جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۳۶۷۲
جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴

فکرشهر: رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران گفت: زنجیره ارزش برای خرما تدوین می‌شود که زمینه پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت روستایی برای تولید و صادرات این محصول فراهم می‌شود.

به گزارش فکرشهر از مهر، علی شریعتی‌مقدم ظهر پنج‌شنبه در همایش و جشنواره ملی و بین‌المللی خرما در بوشهر اظهار داشت: زنجیره ارزش برای زعفران و رب‌گوجه‌فرنگی تدوین‌شده است.

وی از تدوین طرح جامع خرما از تولید تا صادرات خبر داد و تصریح کرد: دولت از تولیدکنندگان و تجار حمایت ویژه کند.

 شریعتی‌مقدم گفت: تجار و بازرگانان تمایل دارند که بازارهای صادراتی خود را افزایش دهند که باید مشکلات بر سر راه تولیدکنندگان و تجار برداشته شود.

بخش عمده‌ای از مشکلات تولیدکنندگان مربوط به حاکمیت برمی‌گردد

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از مشکلات تولیدکنندگان مربوط به حاکمیت برمی‌گردد افزود: ارتباطات بازرگانی و اقتصادی تجار مانند گذشته نیست و این مشکلات تجار ایجاد نکرده‌اند بلکه دشمن شرایط اقتصادی کنونی آن را فراهم کرده است از این نظر باید فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و بازرگانان حمایت‌های ویژه شوند.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: ان‌شاءالله با تشکیل وزارت بازرگانی مسئولان این نوید داده می‌شود که اولویت با تولید و صادرات باشد.

صادرات خرما نسبت به تولید آن بسیار عقب است

شریعتی‌مقدم با اشاره به اینکه نباید صادرکننده واقعی با بخشنامه‌ها و مسائل مختلف به حاشیه برده شود گفت: صادرات خرما نسبت به تولید آن بسیار عقب است.

وی اظهار داشت: ارتباط نزدیکی بین دولت، مجلس و اتاق بازرگانی است به‌گونه‌ای وزیر صنعت در مشهد اعلام کرد حاضریم بسیاری از اختیارات را به بخش خصوصی تفویض کنیم و خواسته‌ها بازرگانان را به تصویب دولت برسانیم.

افزایش صادرات خرما

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران گفت: تدوین طرح جامع خرما از تولید تا صادرات توسط بخش دانشگاهی مطالعه شده و صادرات خرما از ۳۰۰ میلیون دلار تا ۱.۲ میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

وی بیان کرد: دو سند در زمینه محصولات صادراتی تهیه‌شده است و با تهیه سند تفویض اختیار، بخش خصوصی از منافع تولیدکننده تا مصرف‌کننده و مسئولیت صادرات می‌پذیرد.

باید برای صادرکنندگان کارت اهلیت صادر شود

شریعتی‌مقدم تصریح کرد: باید برای صادرکنندگان کارت اهلیت صادر شود تا بین صادرکنندگان واقعی و افراد متفرقه دیگر تفکیک قائل شد.

وی با تأکید بر جلوگیری از لطمه وارد شدن به تولیدکننده و صادرکننده واقعی افزود: اتاق بازرگانی بر اساس وظایف خودش باید تسهیلات لازم برای صدور کارت اهلیت فراهم کند تا فعالان واقعی به‌صورت صحیح در فضای کسب‌وکار فعالیت کند.

شریعتی‌مقدم تصریح کرد: در طرح توسعه ارزش‌های روستایی برای تولیدکننده خدمات متعدد و متنوعی به‌ویژه در ارتقاء بهداشت، کیفیت و راندمان تولید بکر پیش‌بینی می‌شود تا آینده بهتری برای محصولات ایجاد شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: با تعامل اعضای اتاق بازرگانی زمینه ارتقاء محصول خرما در همه بخش‌های بسته‌بندی، بازاریابی، فرآوری، صادرات و دیگر عرصه‌ها فراهم شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر