جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۴۰۳۱
چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۵:۵۶

فکرشهر: مدیرکل دفتر تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: براساس آخرین نتایج به دست آمده از پروژه ملی کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان ۳۰.۱ درصد از این جمعیت چاق هستند.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، محمد جعفری روز چهارشنبه در حاشیه همایش تجلیل از فعالان حوزه تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی افزود: براین اساس ۶ درصد از جمعیت دانش‌آموزی کشور لاغر و خیلی لاغر و ۵۸.۹ درصد نیز طبیعی هستند.

پروژه ملی کنترل وزن و چاقی دانش آموزان (کوچ) با رویکرد ترویج سبک زندگی فعال و سالم به عنوان یک بسته تحولی برگرفته از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از ۱۵ شهریور ماه امسال به اداره‌های کل آموزش و پرورش استان‌ها با هدف آگاهی بخشی برای کنترل و مدیریت وزن دانش آموزان ابلاغ شد.

وی بیان کرد: در زمان حاضر اطلاعات قد و وزن ۱۳ میلیون و ۲۹۰ هزار و۷۲۰ دانش آموز معادل ۹۰ درصد جمعیت دانش‌آموزی کشور در قالب پروژه ملی کنترل وزن و چاقی در سامانه سناد ثبت شده‌است.

جعفری اضافه کرد: دانش‌آموزان استان‌های گیلان، مازندران و تهران دارای اضافه وزن و چاقی بالای ۴۰ درصد هستند و سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان شمالی از جمله استان‌هایی هستند که دانش آموزان آنها در ردیف لاغر و خیلی لاغر قرار دارند و استان چهار محال و بختیاری نیز در این شاخص نرمال است.

جعفری اضافه کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا امروز کم تحرکی دانش‌آموزان، ریزه خواری‌ها، تغذیه ناسالم افزایش یافته است و شادی و نشاط کف مدرسه جای خود را به فضای محدود خانه داده و همه این عوامل منجر به افزایش چاقی در بین دانش آموزان شده‌است.

وی تاکید کرد: انتظار می‌رود اطلاعات به دست آمده از پروژه کوچ، افزون بر آگاهی بخشی، زنگ هشداری برای همه خانواده‌ها باشد و نتیجه این طرح به عنوان نقشه راهی برای سال‌های آینده تبدیل شود.

مدیرکل دفتر تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی گفت: تلاش می‌شود با اجرای پروژه ملی کنترل وزن و چاقی دان ش‌آموزان از سبک زندگی کم تحرک به سبک زندگی پرتحرک و از تغذیه ناسالم به تغذیه سالم کوچ کنیم تا در آینده نسلی سالم و پویا داشته باشیم.

وی ادامه داد: براساس نتایج به دست آمده از طرح ملی کوچ، دانش آموزان چاق و خیلی لاغر با توجه به اینکه ممکن است دارای بیماری زمینه‌ای باشند برای بررسی بیشتر به مراکز جامع معرفی می‌شوند.

جعفری با بیان اینکه اختتامیه طرح ملی کوچ در اواخر فروردین و اردیبهشت سال آینده  برگزار می‌شود گفت: دانش‌آموزانی که کنترل وزن انجام داده‌اند همزمان با روز درختکاری با همکاری منابع طبیعی نهالی را به یادگاری به نام خودشان می‌کارند.

وی ادامه داد: باید این باور وجود داشته باشد که اضافه وزن و چاقی در آینده و بزرگسالی می‌تواند منشا بیماری‌های غیر واگیر مانند دیابت، سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی وعروقی و مزمن تنفسی باشد.

جعفری گفت: هرچند قبل از شیوع ویروس کرونا برنامه‌های ورزشی ا زجمله المپیادهای ورزشی درون مدرسه‌ای، حیاط و مدرسه پویا، انجمن‌های ورزشی درون مدرسه‌ای و کانون‌های درون و برون مدرسه‌ای در کنار درس تربیت بدنی با هدف افزایش سرانه حرکتی دانش آموزان طراحی شده بود اما با توجه به شیوع این  ویروس زیست بوم تغییر و همین امر رویکرد این فعالیت‌ها را نیز تغییر داد.

وی افزود: با توجه به عدم حضور دانش آموزان و وجود اوقات فراغت فزاینده در کنار خانواده، درس تربیت بدنی در این شرایط کرونایی فراموش نشد و در شبکه آموزشی دانش‌آموزان (شاد) این درس در قسمت محتوای رسمی برای پایه به پایه کانالی با عنوان تربیت بدنی طراحی و محتواها و فعالیت‌های ورزشی براساس کتاب راهنمای معلم هر پایه تحصیلی بارگذاری شد.

جعفری ادامه داد: در صفحه اصلی شبکه شاد کانال تربیت بدنی راه‌اندازی شد و در این کانال کانون‌های ورزشی در هشت ر شته  شامل چهار رشته توپی  فوتسال، والیبال، بسکتبال و هندبال، ۲ رشته راکتی بدمینتون و تنیس روی میز و ۲ رشته طناورز شامل طناب زنی، کانون‌های حرکت‌های اصلاحی و ناهنجاری‌های قامتی در سه سطح مبتدی، نیمه پیشرفته و پیشرفته آماده و به ترتیب جلسه‌ها بارگذاری می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر