جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر/ متخصص بیماری‌های عفونی؛
فکرشهر: متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با شیوع فصل گرما ابتلا به بیماری‌هایی از جمله اسهال و استفراغ بیشتر می‌شود که باید جدی گرفته شوند...
کد خبر: ۳۴۵۵۹
دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱

فکرشهر: متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با شیوع فصل گرما ابتلا به بیماری‌هایی از جمله اسهال و استفراغ بیشتر می‌شود که باید جدی گرفته شوند.

به گزارش فکرشهر، دکتر راضیه رستگار گفت: با توجه به اینکه در ماه‌هایگرم سال قرار داریم توصیه می‌شود افراد از رستوران‌ها و غذافروشی‌های نامعتبر غذا تهیه نکنند و همچنین در شستن میوه و سبزیجات اصول صحیح را رعایت کرده تا مانع از ابتلا به بیماری‌های گوارشی نظیر اسهال و استفراغ شوند.

وی با بیان اینکه استفاده از آب‌های سالم وبهداشتی یکی از اصلی‌ترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به اسهالو استفراغ است تصریح کرد: افراد باید در منزل حتما از آب‌های تسویه شده و بهداشتی و در مسافرت‌ها نیز از بطری‌های آب معدنی استفاده کنند.

دکتر رستگار افزود: از جمله دلایل ابتلا به اسهال و استفراغ می‌توان به باکتری‌ها، ویروس‌ها، گروهی از انگل‌ها و  یا سموم تولید شده در غذاها اشاره کرد.

متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: از دیگر دلایل اسهال می‌توان از بیماری دیابت، داروها، رادیوتراپی، پرکاری تیروئید، سرطان، جراحی دستگاه گوارش، بعضی از انواع غذاها، عفونت و آلرژی نام برد.

بوشهری‌ها خطر کم‌آبی بدن را جدی بگیرند

وی خاطر نشان کرد: افرادی که در استان‌های گرم مانند بوشهر زندگی می‌کنند و دارای تعریق زیاد هستند در معرض خطر کم‌آبی بدن بوده و باید با نوشیدن مایعات بیشتر از ابتلابه بیماری‌هاجلوگیری کنند.

دکتر رستگار بیان داشت: انسان وقتی دچار اسهال یا استفراغ می‌شود مقداری از مواد حیاتی که بدن به آن نیاز دارد را از دست داده و به دنبال آن عوارضی را برای فرد به همراه دارد که شیرخواران، نوزادان، افراد مسن، افراد دارای بیماری‌های نقص ایمنی، بیمارانی که عمل پیوند انجام داده‌اند، بیماران قلبی، کلیوی و بیماران سرطانی بیشتر در معرض آسیب‌های کم‌آبی قرار دارند.

از خریدن یخ از دستفروشی‌ها خودداری کنید

متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: افراد باید از خرید یخ از دستفروشی‌ها خودداری کنند زیرا مشخص نیست با چه روشی تهیه شده و ممکن است موجب انتقال بیماری به افراد شود.

دکتر رستگار تاکید کرد: اگر اسهال فرد بدون علائمی دیگری باشد و فقط مدفوع آبکی و شل و به تعداد یک تا دو با در روز باشد این فرد با رعایت یک سری راه‌کارها می‌توانند به درمان خود کمک کنند از جمله اینکه مایعات سالم مانند آب آشامیدنی نوشیده و از مصرف آب میوه‌های شیرین و مصنوعی خودداری کنند.

وی همچنین تاکید کرد:افرادی که به اسهال یا استفراغ دچار می‌شوند غذاهای بدون چربی و سرخ نشده استفاده کنند تا روده آن‌ها بتواند اسهال را محدود کند.

برخلاف باور عموم نوشابه برای درمان اسهال مفید نیست

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: بر خلاف تصور عموم که فکر می‌کنند نوشابه برای درمان اسهال مفید است این‌گونه نبوده و نه تنها قندی که دارداسهال را تشدید کرده بلکه گاز موجود در آن نیز روده و معده ملتهب را تحریک می‌کند.

دکتر رستگار بیان داشت: مصرف ماست و دوغ برای بیمارانی که دچار اسهالهستند توصیه می‌شود زیرا حرکات روده و شدت اسهال را کم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بهداشت فردی مهمترین راه پیشگیری از ابتلا به اسهال و استفراغ است تصریح کرد: شستشوی مداوم دست‌ها خصوصا در مورد خانم‌های خانه دار که مسئول تهیه غذا هستند و خانواد‌ه‌هایی که کودکان زیر یک سال دارند از اهمیت بالایی برخوردار است. 

متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر توصیه کرد: مادران نباید با قاشق کودک خود غذا بخورند یا با قاشق خودشان به کودک غذا دهند زیرا باعث می‌شود مادر از کودک خود به بیماری دچار شود و از آن‌جایی که مسئول تهیه غذا در منزل است از این‌طریق دیگر افراد خانواده را نیز مبتلا می‌کند.

دکتر رستگار تاکید کرد: افراد نباید به محض مصرف یک یا دو دوز از دارو و بامشاهده علائم بهبودی داروی خود را به صورت خودسرانه قطع کنند زیرا عامل ایجاد بیماری هنوز در سیستم گوارشی و روده فرد وجود داشته و ممکن است با عوارضی شدیدتر از قبل عود کند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر