جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۸۷۰۸
پنجشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷

فکرشهر: مدیر خدمات حمایتی کشاورزی استان بوشهر از حذف حواله‌های فیزیکی خرید کود شیمیایی و جایگزین شدن حواله الکترونیکی خبر داد و گفت: کمبود کود شیمیایی در استان بوشهر نداریم.

به گزارش فکرشهر، شاپور رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: خرید کود در سال جاری برای کشاورزان استان بوشهر با حواله الکترونیکی امکان‌پذیر است.

وی بابیان اینکه کشاورزان حتماً برای ثبت و یا ویرایش سطح زیر کشت خود به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه کنند، تصریح کرد: به منظور حذف واسطه‌ها و جلوگیری از سوءاستفاده این اقدام اجرا و تلاش می‌شود کود مورد نیاز کشاورزان به‌موقع توزیع و در دسترس کشاورز قرار گیرد.

رضایی با اشاره به نقش بسیار مهم استان بوشهر در تأمین کودهای شیمیایی خاطرنشان کرد: وجود صنایع پتروشیمی در عسلویه این امکان را برای تأمین بخش زیادی از کود اوره مورد نیاز کشور فراهم کرده است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان بوشهر با اشاره به راه‌اندازی دو کارخانه تولید کود فسفاته در استان، گفت: این دو کارخانه ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن کود را دارند.

وی افزود: تأمین و تدارک کودهای شیمیایی به عنوان یک برنامه مهم در اولویت کاری داریم و در این راستا تلاش شده تا نیازهای کشاورزان در زمان مناسب تأمین و خدمات مورد نیاز ارائه شود.

مدیر خدمات حمایتی کشاورزی استان بوشهر افزود: سالانه بیش از سه میلیون تن کود شیمیایی شامل انواع کودهای ازته، فسفاته و پتاسه مورد نیاز بخش کشاورزی است که دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن آن کود اوره است.

وی بابیان اینکه ۵۰ درصد از کود اوره کشور از پتروشیمی عسلویه تأمین می‌شود اضافه کرد: سال گذشته ۹۵۶ هزار تن کود اوره توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از محل تولیدات پتروشیمی عسلویه به وسیله حمل‌ونقل دریایی و زمینی به اقصی نقاط کشور ارسال‌شده است.

رضایی اظهار داشت: ۱۷ هزار تن کود اوره برای مصرف کشاورزان استان بوشهر از محل پتروشیمی عسلویه تأمین و حمل گردیده است که از این میزان ۱۵ هزار و ۶۰۰ تن آن توسط کارگزاران طرف قرارداد بین کشاورزان توزیع و مابقی ذخیره گردیده است.

مدیر خدمات حمایتی کشاورزی استان بوشهر از ذخیره‌سازی سه هزار و ۲۰۰ تن کودهای شیمیایی در استان خبر داد و افزود: این کودها شامل هزار و ۴۰۰ تن کود اوره، هزار و ۲۳۰ تن فسفاته و ۵۷۰ تن کود پتاسه است.

وی در مورد کمبود و گرانی کودهای فسفاته و پتاسه نیز بیان کرد: این کودها عمدتاً وارداتی هستند و مشکلات تأمین ارز باعث افزایش قابل‌توجه قیمت این کودها شد.

مدیر خدمات حمایتی کشاورزی استان بوشهر با اشاره به راه‌اندازی دو کارخانه تولید کود فسفاته در استان، تصریح کرد: با تکمیل این کارخانجات، ۵۰ درصد کود فسفاته کشور در استان بوشهر تولید خواهد شد که باعث بهبود قیمت تأمین این کودها می‌شود.

وی بیان کرد: کودهای مورد نیاز با هماهنگی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها توسط کارگزاران فعال این شرکت بین کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی توزیع می‌شود.

رضایی اضافه کرد: به منظور جلوگیری از تخلف و برخورد با متخلفان، اعضای کمیته نظارت و پایش استان هر هفته از چندین کارگزاری فعال و فروشگاه‌ها در استان به صورت مستمر بازدید می‌کنند.

وی بابیان اینکه سال گذشته دو پرونده تخلف مربوط به فروشگاه‌های غیرمجاز در سطح استان تشکیل و به مراجع قضائی معرفی شدند.

رضایی با تأکید بر اینکه کشاورزان از اول سال کود و بذر مورد نیاز خود را پیگیری و تأمین کنند خاطرنشان کرد: کشاورزان در پیک مصرف با مشکل تهیه کود و بذر احتمال دارند مواجه شوند برای جلوگیری از مشکلات احتمالی کشاورزان از اول سال کود و بذر مورد نیاز خود را تأمین کنند.

مدیر خدمات حمایتی کشاورزی استان بوشهر گفت: کشاورزان نگران تأمین کود مورد نیاز خود نباشند زیرا کود به‌اندازه کافی و باکیفیت در اختیار آنان قرار می‌دهیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر