جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۹۷۷۱
يکشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲

فکرشهر: رئیس شبکه بهداشت و درمان دیر از اجرای پویش صنفی «نه به فروش دخانیات» در این شهرستان خبر داد.

به گزارش فکرشهر به نقل از مهر، عباس آدمیت‌نسب صبح یکشنبه در نشست هماهنگی هفته بدون دخانیات، اظهار داشت: پویش نه به فروش دخانیات با هدف فرهنگ‌سازی برای کاهش عرضه محصولات دخانی و جلب حمایت‌های مردمی از واحدهای صنفی مجاز عرضه که داوطلبانه از فروش محصولات دخانی خودداری کرده‌اند، آغاز شده است.

وی افزود: در این پویش، واحدهای صنفی مجاز عرضه دخانیات به صورت داوطلبانه متعهد می‌شوند که در محل کسب آنان هیچ‌گونه مواد دخانی عرضه نشود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر با بیان اینکه یکی از اهداف مهم ما کاهش دسترسی به مواد دخانی است تاکید کرد: بر اساس مطالعات انجام شده در دنیا، درصد قابل توجهی از معتادان به مواد مخدر، قبل از اعتیاد، تجربه استفاده از مواد دخانی را داشته‌اند و مواد دخانی مانند سیگار، تنباکو، تنباکوهای میوه‌ای و ناس و اقلامی مانند آن به عنوان دروازه ورود به اعتیاد به مواد مخدر شناخته می‌شوند.

وی با اشاره به مرگ سالانه حدود ۶۰ هزار ایرانی به علت مصرف و مواجهه با دود دخانیات، گفت: ترکیبات کشنده موجود در دخانیات عامل مرگ ۵۰ درصد از مصرف کنندگان محسوب می‌شود که یکی از مهمترین اقدامات و راهکارهای حفاظت از جوانان از آسیب‌ها و صدمات ناشی از مصرف دخانیات، کاهش دسترسی و فرهنگ‌سازی برای کاهش عرضه و مصرف مواد دخانی است.

آدمیت نسب ادامه داد: ۴۵۰ واحد مجاز عرضه مواد دخانی در سطح شهرستان دیّر فعال هستند که طبق بازدیدهای میدانی و گزارش‌های آماری فقط ۱۲۸و احد صنفی اقدام به فروش و عرضه مواد دخانی دارند که امیدواریم با اجرای پویش صنفی «نه به فروش دخانیات» و پیوستن تمامی واحدهای صنفی به به پویش، سطح دسترسی جوانان به مواد دخانی کاهش یابد.

وی بیان کرد: واحدهای صنفی در صورت تمایل به پیوستن به پویش صنفی «نه به فروش دخانیات» می‌توانند به مراکز خدمات جامع سلامت و یا خانه بهداشت محل سکونت خود مراجعه کنند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر افزود: دیگر فروشگاه‌ها هم با وجود اینکه جزو واحدهای صنفی مجاز عرضه دخانیات نیستند، می‌توانند با پیوستن به پویش «نه به فروش دخانیات» به این حرکت مردمی با هدف تقویت قبح فروش و مصرف دخانیات به سلامت جوانان و نوجوانان کمک کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر