جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۵۱۸۴
يکشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹

فکرشهر: تعزیه روز عاشورا در بندرریگ استان بوشهر با  قدمت بیش از ۱۰۰ سال که همه ساله در میدان طاق این بندر به صورت شبیه گردانی اجرا می‌شد، در دهم محرم امسال بخاطر حفظ سلامتی عزاداران حسینی در مقابله با بیماری کرونا برگزار نشد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، ساکنان این بندر تاریخی همه ساله با شور و شعف خاصی به استقبال ماه محرم می روند و درغم سرور و سالارشهیدان با برپایی عزاداری و سوگواری، ارادت خالصانه خود را به خاندان پیامبر گرامی اسلام (ص) ابراز می‌دارند اما امسال این مراسم ها  متفاوت تر از گذشته برگزار شد و بخش عمده ای از برنامه‌های هرساله هیات ها ازجمله تعزیه روز عاشورا به دلیل شیوع بیماری کرونا اجرا نشد.

آداب و رسوم خاص مردم این بندر در ماه محرم بویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا جذابیت خاصی دارد طوری که از شهرها و روستاهای دور و نزدیک استان بوشهر جمعیت بی شماری در روز عاشورا به این بندر روانه و در میدان طاق نظاره گر این تعزیه می شدند.

بازسازی واقعه روز عاشورا در بندرریگ که در میدان طاق سالهاست به   میعادگاه عاشقان و سوگواران حضرت اباعبدالله الحسین(ع) تبدیل شده ، برگرفته از سنت‌های  برجای مانده از گذشتگان است.

این تعزیه که  نسل بر نسل دست به دست شده و هیچگاه خللی در به نمایش درآوردن حتی در زمان حوادث و بحران ها ، بارندگی و گرمای شدید به وجود نیاورد ، واقعه حماسه خونین کربلا درقالب تعزیه بازسازی و در آن حماسه روز دهم محرم سال ۶۱ هجری قمری به دوستداران اهل بیت ( ع ) بصورت نمادین نمایش داده می‌شود.

امسال میدان طاق دیگر خبری از ورود سپاه یزیدیان ، گرداندن حجله قاسم ، شتران و اسب ها ، دمام و سینه زنی و زنجیرزنی و حضور شیرها بر بالین نعش‌های نمادین یاران امام حسین (ع) نبود و تنها بیرق و پرچم‌های عزا  بر خاک آن برافراشته و خیمه نمادین برپا شد.

دعای پرفیض زیارت عاشورا در این میدان امسال جایگزین نمایش حزین حماسه عاشورا با  حضور دوستداران اهل بیت (ع)  و با رعایت کلیه دستورالعمل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی  همراه با حزن و اندوه و جلوه خاصی شد. 

                                                                                  

برگزار نشدن تعزیه روز عاشورا در میدان طاق درحالیکه برای دلدادگان و عزاداران حسینی  این منطقه  سخت و دشوار بود اما کرونا باعث نشد که برنامه های عزادارای های این منطقه تعطیل  گردد تا  چراغ امام حسین (ع) پس از گذشت بیش از ۱۴۰۰ سال روشن بماند.

برپایی آئین‌ روضه‌خوانی و عزاداری در حسینیه‌ها و تکایای مذهبی باحضور دوستداران اهل بیت (ع) و توزیع موادغذایی در قالب طرح مواسات در این بندر از جمله برنامه های امسال هیات های مذهبی این بندر است.

مراحل تعزیه روز عاشورا در سالیان گذشته در بندر ریگ

اوج سوگواری عاشقان اباعبدالحسین (ع) در این بندر در شب و روز عاشورا است بگونه ای که  دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی سنتی تا نیمه‌های شب کوچه و خیابان های شهر را می‌پیمایند و به

عزاداری می‌پردازند و با شور و شعف وافری خود را برای یک روز تاریخی با  به نمایش در آوردن صحنه نمادین کربلا آماده می‌کنند.

ورود سپاه یزیدیان نخستین  برنامه تعزیه روز عاشورا در میدان طاق 

نمایش حادثه کربلا با ورود سپاه یزیدیان در میدان طاق و با  رجز خوانی سران سپاه کفر در  برابر یاران اباعبدالله الحسین (ع)  آغاز می‌شود.

                                                               

بازیگران نقش یاران امام حسین (ع) که برای بیان شجاعت دلیرمردان کربلا لباس رزم برتن کرده‌اند، یکی پس ازدیگری به‌ میدان می‌آیند و نمایش نبرد عاشورا را در اذهان تداعی می‌کنند.

اوج پایان تعزیه نبرد امام حسین (ع) و یارانش با سپاه کفر آتش زدن خیمه گاه نمادین سالار شهیدان است.

هنگام شعله ور شدن  آتش حزن و اندوه جانکاهی عزاداران حاضر را در میدان تعزیه  فرا گرفته و از عمق وجود  صحنه کربلا را  در ذهن تداعی  و به سر و سینه خود می‌زنند.

چرخاندن حجله قاسم و شتران 

قبل از به آتش کشیدن خیمه های نمادین ،  گردانندگان صحنه حجله حضرت قاسم ابن الحسن (ع)، گهواره نمادین علی اصغر(ع) و شتران را در میدان چرخانده و جلوه خاصی به  تعزیه روز عاشورا می‌دهند.

                                    

در هنگام چرخاندن حجله قاسم ( ع ) و علی اصغر(ع)  کسانی که نذر آنان برآورده و یا داشته باشند وجه نقد یا طلا به متولیان در میدان تعزیه  اهدا می‌کنند.

ورود هیات های دمام و سینه زنی بصورت سنتی از دیگر برنامه های نمایش تعزیه روز عاشورا در میدان طاق است که جلوه خاصی به این برنامه می‌دهد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر