جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بالایی در عرصه تجارت و صنعت است که ایجاد منطقه آزاد تجاری در این استان می‌تواند تکمیل کننده زنجیره ظرفیت‌های این استان باشد.\n\nبه گزارش فکرشهر، برخورداری از ۹۰۰ کیلومتری مرز دریایی و همسایگی با کشورهای حوزه خلیج فارس، فعال بودن بخش کشاورزی و تولید محصولات خارج از فصل، برخورداری از صنایع و معادن بزرگ، استقرار صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، صید آبزیان، تولید و پرورش ماهی و میگو و . . . از جمله ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری استان بوشهر است.
کد خبر: ۱۴۰۰۸
يکشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۷

فکرشهر: استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بالایی در عرصه تجارت و صنعت است که ایجاد منطقه آزاد تجاری در این استان می‌تواند تکمیل کننده زنجیره ظرفیت‌های این استان باشد.

\n\n

به گزارش فکرشهر، برخورداری از ۹۰۰ کیلومتری مرز دریایی و همسایگی با کشورهای حوزه خلیج فارس، فعال بودن بخش کشاورزی و تولید محصولات خارج از فصل، برخورداری از صنایع و معادن بزرگ، استقرار صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، صید آبزیان، تولید و پرورش ماهی و میگو و . . . از جمله ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری استان بوشهر است.

\n\n

ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی یکی از مطالبات دیرینه مردم استان بوشهر بوده است که با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، در شورای عالی مناطق آزاد به تصویب رسیده است و دولت نیز آن را مصوب کرده و لایحه آن برای تصویب به مجلس رفته است.

\n\n

تا تصویب و استقرار منطقه آزاد در بوشهر مقداری فاصله داریم و هنوز محدوده این منطقه نیز اعلام نشده است و با طی مسیر کنونی، پس از تصویب لایجه منطقه آزاد بوشهر در مجلس، هیئت دولت محدوده منطقه آزاد بوشهر را اعلام خواهد کرد.

\n\n

سرمایه‌گذاری بالایی برای توسعه زیرساخت‌ها در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر صورت گرفته است و سرمایه‌گذارانی نیز در این منطقه ویژه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

\n\n

با توجه به امتیازات و برتری‌هایی که منطقه آزاد نسبت به منطقه ویژه دارد، در صورت استقرار منطقه آزاد بوشهر، باید امتیازاتی نیز برای منطقه ویژه اقتصادی بوشهر در نظر گرفته شود تا سرمایه‌گذاری در این منطقه نیز اقتصادی باشد.

\n\n

یکی از مهمترین ایراداتی که در مجلس شورای اسلامی بر مصوبه دولت برای ایجاد منطقه آزاد بوشهر گرفته شده، موضوع جانمایی محدوده منطقه آزاد بوشهر بود که استاندار بوشهر از حل و فصل این موضوع خبر داد.

\n\n

منطقه آزاد بوشهر در انتظار تصویب مجلس

\n\n

استاندار بوشهر در ارتباط با آخرین وضعیت ایجاد منطقه آزاد بوشهر گفت: برای تعیین محدوده منطقه آزاد بوشهر سه محدوده مشخص شده بود که یکی از اولویت‌ها برای جانمایی مشخص شد و از نقشه این منطقه در شورای عالی مناطق آزاد دفاع کردیم و توضیحات لازم را ارائه کردیم.

\n\n

مصطفی سالاری با بیان اینکه نقشه این منطقه موجود است و محدوده‌ها در آن مشخص شده است، افزود: محدوده منطقه آزاد بوشهر در تملک دولت است و کسی نمی‌تواند با زمین‌خواری ادعایی در مورد مالکیت این زمین‌ها داشته باشد.

\n\n

http://media.mehrnews.com/d/2015/04/17/4/1642615.jpg?ts=1440157862632

\n\n

وی ایراد مجلس به لایحه دولت در مورد منطقه آزاد بوشهر را عدم ارائه نقشه ممهور به مهر هیئت دولت و واگذاری تعیین محدوده به هیئت وزیران عنوان کرد و ادامه داد: بر اساس این لایجه، دولت مجاز می‌شود که در استان بوشهر منطقه آزاد را در محدوده‌ای که هیئت وزیران تعیین می‌کند ایجاد کند.

\n\n

استاندار بوشهر با اشاره به اهمیت بالای منطقه آزاد تجاری، افزود: امتیازاتی در این منطقه وجود دارد که زمینه توسعه اشتغال، تجارت، درآمدزایی و ایجاد صنایع مختلف را فراهم می‌سازد.

\n\n

تفاوت‌های منطقه آزاد و منطقه ویژه

\n\n

بنا به تعاریف بین‌المللی، منطقه آزاد محدوده حراست شده بندری و غیر بندری است که از شمول برخی از مقررات جاری کشور متبوع خارج بوده و با بهره‌­گیری از مزایایی نظیر معافیت‌های مالیاتی، بخشودگی سود و عوارض گمرکی، عدم وجود تشریفات زائد ارزی، اداری و مقررات دست و پاگیر و همچنین سهولت و تسریع در فرآیندهای صادرات و واردات با جذب سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال فناوری به توسعه سرزمین اصلی کمک می‌کند.

\n\n

محدوده جغرافیایی مشخص که قوانین گمرکی محدوده گمرکی کشور در آن اجرا نمی‌شود و به منظور تسهیل در امر واردات و صادرات کالا و حمایت از صنعت داخلی کشور و همچنین جذب فناوری‌های نوین در امر تولید و توسعه منطقه‌ای در مبادی گمرکات و نقاط مرزی کشور ایجاد می شود را مناطق ویژه تجاری - صنعتی می‌نامند.

\n\n

از مهمترین تفاوت‌های منطقه ویژه و منطقه آزاد نیز می‌توان موارد زیر را عنوان کرد.

\n\n

معافیت مالیاتی به مدت ۱۵ سال در مناطق آزاد وجود دارد و در مناطق ویژه اقتصادی تخفیف مالیاتی طبق مقررات داخل کشور است.

\n\n

خرده فروشی کالا در مناطق ویژه اقتصادی فقط برای اتباع خارجی امکان پذیر است. ولی در مناطق آزاد خرده فروشی برای اتباع خارجی و داخلی امکان پذیر است.

\n\n

مقررات روادید برای اتباع خارجی در مناطق ویژه بر اساس ضوابط داخل کشور است ولی در مناطق آزاد روادید در مرزهای ورودی اعطاء می‌شود.

\n\n

مقررات کار و بیمه اجتماعی در استخدام اتباع خارجی در مناطق آزاد تابع مقررات خاص مناطق است ولی در مناطق ویژه اقتصادی تابع مقررات داخل کشور است.

\n\n

با استقرار منطقه آزاد، تکلیف منطقه ویژه بوشهر چه می‌شود؟

\n\n

موضوعی که حائز اهمیت است، وضعیت و امتیاز منطقه ویژه اقتصادی بوشهر، پس از استقرار منطقه آزاد بوشهر است؛ چرا که منطقه آزاد علاوه بر اینکه از مزایای منطقه ویژه برخوردار است، مزایای دیگری نیز دارد.

\n\n

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بوشهر در گفتگو با مهر در ارتباط با تفاوت‌های منطقه آزاد و منطقه ویژه گفت: منطقه ویژه تمام مزایای منطقه آزاد را دارد به جز چند مورد که برخی از معافیت‌های مالیاتی را ندارد و اینکه اتباع خارجی برای حضور در منطقه آزاد نیازی به ویزا ندارند ولی برای حضور در منطقه ویژه نیازمند گرفتن ویزا هستند.

\n\n

عبدالله آورا با بیان اینکه موضوع معافیت‌های مالیاتی با اجرای قانون رفع موانع تولید حل می‌شود، اضافه کرد: ایجاد یک منطقه آزاد در مجاورت منطقه ویژه اقتصادی و عدم استفاده منطقه ویژه از مزایای جدید مقداری بی‌منطق به نظر می‌رسد و کارشناسان استقرار منطقه آزاد کار غیرمنطقی انجام نمی‌دهند.

\n\n

منطقه ویژه هم دیده شود

\n\n

شرایط استقرار منطقه آزاد بوشهر باید به گونه‌ای باشد که مزایایی نیز نصیب منطقه ویژه بوشهر شود و فضایی مناسب برای حضور سرمایه‌گذاران در این منطقه ایجاد شود.

\n\n

تلاش‌های بسیار زیادی برای ایجاد زیرساخت‌ها در منطقه ویژه بوشهر صورت گرفته است و اقدامات توسعه‌ای استان باید به گونه‌ای باشد که شرایط برای سرمایه‌گذاری در این منطقه نیز قابل رقابت و به‌صرفه باشد.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر