جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۹۳۵۰
دوشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶

فکرشهر: استان بوشهر در حالی سال‌ها لقب پایتخت انرژی و اقتصادی کشور را یدک می‌کشد که از مواهب آن بی‌بهره است و حالا هر روز شاهد قطعی آب و برق در این استان هستیم.

به گزارش فکرشهر از مهر، روزهای گرم سال در استان بوشهر فرا رسیده و حالا شاهد افزایش میزان مصرف آب و برق در جنوب استان هستیم و این موضوع جیره‌بندی و نوبت‌بندی توزیع آب و برق را به دنبال داشته است.

استان بوشهر به عنوان قطب اقتصادی و انرژی کشور شناخته می‌شود و علاوه بر صادرات ۹۵ درصد نفت کشور، ۷۰ درصد گاز کشور را تولید می‌کند و میزبان نیروگاه بزرگ اتمی است که در تولید برق نقش مهمی دارد.

خاموشی‌های اخیر برق در استان بوشهر در حال اتفاق می‌افتد که گرمای هوا در سطح استان به ۵۰ درجه سانتیگراد نزدیک شده است و برق هر روز در گرم‌ترین ساعات ظهر قطع می‌شود.

مردم استان بوشهر در این شرایط از این وضعیت گلایه مند هستند چرا که عقیده دارند استانی که دارای ذخایر عظیم گاز و پتروشیمی است چرا باید تا این حد مشکل داشته باشد و مردم مستاصل باشند.

نباید قطعی آب و برق داشته باشیم

یکی از شهروندان جنوب استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: در جنوب استان بوشهر با وجود چاه‌های کشاورزی نباید مشکل آب داشته باشد اما مسئولان در این زمینه کوتاهی کردند و شاهد مشکلات عدیده‌ای هستیم.

اسماعیل عارفی‌نیا عصر اظهار داشت: استان بوشهر با این نعمت عظیم نفت و گاز و وجود نیروگاه اتمی نقش مهمی در تولید انرژی کشور دارد ولی خودش از داشتن برق مناسب در روزهای گرم سال محروم است.

یکی دیگر از شهروندان به خبرنگار مهر گفت: شایسته استان بوشهر نیست که با تانکر به مردم آبرسانی شود ولی این روزها شرایط به گونه‌ای است که با تانکر در خصوص تأمین آب خدمات دهی می‌کنند که جوابگوی مردم نیست.

محمد احمدی افزود: متأسفانه برای انجام برنامه‌های مدارس با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌ایم و در فصل امتحانات شاهد قطعی مکرر برق و سخت‌تر شدن کار برای برگزاری امتحانات هستیم.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان باید همت جدی برای رفع این مشکل داشته باشند، تصریح کرد: مسئولان باید از قبل اطلاع رسانی انجام دهند و تا مردم برنامه‌ریزی لازم را در این زمینه داشته باشند.

کم‌آبی و بی‌برقی در شأن این مردم نیست

امام جمعه آبدان نیز به دو مشکل کم آبی و کم برقی در استان بوشهر اشاره کرد و اظهار داشت: مسئولان باید در این روزهای گرم توجه ویژه به نیازهای آبی و برقی مردم داشته باشند.

حجت الاسلام محمود کارگر ادامه داد: در فصل گرما مردم نیاز بیشتری به آب دارند و هم اکنون ۳۰ تا ۴۰ درصد از شبکه‌های آب هدر رفت وجود دارد که برای کاهش آن به نوسازی زیرساخت‌ها نیاز است و در شهر آبدان هم زیر ساخت‌های آب رسانی با مشکل اساسی رو به رو هست.

وی بیان کرد: اگر کسی انشعاب غیر قانونی دارد برخورد شود و اجازه ندهند با امنیت و بحران بی آبی که ممکن است در آینده مواجه شویم مردم را گرفتار کنیم.

امام جمعه آبدان ادامه داد: وزارت نیرو از مردم حق انشعاب و فروش ماهیانه دریافت می‌کند و موظف است در مقابل هم خدمات به مردم ارائه دهد.

کارگر خاطر نشان کرد: همان طور که در فصل زمستان از جنوب کشور به دنبال انتقال گاز به مناطق شمالی در یخ بندان زمستان هستند؛ باید نسبت به تأمین آب و برق در گرمای تابستان هم برای مناطق جنوبی به فکر باشند و آن را تأمین کنند.

برق و آب مردم تأمین شود

نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: این روزها مردم در استان بوشهر گرمای ۴۰ تا ۵۰ درجه را تحمل می‌کنند ولی برق و آب مورد نیاز آنها تأمین نمی‌شود.

ابراهیم رضایی بر لزوم تلاش جدی وزارت نیرو برای رفع این مشکلات خصوصاً در استان بوشهر تاکید کرد و افزود: مردم در جنوب کشور در رنج بی آبی، قطعی برق چندساعته روزانه را هم تحمل می‌کنند که شرایط را برای زندگی سخت کرده است.

وی ادامه داد: بسیاری از مسائل را با مدیریت بهتر می‌توان بهبود بخشید و اگر نظارت و عملکرد خوبی در حوزه آب و برق صورت گیرد، شاهد کاهش مشکلات خواهیم بود.

رضایی تصریح کرد: علاوه بر مردم که دچار بی‌برقی هستند، خاموشی‌های اخیر مشکلاتی را برای صنایع و تولیدکنندگان نیز ایجاد کرده است و قطعی برق موجب ضرر و زیان فراوانی شده است.

نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت: می‌طلبد که در این شرایط خاص و سخت، مسئولان مربوط عزمی جهادی و تلاشی جدی برای تأمین آب و برق پایدار برای مردم داشته باشند.

عبور از تابستان سخت آبی با مشارکت مردم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر به کاهش بارش‌ها و کمبود منابع آبی اشاره کرد و اظهار داشت: از همه ظرفیت‌ها برای تأمین آب مورد نیاز مردم استفاده می‌کنیم.

عبدالحمید حمزه‌پور فرهنگ‌سازی در عرصه مدیریت مصرف را مورد تاکید قرار داد و خاطر نشان کرد: در این حوزه نیازمند مشارکت همکاران در عرصه فرهنگ‌سازی در صرفه‌جویی آب برای گذر از تابستان سخت پیش رو هستیم.

وی با اشاره به روند اجرای طرح‌های آبرسانی در استان بوشهر بیان کرد: تا نیمه نخست امسال طرح‌های مهم آبرسانی در بخش آب‌شیرین‌کن در شهرها و روستاهای استان بوشهر افتتاح می‌شود.

حمزه‌پور ادامه داد: با کاهش باران تابستان سختی در پیش روی استان بوشهر قرار دارد که می‌توانیم تابستان بدون سختی را پشت سر گذاشت به شرطی که مردم فرهنگ مدیریت مصرف آب را در دستور کار قرار دهند.

افزایش مصرف و کاهش تولید برق

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر بیان کرد: مصرف برق در فروردین ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از ۲۲ درصد افزایش داشته است.

غلامرضا حشمتی افزود: به دلیل کاهش بارندگی‌ها حجم آب سدهای نیروگاه‌های برق آبی ۳۵ درصد کاهش یافته و همچنین با افزایش دما نسبت به سال قبل تابستان بسیار سختی را پیش رو داریم.

وی افزود: استفاده بی رویه مراکز استخراج رمز ارز غیرقانونی از دیگر دلایل افزایش مصرف برق است و از مردم می‌خواهیم که برای جلوگیری از اعمال خاموشی به مردم عزیز استان، هرگونه اطلاع از وجود این رمزارزها را به شرکت برق اطلاع رسانی کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر بیان کرد: تلاش جدی برای برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح در زمینه توزیع برق در استان بوشهر صورت گرفته است و پیگیری‌های جدی در این زمینه داریم.

قطع ادارات پر مصرف و جلب همکاری صنایع

حشمتی اضافه کرد: اخذ مجوز قطع ادارات پر مصرف و جلب همکاری صنایع در طرح‌های مدیریت مصرف و کاهش بار از جمله راهکارهای تدارک دیده شده برای کاهش بار مصرفی در استان بوشهر است.

وی بیان کرد: تصویب کاهش مصرف ساختمانهای اداری، نهادهای عمومی به میزان ۵۰ درصد سال گذشته از ساعت ۱۱ به بعد و ۹۰ درصد بعد از پایان ساعت اداری، تشکیل کمیته استانی برای شناسایی رمز ارزهای غیرمجاز، نصب کنتورهای هوشمند برای مشترکین دیماندی، جلب همکاری مشترکین صنعتی و کشاورزی برای مدیریت مصرف از ساعت ۱۲ تا ۱۸، اطلاع رسانی و آگاه سازی و آموزش با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و صداو سیمای استان، جلوگیری از واگذاری و برگشت مجدد رمز ارزهای جمع آوری شده به چرخه مصرف تا پایان تابستان و تعدیل روشنایی معابر بلوارهای شهری، جاده‌های بین شهری و بزرگراه‌ها (به صورت یک در میان) و خاموشی کامل پارک‌ها و فضای سبز از اقدامات شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر برای گذر از پیک تابستان است.

حشمتی در ارتباط با برنامه‌های پیش بینی شده از سوی شرکت توزیع برای تابستان فرارو اظهار داشت: شیوع گسترده استفاده از دستگاه‌های استخراج رمز ارز غیر قانونی موجب افزایش ۲۰ درصدی مصرف برق کشور شده و بایستی با همکاری نهادهای نظامی و دستگاه قضائی نسبت به جمع آوری این دستگاه‌ها تسریع کنیم.

وی بیان کرد: در قالب ششمین مانور اقدام فراگیر شرکت توزیع، ۱۲۶ دستگاه و از آغاز طرح تاکنون بیش از هزار دستگاه ماینر در استان بوشهر کشف شده است و این شرکت برخورد با این مراکز را با جدیت دنبال می‌کند.

لزوم تلاش جدی برای عبور از مشکلات تابستان

استاندار بوشهر نیز با تاکید بر اهمیت تأمین آب و برق مطمئن و پایدار، همه دستگاه‌های اجرایی را نسبت به کاهش مصرف خود مکلف و مشارکت آنها در مدیریت مصرف برق را ضروری خواند.

عبدالکریم گراوند، استفاده از ظرفیت مولدهای ادارات و نهادهای نظامی و کاهش ساعت کاری ادارات از ابتدای خردادماه در راستای گذر موفق از تابستان را ضروری دانست.

انتظار می‌رود همه مسئولان عزمی جدی برای عبور از مشکلات کم‌آبی و بی‌برقی فصل تابستان داشته باشند و مردم نیز با مدیریت مصرف در این زمینه همکاری لازم را انجام دهند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر