جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۵۰۳۰
چهارشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳

فکرشهر: مسئول ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر: ۲۱ اثر معنوی ماه محرم و صفر به نام این استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، سودابه معموری بیان کرد: ۷۰ اثر ناملموس یا معنوی به نام این استان ثبت ملی شده که ۲۱ اثر آن مربوط به عزاداری‌های ایام محرم و صفر است.
 
وی نوحه خوانی و نوا‌های مداح ماندگار بوشهری جهانبخش کردی زاده را از جمله این آثار عنوان کرد و افزود: سینه زنی بوشهری، ساخت ساز‌های سنتی که در ایام سوگواری نواخته می‌شود، مراسم مَختَک یا گهواره علی اصغر، مراسم علم گردان در درودگاه روستایی از توابع بخش سعدآباد در شهرستان دشتستان، از دیگر آثار ثبت شده در استان بوشهر است.
 
مسئول ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بوشهر با اشاره به برگزاری تعزیه امام و حسین (ع) و یاران با وفایش در ماه محرم بیان کرد: تعزیه در نقاط مختلف استان برگزار می‌شود که همه آن‌ها با شماره ثبتی ۱۹ به نام استان بوشهر ثبت ملی شده است.
 
وی با اشاره به آیین‌های رو به فراموشی در استان بوشهر گفت: مراسم شب یازدهم محرم در روستای هلیله شهرستان بوشهر رو به فراموشی بود که اطلاعات مربوط به این آیین تدوین شده است و در تلاشیم این را با کمک رسانه‌ها برای مردم آگاه سازی کنیم.
 
مسئول ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر عنوان کرد: در این مراسم مردم در تنور‌های خانه هایشان چراغ فانوسی را روشن می‌گذاشتند و جای سر بریده‌ای را در تنور ایجاد می‌کردند تا ین گونه ارادت خود را به حضرت اباعبدالله الحسین (ع) نشان دهند.
 
معموری ادامه داد: این روز‌ها با توجه به استفاده کمتر مردم از تنور این آیین رو به فراموشی بود که در تلاشیم از طریق فعالیت‌های رسانه‌ای و کار‌های فرهنگی آن را زنده نگه‌داریم.
 
وی همچنین بیان کرد: شال انداختن آیینی است که در پایان سینه زنی بوشهر استفاده می‌شود و اکنون در حال پیگیری برای ثبت آن هستیم.
 
مسئول ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر با اشاره به روند ثبت آثار ملی گفت: برای ثبت آثار ناملموس باید روندی طی شود و ضمن تحقیقات میدانی و کتابخانه‌ای، مستند نگاری مانند تصویربرداری و عکسبرداری صورت گیرد و در کمیته‌های تخصصی بررسی شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر