جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۶۰۷۷
يکشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸

فکرشهر: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: مردم تنگستان بالاترین رتبه ابتلا به چربی خون در استان را دارا هستند و طبق بررسی‌های صورت گرفته 25 درصد از مردم تنگستان مبتلا به بیماری فشار خون بالا می‌باشند.

به گزارش فکرشهر، عبدالمحمد خواجه ییان در گفتگو با فارس اظهار داشت: مردم تنگستان بالاترین رتبه ابتلا به چربی خون در استان را دارا هستند و طبق بررسی‌های صورت گرفته 25 درصد از مردم تنگستان مبتلا به بیماری فشار خون بالا می‌باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: در گذشته بیماری‌های واگیر عامل اصلی مرگ و میر در جامعه بودند اما امروزه دسته‌ای از بیماری‌های غیر واگیر مانند دیابت و فشار خون که ریشه در سبک زندگی ما دارند شایع شده‌اند که عامل اصلی مرگ و میر در جامعه هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان داشت: سبک زندگی سالم بیش از 80 درصد در سلامتی مردم تاثیر دارد و در واقع این همان نقطه‌ای است که مسؤولین وزارت بهداشت معتقدند تنها  20 درصد از ابزار کنترل آن را در اختیار دارند.

 خواجه‌ییان تصریح کرد: استان بوشهر یکی از هفت استان اول در مقوله نبود امنیت غذایی در کشور است و این نشان می‌دهد ما راهی سخت و طولانی در بهبود وضعیت سلامت مردم در استان را پیش رو داریم.

وی افزود: نتایج آماری حاکی از وجود 16 میلیون بیمار فشار خونی در کشور است که 40 درصد از آنها از فشار خون بالای خود اطلاعی ندارند و همین امر موجب شده تا دو هدف مهم در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون یعنی شناسایی بیماران مبتلا به فشار خون و پیشگیری از عوارض آن و دوم بالا بردن سطح فرهنگ جامعه نسبت به بیماری فشار خون مد نظر قرار بگیرد.

خواجه‌ییان میزان استاندارد نمک که یکی از عوامل اصلی ابتلا به بیماری فشار خون بالاست را پنج گرم در روز ذکر کرد و ادامه داد: در استان بوشهر میانگین مصرف نمک 12 گرم در روز می‌باشد و این نگران کننده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطر نشان کرد: در سال گذشته چهار هزار مرگ در استان بوشهر اتفاق افتاده که 43 درصد از آن بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی بود و بخش بزرگی از آن را ابتلا به فشار خون بالا تشکیل داده است و این در حالی است که در 10 سال قبل درصد مرگ بر اثر فشار خون بالا 27 درصد بوده است.

خواجه‌ییان با بیان اینکه 520 هزار نفر در استان بوشهر باید مورد پایش و ارزیابی قرار بگیرند تاکید کرد: بسیج ملی کنترل فشار خون یک کمپین ملی است و اجرای آن تنها بر عهده دانشگاه علوم پزشکی نیست و همه ادارات باید همگام و همراه مجموعه وزارت بهداشت باشند

وی افزود: 64 تیم سیار همراه با پایگاه های سلامت، مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی و بیمارستان‌ها مسؤولیت اندازه گیری فشار خون مردم را در طرح ملی کنترل فشار خون بالا که از 17 خرداد تا 15 تیر ماه سال جاری اجرا خواهد شد بر عهده دارند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر