جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: بیش از 60 درصد بیماری‌های عفونی از حیوان به انسان منتقل می‌شوند.\n\nبه گزارش فکرشهر از خبرگزاری صداوسیما، شانزدهمین گردهمایی سالانه بیماری‌های مشترک میان انسان و دام (زئونوز) با حضور110 تن از کارشناسان و مدیران گروه بیماری‌های بیش از 40 دانشگاه علوم پزشکی کشور امروز به میزبانی بوشهر برگزار شد.\n\nهدف از این گردهماییِ دو روزه بده‌بستان آخرین دستاوردهای مرتبط با شیوع، سرایت، تشخیص و درمان بیماری‌های مشترک میان انسان و دام و شناخت و بررسی راه‌های پیشگیری از این بیماری‌هاست.
کد خبر: ۱۶۲۳۶
سه‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۰

فکرشهر: بیش از 60 درصد بیماری‌های عفونی از حیوان به انسان منتقل می‌شوند.

\n\n

به گزارش فکرشهر از خبرگزاری صداوسیما، شانزدهمین گردهمایی سالانه بیماری‌های مشترک میان انسان و دام (زئونوز) با حضور110 تن از کارشناسان و مدیران گروه بیماری‌های بیش از 40 دانشگاه علوم پزشکی کشور امروز به میزبانی بوشهر برگزار شد.

\n\n

هدف از این گردهماییِ دو روزه بده‌بستان آخرین دستاوردهای مرتبط با شیوع، سرایت، تشخیص و درمان بیماری‌های مشترک میان انسان و دام و شناخت و بررسی راه‌های پیشگیری از این بیماری‌هاست.

\n\n

رئیس اداره زئونوز مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه‌ این همایش درگفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما گفت: بیش از 60 درصد بیماری‌های عفونی بیماری‌هایی هستند که از حیوان به انسان منتقل می‌شوند.

\n\n

دکتر محمدرضا شیرزادی با اشاره به این‌که تب مالت ارتباط مستقیمی با مواردی مانند کنترل بیماری‌ها در دام و واکسیناسیون دارد، افزود: در چند سال اخیر موارد این بیماری افزایش پیدا کرده و لازم است مردم در این باره آموزش ببینند. 

\n\n

به‌گفته‌ وی تب مالت در غرب کشور بیشتر شایع است و پارسال 22 هزار مورد از این بیماری در کشور ثبت شده.

\n\n

وی درباره‌ حیوان‌گزیدگی نیز گفت: سالانه بیش از 160 هزار مورد حیوان‌گزیدگی در کشور به ثبت می‌رسد که بیشتر آنها سگ‌گزیدگی هستند و از این موارد کمتر از شمار انگشتان دست به هاری مبتلا می‌شوند؛ زیرا بیش از 700 مرکز درمان ـ پیشگیری هاری در کشور 24 ساعت شبانه‌روز به افراد حیوان‌گزیده رایگان خدماتی مانند واکسن، سرم، شست‌وشو و آموزش را ارائه می‌دهند.

\n\n

دکتر شیرزادی درباره علت تب‌خونریزی دهنده‌کریمه کنگو که به تازگی یک قربانی هم در استان بوشهر داشته، توضیح داد: این بیماری در کشور ما به دلیل رعایت‌نکردن نکات بهداشتی هنگام ذبح دام‌ها اتفاق می‌افتد و برای پیشگیری از آن باید کشتار فقط در کشتارگاه‌های مجاز انجام شود. این بیماری در شرق کشور به‌ویژه استان سیستان‌وبلوچستان بیشتر شایع است و پارسال کمتر از 100 مورد از آن گزارش شده.

\n\n

وی با اشاره به این‌که 18 استان کشور به‌ویژه مناطق روستایی به‌صورت بالقوه به بیماری سالک آلوده هستند، گفت: به غیر از شمال و شمال‌غرب کشور در دیگر استان‌های کشور بالقوه امکان ابتلا و شیوع این بیماری وجود دارد.

\n\n

به‌گفته‌ رئیس اداره زئونوز مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، حیوان‌گزی و هاری در تمامی کشور به‌ویژه شمال مانند استان‌های گلستان و اردبیل که حیوان بیشتری نگهداری می‌کنند، بیشتر گزارش شده.

\n\n

دکتر شیرزادی درباره بیماری کرونا نیز گفت که این بیماری اصلاً در کشور گزارش نشده است.

\n\n

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر هم درباره بیماری‌های مشترک میان و انسان به خبرنگار ما گفت: در استان بوشهر وضعیت اینگونه بیماری‌ها از سال 85 تا 93 روندی کاهشی داشته و ما اکنون برای حذف کامل آنها تلاش می‌کنیم.

\n\n

دکتر علیرضا رئیسی افزود: پارسال بیش از 400 مورد حیوان گزیدگی در استان گزارش شده که البته نسبت به سال پیش از آن نصف شده.

\n\n

وی گفت: بیماری سالک هم از سال 76 تا 93، 176 در 100 هزار نفر بوده که هم‌اکنون به پنج مورد در 100 هزار کاهش داشته است.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر