جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۴۱۱۹
يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲

فکرشهر: استاندار بوشهر گفت: با پیگیری از طریق سازمان برنامه و بودجه کشور تلاش خواهیم کرد مشکل اعتبار روند کار احداث سد دالکی با خلل مواجه نکند.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، عبدالکریم گراوند روز یکشنبه در آیین بهره‌برداری از تونل انحرافی سد دالکی با تقدیر از قرارگاه خاتم الانبیا در اجرای این پروژه افزود: در سال جاری ۸۰ میلیارد تومان از دفتر ریاست جمهوری برای این پروژه جذب خواهد شد و تامین ۱۷۰ میلیارد تومان نیز توسط قرارگاه خاتم از طریق ماده ۵۶ پیگیری خواهدشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اعتبار مورد نیاز این پروژه بیش از این است از معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور (محمد باقرنوبخت) دعوت خواهد شد تا ضمن بازدید از روند کار این پروژه برای تامین اعتبار مورد نیاز آن برنامه ریزی شود.

گراوند بیان کرد: امروز با بهره‌برداری تونل‌های این سد و انحراف آب رودخانه به این تونل‌ها و انجام فرازبندها در واقع گامی مهم در پیشرفت این پروژه و اجرای بدنه سد برداشته شده‌است.

وی یادآور شد: در واقع تا زمانی که تونل‌ها  و فرازبندها احداث نشود کار بدنه سد عملی نخواهد شد و در این ارتباط همه عوامل با جدیت در تلاش هستند و تونل دوم نیز در ۲ ماه آینده تکمیل خواهد شد و امیدواریم که امسال سد به آبگیری برسد.

استاندار بوشهر اظهارداشت: با توجه به اینکه ۱۴هزار هکتار از نخیلات استان بوشهر در شهرستان دشتستان تحت پوشش سد دالکی قرار می‌گیرد تکمیل آن برای حفظ و توسعه سرمایه ملی تولید خرما لازم و ضروری است.
گراوند ادامه داد: این سد با توجه به اقلیم خشک استان در کنار ۲ سد بزرگ دیگر و چهار سد کوچک در استان بوشهر در دست ساخت است که در واقع با وجود همه مشکلات و تحریم‌ها چرخ توسعه وقفه‌ای در آن نیست و همه عوامل بویژه سپاه پاسداران که تجارب بزرگی از جمله سد کرخه را در کارنامه دارد پای کار هستند و این سد در کنار توسعه کشاورزی در حوزه شرب و نیروگاهی نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی افزود: این پروژه در واقع اقدامی مهم در زمینه جهش تولید و پایه یک کار بزرگ در زمینه رونق و جهش تولید در سال‌های آینده خواهد بود.

سیستم انحراف آب سد دالکی با ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار شامل دو رشته تونل به قطر ۷.۵ متر و طول ۷۰۰ و ۸۰۰ متر احداث شده‌است که هر کدام از آنها ظرفیت انتقال یکهزار و ۴۳۵ مترمکعب آب در ثانیه را دارد.

با انحراف آب به تونل‌ها، عملیات خاکریزی فرازبندی به ارتفاع ۶۰ متر که جزیی از سیستم انحراف آب است، آغاز می‌شود.

سد مخزنی دالکی روی رودخانه‌ای به همین نام احداث و از مصوبه‌های سفر استانی رئیس جمهوری در سال ۹۳ به استان بوشهر است که در فاز نخست این پروژه احداث فرازبند (ارتفاع ۶۰ متر و حجم خاکریزی ۵۸۰ هزار مترمکعب) کانال هدایت آب به ورودی تونل‌ها و سامانه خروجی تونل‌های انحراف آب در دست ساخت است.

 در زمان حاضر کار سد دالکی در جبهه‌های مختلف کاری در دست اجرا است و با تامین مالی انجام شده  این پروژه ۲۲ درصد پیشرفت فیزکی دارد.

پروژه سد دالکی با اعتباری قریب به یکهزارر میلیارد تومان به عنوان یک ابر پروژه به شمار می‌رود اگر تامین مالی شود در این دولت به آبگیری می‌رسد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر