جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۸۴۰۱
چهارشنبه ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۵:۵۴

فکرشهر: مدیرکل امور بانوان استانداری بوشهرگفت: شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، مطابق قانون باید ۳۰ درصد از اعتبارات فرهنگی و اجتماعی خود را به بحث جمعیت و فرزندآوری اختصاص دهند.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایرنا، رقیه زنگنه نژاد روز چهارشنبه در جلسه قرارگاه جوانی جمعیت در فرمانداری شهرستان گناوه افزود: این امر مستلزم ابلاغ اعتبار نیست و باید از اعتبار سالانه خود در حوزه جمعیت و فرزندآوری سرمایه گذاری کنند.

وی اظهارداشت: نصب بیلبوردهایی با موضوع جمعیت و فرزندآوری در سطح جامعه نیاز است و ضرورت دارد تا بتوان شهر را از این طریق زنده و جوان نگه دارند.

وی ادامه داد: آموزش های پیش از ازدواج توسط جامعه نخبگانی ، حوزه علمیه ، دانشگاه‌ها ، مدارس و شبکه بهداشت در برهه کنونی بسیار ضروری است.

زنگنه نژاد گفت: موضوع جمعیت و فرزندآوری توسط رهبر معظم انقلاب بسیار مهم است به طوری که از سال ۹۰ تاکنون بیش از ۴۰ بار اشاره مستقیم به این موضوع به عنوان یک دغدغه داشته و باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی گفت: از سال ۹۲ سیاست های کلی جمعیت ابلاغ و در سال ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی، قانونی را تحت حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب کرده است که در این زمینه یک اشتیاق و نشاطی در سطح جامعه ایجاد شود.

مدیرکل امور بانوان استانداری بوشهر با بیان اینکه سیاست های کاهش جمعیت حدود سال ۶۸ اتفاق افتاد ، افزود: این سیاست باعث شد تا بزرگ ترین ضربه در بحث جمعیت کشور وارد شود و در یک کاهش شیب عجیبی قرار دهد به گونه ای که همه مجامع بین المالی اذعان دارند ، ایران اولین کشور در بحث موفقیت در سیاست‌های کاهش جمعیت بوده است .

وی ادامه داد: مصوبه قانون حمایت از خانواده و جمعیت جوانی و مشوق های آن به تنهایی کارساز نیست و نیازمند حساسیت و همکاری مسئولان اثرگذار نیز است.

وی بیان کرد: همه مسئولان اثرگذار ، تصمیم ساز و تصمیم گیرنده حتی در شهرستان گناوه باید پروسه اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را به نحوی شایسته عملیاتی کنند و به تحقق ۷۰ درصدی برسانیم.

مدیرکل امور بانوان استانداری بوشهر گفت: مصوب شدن این قانون اثرات خوبی داشته است و در هفت ماه امسال می بینیم که بعد از ۲۰ سال با کاهش شیب منفی جمعیت در کشور مواجه شده ایم.

وی مشارکت خیران را نیز در بحث جمعیت و فرزندآوری بسیار مهم دانست و افزود: انتظار داریم که خیران در این زمینه مشارکت و ورود کنند و به کمک خانواد های صاحب فرزند و حل مسایلی که در زمینه اقتصادی دارند بشتابند.

افزایش ناباروری ثانویه در استان بوشهر هشدار به زوج‌های جوان است 

مدیرکل امور بانوان استانداری بوشهر گفت: افزایش ناباروری ثانویه در این استان به علل مختلف از جمله ارجاعات نابهنگام ، پیشگیری‌های در سنین اول ازدواج باعث شده تا هم اینک زوج هایی با یک فرزند و تمایل زیاد به فرزند دوم نتوانند به آرزوی خود برسند.

زنگنه نژاد افزود: در استان بوشهر، میانگین فاصله بین ازدواج و فرزندآوری سه سال و چهارماه است که فاصله زمانی خوبی نیست.

وی ادامه داد: همچنین میانگین سن ازدواج در استان بوشهر برای بانوان ۲۵ سال است و وقتی چهارسال از فرزندآوری پیشگیری کند و بعد از این مدت تازه وارد پروسه فرزندآوری شود دیگر فرصت صاحب فرزندشدن را از دست داده است و در نهایت در صورتی که درگیر نابارورهای  اولیه و ثانویه نشود،  می‌تواند یک فرزند بیاورد.

زنگنه نژاد گفت: نرخ باروی در استان بوشهر خوب نیست اما  هرم جمعیتی قابل قبول است زیرا کمتر از پنج درصد جمعیت سالمند هستند اما  10 سال دیگر به یک هرم جمعیتی که  ۱۵ درصد جمعیت آن در هرم سالمندی است می رسیم که بر افزایش هزینه‌های حوزه سلامت و دیگر حوزه ها  اثر منفی زیادی دارد.

فرهنگ سازی برای افزایش جمعیت در اولویت باشد

فرماندار گناوه گفت: باید تمام تلاش خود را در زمینه افزایش جمعیت بکار ببریم و اولویت خود را بر فرهنگ سازی مبتنی بر احکام دینی و اعتقادی متمرکز کنیم.

محمدتقی صفری افزود: باتوجه به اینکه قدرت هر کشوری منابع نیروی انسانی آن است باید نسبت به افزایش جمعیت این شهرستان برنامه ریزی لازم اتخاذ کنیم.

وی بیان داشت: برگزاری کمیسیون های مرتبط با موضوع جمعیت و فرزندآوری در سطح شهرستان با دعوت از نخبگان و صاحب نظران ، فعالان اجتماعی و رسانه ها در دستور کار قرار گیرد و از راهکارهای داده شده استفاده لازم برده شود.

فرماندار گناوه گفت: تولید محتوای کاربردی در فضای مجازی و اتاق فکر مبتنی بر عمق بخشی دینی و اثباتی در زمینه بحث جمعیت بسیار مهم است و انجام شود.

وی افزود: ادارات ، مدارس و دانشگاه‌های شهرستان در تابلوی اعلانات نسبت به موضوع افزایش جمعیت و فرزندآوری مطالب ارزنده تهیه و نصب کنند.

در این آیین از یکی از بانوان کارمند شبکه بهداشت ودرمان گناوه در زمینه فرزندآوری با چهار فرزند ، تجلیل شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر