جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
رییس محیط زیست دشتستان در پاسخ به «فکرشهر» مطرح کرد:
فکرشهر: آموزش مردم سه شهرستان برای حفاظت از پلنگ ایرانی/ محیط زیست در بحث سگ ها، تنها یک ناظر است/ گزارش آلودگی کارخانه سیمان را داده ایم...
کد خبر: ۷۱۶۹۵
چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۲۳

فکرشهر ـ مصطفی محمدزاده فرد: رییس محیط زیست شهرستان دشتستان گفت: «محیط زیست» دو کلمه است، اما همه ابعاد زمین و این کره خاکی را در بر می گیرد و کمبود آموزش و اطلاع رسانی باعث شده که بشر آسیب زیادی به محیط زیست بزند و در راس همه آن ها زباله و تولید زباله است.

«طاهره موسوی»، پیش از ظهر امروز ـ چهارشنبه 21 خردادماه 1399 ـ در نشست با رسانه ها به مناسبت هفته محیط زیست، با اشاره به «گرمایش زمین» اظهارداشت: گرمایی که ما در منطقه خود در خردادماه داریم، بی سابقه است و چندین روز را بالای پنجاه درجه می کذرانیم در صورتی که چند سال دیش ما نهایتا یک یا دو روز دمای بالای پنجاه درجه داشتیم.

برخودها با رییس زن در محیط زیست

وی در پاسخ به سوال «فکرشهر»، که «با توجه به حوزه فعالیت شما و گستردگی آن، آیا در این چند ماه به عنوان یک زن، مشکلاتی داشته اید؟»، اظهارداشت: من هرگز به پای آقای پورسالم نمی رسم، ایشان یک محیط بان شریف و درستکار و بسیار سالم و به روز بودند و هستند اما الحمدلله من هم مشکلی نداشته ام و خانم ها هم خودشان به صورت اتوماتیک به محیط زیست و بهداشت تاکید دلرند و با من به عنوان اولین زن رییس محیط زیست شهرستان و حتی استان برخوردها بسیار مثبت بوده است.

خسارت آتش به 1100 هکتار از محیط زیست/ بیشتر آسیب ها به پرندگان بوده

موسوی در پاسخ به سوال «فکرشهر»، درباره میزان خسارت آتش سوزی های اخیر به محیط زیست دشتستان و گونه های گیاهی و جانوری منطقه گفت: ما در منطقه بوشکان دو منطقه شکار ممنوع داشتیم که متاسفانه هردو آسیب دیدند؛ بر طبق برآورد اولیه، 1100 هکتار آسیب دیدند.

وی ادامه داد: تا امروز، گزارشی مبنی بر تلفات چهارپایان نداشته ایم ولی جوندگان و خزندگان و البته پرندگان زیادی آسیب دیده اند و علت اصلی آسیب ها هم این بوده که فصل تخمگذاری پرندگان بوده و آن ها هم لانه هایشان را روی زمین و میان بوته ها می سازند و به این ترتیب، آسیب زیادی به این گروه وارد شده است و هنوز هم همکاران در حال کارشناسی هستند.

راه هایی برای بهبود مناطق سوخته

رییس محیط زیست دشتستان با بیان این که در حال مذاکره با منابع طبیعی برای بهبود و زنده کردن دوباره مراتع و درخت های از بین رفته هستیم، افزود: نهال کاری در مناطق آسیب دیده امکان پذیر نیست ولی قرار است بر روی بذرهایی مثل بنه و بادام کوهی، اصلاحاتی را انجام دهیم و ان شااله با اولین باران، بذرها را می کاریم که رشدشان بیشتر و احتمال زنده ماندنشان بالاتر باشد.

وی گفت:  در زمینه حیات وحش نیز ما مرکز تکثیر و پرورش نداریم، اما سعی کردیم محیط زندگی اشان را بهتر کنیم و همکاران دارند آبشخورها را بهسازی می کنند و آبرسانی می کنند که چهارپایان را اذیت نکند.

طاهره موسوی درباره سرشماری جانوری مناطق حفاظت شده نیز بیان داشت: سرشماری ها تا حدودی انجام شد ولی مثلا سرشماری منطقه کوه سیاه با کرونا همزمان شد و باعث شد تکه تکه انجام شود و هنوز جمع بندی انحام نشده و آمار دقیق را نداریم.

آموزش مردم سه شهرستان برای حفاظت از پلنگ ایرانی

موسوی درباره تعداد حفاظت از پلنگ ایرانی در منطقه نیز گفت: سعی کردیم در سه شهرستان دشتستان، دشتی و تنگستان هم طرح را معرفی کنیم تا مردم روستاها و مناطقی که احتمالا با این گونه مواجه می شوند، با آن آشنا باشند.

دستگیری دو نفر در آتش سوزی روز شنبه بهمرد

طاهره موسوی در پاسخ به دیگر سوال «فکرشهر» درباره عمدی بودن یا نبودن آتش سوزی ها و دستگیری متخلفین، نیز گفت: در آتش سوزی کوه سیاه یک شاهد عینی وجود دارد که می گوید رعد و برق عامل آتش سوزی بوده ولی آتش سوزی روز شنبه ـ در منطقه بهمرد ـ، عمدی بوده و یکی دو نفر هم در این باره دستگیر شده اند.

آخرین خبر از محل دفن پسماندها در برازجان

وی، پیرامون بحث پسماند در برازجان و محل دفن زباله ها نیز در پاسخ به «فکرشهر» گفت: جداسازی نسبی روی پسماندها در برازجان انجام می شود، زباله های خشک جدا شده و زباله های تر هم دفن می شوند؛ در همین راستا، سلول دفن زباله های شهر برازجان دو هفته پیش افتتاح شده که من ابعادش را دقیق نمی دانم ولی کف سازی و عایق کاری شده و هیچ نفوذی به خاک انجام نمی شود و به سفره ها آسیبی زده نمی شود و شیرابه ها نیز در یک کانال جمع می شود؛ و پلاستیک ها را نیز همان جا ـ در محل دفن زباله ـ با یک دستگاه به کیسه پلاستیک برای  زباله تبدیل می کنند.

موسوی ادامه داد: اما زباله در کل، یک مشکل فرهنگی است و چیزی است که ما می سازیم و این مشکل حل نمی شود تا وقتی که ما خودمان کار تفکیک را انجام دهیم و احساس مسوولیت کنیم و ما باید این کار را از بچه هایمان شروع کنیم و یادشان بدهیم که هرکس زباله ریخت، باید جمع کند و محیط را تمیز و پاکیزه نگه دارد.

وی افزود: همین زباله ها به جز الودگی محیط زیست، باعث آتش سوزی هم می شوند.

محیط زیست در بحث سگ ها، تنها یک ناظر است

این مسوول درباره کمپ سگ های ولکرد نیز تاکید کرد که محیط زیست تنها یک «ناظر» است و افزود: کمپ را خود شهرداری مشخص می کند و معاون اجرایی شهرداری برازجان نیز گفت که خودمان برنامه هایی داریم و من هم پیشنهاد دادم که برای نگهداری سگ ها می توان غذایشان را از یک کشتارگاه تامین کرد.

گزارش آلودگی کارخانه سیمان را داده ایم

رییس محیط زیست شهرستان دشتستان درباره آلودگی کارخانه سیمان دشتستان نیز گفت: کارخانه سیمان در سال گذشته در یک فصل صد در صد آلاینده بود و بر سر یک فصل هنوز بحث است و در حال رایزنی هستیم و به  آن ها اعتراض شده؛ کارخانه سیمان هم می گوید که آلودگی ها به دلیل قطع گاز و مشکلات این چنینی بوده که در حال اعتراض و رایزنی هستند و توجیه می آورند و هنوز به قطعیت نرسیده؛ در همین حال، ما گزارش این فصل ها را داده ایم، چون سازمان محیط زیست مسوول تعیین آلایندگی یک شرکت است.

وی اضافه کرد: آن ها مشکل آلایندگی خود را فعلا برطرف کرده اند اما شرکت و کارخانه است و ممکن است با خرابی یک وسیله باز هم مشکل پیش بیاید.
 

نظرات بینندگان
محمدرضا حسن پور
|
-
|
دوشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۳:۲۲
اگر به دنبال یک شهر سالم و یک طبیعت  سالم هستیم باید درهر زمینه محیط زیست آ گاه عمل کنیم 
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر