جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: در چند روز اخیر، خبری در فضای رسانه‌ای و مجازی استان دست به دست چرخید مبنی بر اینکه پیرمرد کشاورز برازجانی بر اثر اشتباه کادر پزشکی بیمارستان شهید گنجی از ناحیه هر دو پا فلج شده است. شرح ماجرا نیز...
کد خبر: ۱۸۲۲۷
جمعه ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۶

فکرشهر: در چند روز اخیر، خبری در فضای رسانه‌ای و مجازی استان دست به دست چرخید مبنی بر اینکه پیرمرد کشاورز برازجانی بر اثر اشتباه کادر پزشکی بیمارستان شهید گنجی از ناحیه هر دو پا فلج شده است. شرح ماجرا نیز اینچنین نقل شد که بیماری 75 ساله پس از اینکه بعلت شکستگی پای چپ خود زیر تیغ جراحی میرود، در اثر اشتباه پزشک جراح از ناحیه‌ی پای راست دریل کاری شده و پس از آگاه شدن پزشک از اشتباه خود، از ناحیه‌ی پای چپ دریل کاری شده و با قرار گرفتن حلقه در پای مصدوم و آویزان شدن وزنه، از ناحیه‌ی هر دو پا دچار معلولیت می‌شود! 

\n\n

به گزارش فکرشهر، برای اطلاع از اصل موضوع، سری به بیمارستان گنجی زدیم و شرح ماوقع را از معاون بیمارستان جویا شدیم. 
\nدکتر خوش‌برش، معاون بیمارستان شهید گنجی برازجان، با این توضیح که تا پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت، با وجود آمار بالای حوادث و سوانح، این بیمارستان از داشتن پزشک ارتوپد تمام‌وقت محروم بوده و هرگونه شکستگی حتی در ناحیه‌ی یک انگشت هم به دیگر مراکز درمانی و شهرهایی همچون بوشهر و شیراز ارجاع می‌شد اما با فراهم شدن امکان استقرار پزشک ارتوپد در بیمارستان و تامین تجهیزات درمانی و پزشکی در این بخش، حجم بالایی از مراجعات در این بیمارستان پوشش داده شد. با این حال حتی اگر مشکلی نیز در روند درمان یک بیمار بوجود بیاید، صحیح‌تر این است که در انعکاس اخبار به گونه‌ای عمل شود که اعتماد عمومی نسبت به بزرگترین مرکز درمانی شهرستان دچار آسیب نشود. 

\n\n

اتفاقی که در انعکاس این خبر رخ داد و با نشر اخبار کذب، سبب آسیب به اعتماد مردم شد و این اتفاق خوش‌آیندی نیست. اما در مورد پیرمرد کشاورز برازجانی و اتفاقی که برای وی افتاد می‌توان گفت: وی از ناحیه‌ی بالای ران دچار شکستگی استخوان شده. پس از شکستگی، معمولن بیمار با عارضه‌ی کوتاهی عضو مواجه می‌شود که برای جلوگیری از آن باید عضور را در معرض کشش قرار داد. برای این کار سه روش وجود دارد. در روش اول از چسب های مخصوصی استفاده می‌شود و وزنه‌ای به چسب بسته می‌شود و بدین‌وسیله عضو را تحت کشش قرار می‌دهند که این روش بخاطر آسیبی که به پوست وارد می کند، تنها در مواردی معدود مورد استفاده قرار میگیرد. روش دوم، کشش گچی‌ است که با گچ گرفتن پا، وزنه به آن آویزان می‌شود و روش سوم که مورد تایید و وثوق همه‌ی پزشکان ارتوپد است،این است که پین قلاب شکلی در بخش انتهایی استخوان ران قرار می‌گیرد و وزنه به این پین بسته می‌شود و عضو را تحت کشش قرار می‌دهد.

\n\n

به نوشته ی بامداد، در مورد بیمار مورد بحث، از روش سوم استفاده شده. حال با توجه به گزارش پزشک و همکاران بخش، در اثر سهل‌انگاری، بخش انتهایی پینی که در استخوان پای بیمار قرار گرفته به پای راست بیمار برخورد کرده و باعث آسیب به بافت نرم پای بیمار شده است. چنان که عکسبرداری از پای بیمار نشان میدهد، استخوان پای راست وی هیچگونه علائم آسیب رانشان نمیدهد در حالی که اگر دریل کاری صورت گرفته بود، در استخوان پای وی نیز علائم دریل کاری مشاهده می‌شد. ضمن اینکه خبر برخی سایتها که از قرار دادن پین در پای سالم بیمار حکایت داشت، کاملا مردود و کذب محض است چرا که تنها در یک طرف پای بیمار اثر جراحت دیده می‌شود.

\n\n

دکتر خوش‌برش همچنین افزود: با استناد به عکس هایی که پس از عمل از هر دو پای بیمار گرفته شده و هیچگونه اثری از آسیب در پای راست وی دیده نمی‌شود، فرضیه دریل‌کاری استخوان پای راست بیمار کاملن منتفی است! از معاون بیمارستان در مورد چگونگی برخورد با پزشک و کادر درمانی خاطی پرسیدیم که با توجه به آسیب وارده به عضو سالم شهروند برازجانی، چه تمهیدی برای برخورد با پرسنل خاطی اندیشیده خواهد شد؟

\n\n

وی در پاسخ گفت: با اینکه گاهی اشتباه در علم پزشکی اجتناب ناپذیر است و درصدی خطا برای پزشک همواره محتمل است اما بدون تردید با پزشک و پرسنل خاطی برخورد لازم صورت خواهد گرفت و هرگز اینگونه نیست که از کنار اشتباهات اینچنینی به‌راحتی بگذریم!

\n\n

پس از گفتگو با معاون بیمارستان، به بیمار مورد بحث هم سر زدیم. پیرمرد که حالا سوژه‌ی رسانه‌ها شده و عکس‌هایش در فضای مجازی دست به دست می چرخد، از شدت احساس درد در پای راستش سخن گفت و اینکه اشتباه پزشک باعث شده درد پای شکسته‌اش را به‌کلی فراموش کند! پای سالمش -که حالا دچار آسیب جدی شده- شدیدا متورم شده و اثر زخم و کبودی اطراف زخم براحتی روی پایش قابل مشاهده است و به سختی آن را جابجا می‌کند. وی در توضیح اتفاق رخ داده گفت: دکتر ابتدا داشت پای راستم را سوراخ می‌کرد اما فورا متوجه اشتباهش شد و رفت سراغ پای چپم!! از او پرسیدم که هنگام عمل، در حالت بی‌حسی کامل بوده یا نه؟ که جواب داد: پایم بی‌حس بود اما نه کامل و به همین خاطر دریل‌کاری را روی پایم کاملن احساس کردم.

\n\n

\n\n

در ادامه، پسر بیمار مورد نظر نیز چند کلامی با ما هم‌سخن شد. وی با ابراز گلایه‌ی شدید بابت اشتباه رخ داده، مراتب نارضایتی خود را از برخورد اولیه‌ی پزشک اعلام کرد و گفت: هر چند شب گذشته پزشک با حضور بر بالین پدرم بخاطر اشتباه رخ داده از او عذرخواهی کرد اما در ساعات اولیه‌ پس از عمل رفتاری شایسته‌ی جایگاه پزشک با ما نداشت و این باعث نارضایتی شدید ما شده‌ بود.

\n\n

حال با توجه به مشاهده‌ی وضعیت بیمار و توضیحات وی و نیز معاون محترم بیمارستان شهید گنجی، ذکر چند نکته ضروری است. نخست اینکه با توجه به تورم زانوی بیمار و احساس درد شدید در ناحیه‌ی زانوی پای راست، بیمار قادر به خم و راست کردن پای راست خود نیست اما انگشت ها و بطور کلی پای خود را حرکت می‌دهد  و باید منتظر بهبود محل زخم و از بین رفتن ورم زانوی وی بود و دید قدرت حرکت پای آسیب دیده در چه سطحی خواهد بود. اینکه استفاده از عبارت «فلج» صرفا بصورت مقطعی است یا این مشکل ادامه دار خواهد شد یا نه. از طرف دیگر پای چپ بیمار در حال گذراندن دوره‌ی درمان است و بالطبع انتشار خبر فلج شدن پیرمرد کشاورز از ناحیه‌ی هر دو پا را باید حاصل جو زدگی دانست.

\n\n

از دیگر سو، در اثر اشتباه یا دستکم‌ سهل‌انگاری کادر درمانی، عضو سالم یک بیمار دچار آسیب جدی شده و خسارات روحی و جسمی به این شهروند برازجانی وارد نموده و این نکته‌ایست که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت. 

\n\n

در همین حال، رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز وقوع اشتباه توسط کادر پزشکی در بیمارستان برازجان را تایید کرد و اظهار داشت: یک تیم کارشناسی برای بررسی این موضوع به برازجان اعزام شده است.

\n\n

دکتر علیرضا رئیسی به استان 24 گفت: تا این لحظه بررسی ها ادامه دارد و گزارش کاملی دریافت نکرده ایم، اما موضوع آن گونه که در فضای مجازی به آن پرداخته شده نیست.

\n\n

رئیسی تاکید کرد: اگرچه باید به هر قصوری در پزشکی رسیدگی شود اما دامن زدن به حاشیه هایی که به درمان و سلامت مردم کمک نمی کند به نفع آنها نیست.

\n\n

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه این گونه اتفاق ها ممکن است در هر کجای دنیا رخ دهد تصریح کرد: در اتفاق بیمارستان شهید گنجی برازجان اشتباه صورت گرفته ولی بر خلاف برخی شایعات بیمار فلج نشده و امکان بهبودی وی بصورت کامل وجود دارد.

\n\n

رئیسی در پایان تاکید کرد: قطعا بعد از اعلام نظر کارشناسان با کادر پزشکی برخورد لازم صورت خواهد گرفت.

\n\n

 

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر