شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
گفت و گوی «فکرشهر» با «ساحل تنگستانی»، رییس شورای اسلامی/ شورای شهر برازجان در چهار سالی که گذشت (4)
فکرشهر: دوره پنجم شورای اسلامی شهرها و روستاها نیز کم کم به پایان عمر 4 ساله خود نزدیک می شود؛ 4 سالی که هم حرف و حدیث داشت و در بعضی شهرها از جمله بوشهر، بگیر و ببند و فساد و...، و هم بعضا عملکرد مثبت و در معدودی موارد قابل توجه. در این بین، شورای پنجم شهر برازجان نیز هم مورد حمایت و تشویق قرار گرفت و هم البته مورد انتقاد فراوان. در همین راستا با ساحل تنگستانی ـ رییس سال چهارم شورای پنجم شهر برازجان ـ به گفت و گو نشستیم تا هم سوالات چالشی بپرسیم و انتقادات و سوالات مردم را منتقل کنیم و هم دلیل برخی کم کاری ها را بدانیم. سوالاتی که عملکرد شورای پنجم شهر برازجان را به ارزیابی نشسته است و البته که خانم رییس هم، با حوصله پاسخگوی سوالات است...
کد خبر: ۸۹۴۷۸
سه‌شنبه ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳

بخش نخست این گفت و گو را اینجا بخوانید

بخش دوم این گفت و گو را اینجا بخوانید

 

بخش سوم این گفت و گو را اینجا بخوانید

 

فکرشهر: چرا به برخی از مناطق حومه شهر خصوصاً آبرسانی، شهرک پردیس، والفجر و غیره، خدمات رسانی مناسبی صورت نمی‌گیرد؟
با توجه به این که این مناطق به عنوان سکونت گاه های غیر مجاز و در خارج از محدوده شهر هستند، عملا خدمت رسانی به آنها با مشکل مواجه است. عدم دسترسی مناسب به معابر، کوچه های غیر استاندارد و خاکی و...؛ اما  پیگیری‌های فراوانی برای ساماندهی این مناطق و تعیین تکلیف آنها برای پیوستن به محدوده شهر نموده ام که در آخرین جلسه‌ای که با مدیرکل راه و شهرسازی استان داشته ام، این موضوع را به عنوان اولویت اول از ایشان درخواست نمودم که قول همکاری داده اند که با توجه به نقشه برداری این اداره و موافقت شهرداری با عقد قرارداد برای ساماندهی این مناطق با شرکت مشاوره ای نهایت همکاری را داشته باشند.

فکرشهر: در مناطق کم‌برخوردار، شورا چه فعالیت هایی انجام داده است؟
 در مناطق کم برخوردار با توجه به این که بافت این مناطق به طور کامل شکل گرفته است، زمین برای توسعه خدمات رفاهی به شهروندان وجود ندارد، اما با این وجود، طرح‌های جایگزینی مانند آسفالت رایگان معابر، احداث کانیو، احداث پیاده‌رو و سایر خدماتی که بتواند در این محلات با توجه به وضع موجود انجام داد، در اولویت برنامه‌های شورای اسلامی شهر قرار داده‌ایم. به طور مثال اگر پروژه ای مانند احداث پارک و فضای سبز و غیره در دیگر محلات احداث شود، شورا معادل همچین پروژه ای در محلات کم‌برخوردار خدمات رایگان و جایگزین را مد نظر قرار داده است.

فکرشهر: شورای شهر چه فعالیت هایی درباره بافت فرسوده انجام داده است؟
بافت فرسوده می‌بایست به بخش خصوصی در این حوزه واگذار شود تا ضمن شناسایی پتانسیل ها و ظرفیت های بافت فرسوده و نحوه بهسازی ساختمان ها در این محدوده شهر مردم با شهرداری تعامل و همکاری نماید. طی سه سال اخیر، شهرداری موفق به واگذاری دفتر تسهیلگری بافت فرسوده به بخش خصوصی نشده، اما این شورا در تعرفه های سالانه، کم ترین میزان عوارض و طرح های تشویقی برای بافت فرسوده مصوب و به شهرداری ابلاغ نموده است تا باعث تشویق مردم به بازسازی بافت فرسوده شود. یکی از مشکلات عمده در زمینه بافت فرسوده، عدم تسهیلات برای بهسازی این بافت است که از عهده شورا و شهرداری خارج است و بانک های عامل باید همراهی کنند.

فکرشهر: قیر آسفالت محلات هدف به چه شکل تامین و در چه محلاتی استفاده شده است؟
 محلات هدف، بافت های فرسوده و بافت های کم برخوردار هستند. اکثر کوچه های این محلات در سه سال اخیر به صورت رایگان آسفالت شده است. در سه سال اخیر بالغ بر ۸۰۰ تن قیر برای آسفالت این محلات به شهرداری واگذار شده تا در این محلات آسفالت انجام شود. پیرامون این موضوع در بسیاری از محلات با مصوبه شورا، کوچه ها به صورت رایگان آسفالت شده که به عنوان نمونه می توانم به ۱۲ کوچه در محله علی آباد و ۸ کوچه در محله حسین آباد اشاره کنم و در سایر محلات بافت فرسوده یا کم برخوردار شهر هم بدین شکل عمل شده است.

فکرشهر: در دوره شورای پنجم چه میزان آسفالت در سطح شهر انجام شده است؟
از ابتدای شروع به کار شورای پنجم تاکنون، میزان ۶۸۳۵۰۰ متر مربع آسفالت انجام شده است که شامل اجرا و روکش بیش از ۳۶۰ کوچه و خیابان در شهر برازجان است.

فکرشهر: کانال سرپوشیده خیابان روبروی مخابرات جدید به چه سرانجامی رسید؟ این کانال خطرات زیادی دارد؛ چه موقع سرپوشیده می شود؟ 
این موضوع نیز یکی از دغدغه‌های شورای شهر در سه سال گذشته بوده که در بودجه سنواتی سال‌های گذشته قرار گرفته است، اما علیرغم آن که در زمان شهردار سابق دیواره سقف پوششی این کانال انجام شده است، متاسفانه شهرداری از اجرای سقف پوشی این مکان علیرغم خطرات زیاد امتناع می ورزد. پیرامون این موضوع چندین بار به شهردار نامه زده شده و در صورت بروز هرگونه خطر جانی، قطعا باید پاسخگو باشند.

فکرشهر: دلیل بوی تعفن کانال واقع در خیابان امام خمینی (ره) چیست و شورای شهر برای برطرف کردن این معضل، چه اقدامی انجام داده است؟
این کانال یکی از معضلات اساسی خیابان امام است که بوی تعفن آن به دلیل عرض و ارتفاع کم کانال در زمان ساخت آن در سنوات گذشته است و متاسفانه دو خط لوله فیبر نوری و یک خط لوله آب این کانال را مسدود کرده است.

فکرشهر: خانم مهندس تنگستانی، چرا برازجان فاقد کمربند سبز است؟
 کمربند سبز پیرامون یک شهر صرفاً درختکاری ردیفی دور تا دور یک شهر نیست، بلکه می بایست اطراف شهر درختکاری به شعاع تقریباً پانصد تا یک کیلومتر دور تا دور شهر انجام شود که این امر با ساخت بوستان ها، پارک ها و فضاهای سبز محقق می‌شود، اما به واسطه این که زمین‌های اطراف شهر برازجان تماماً مالک خصوصی و معارض دارند، امکان اجرای این طرح بسیار سخت و هزینه بر است و در حال حاضر این امر میسر نیست.

فکرشهر: با توجه به این که فازهای ۱ تا ۵ بوستان «آزادی»، مهم‌ترین تفریحگاه‌های مردم شهر است ولی به فضایی مرده تبدیل شده، شورا چه اقداماتی برای احیا و بازسازی این پارک انجام داده است؟
 با توجه به بررسی‌های به عمل آمده از ۵ فاز بوستان «آزادی» احیای این بوستان یکی از دغدغه های اصلی شورای شهر بوده که در بودجه ۱۳۹۸، احیا و بازسازی آن در اولویت اجرای بودجه قرار گرفت و اکنون فاز یک و دو این پارک کاملاً بهسازی گردیده و محلی جذاب برای عموم مردم است. همچنین در این مکان یک تلویزیون شهری طراحی شده تا مردم در زمان های مختلف از جمله بازی های ملی و سایر موارد بتوانند از این تلویزیون استفاده کنند، اما متاسفانه در یک سال اخیر به دلیل شیوع بیماری کرونا عملاً هیچ استفاده ای از این تلویزیون نشده و امیدواریم در آینده شاهد راه‌اندازی و استفاده مردم شهر از این تلویزیون باشیم.

فکرشهر: و سرانجام فاز ۶ بوستان آزادی چه شد؟
 اجرای فاز ۶ بوستان آزادی، یکی از زیباترین بوستان‌های این شهر را عملیاتی می‌کرد، اما علی رغم وجود معارض برای زمین برای اجرای این طرح که در پشت سپاه جوادالائمه است، تاکنون تملک آن به صورت صد درصد صورت  نپذیرفته و عمده دلیل آن فوت مالک و عدم رضایت وارثین است. شهرداری باید پیرامون این موضوع سریعاً اقدام نماید، چون بخش عمده‌ای از خرید این ملک به حساب مالک اصلی واریز شده است.

فکرشهر: در دوره شورای پنجم میزان ساخت پارک و فضاهای سبز چقدر بوده؟
 در دوره پنجم شورای اسلامی شهر برازجان بیش از ۲۷ پارک و فضای سبز احداث شده که بیش از ۱۹۰ هزار متر مربع به فضای سبز شهر افزوده است.

فکرشهر: با توجه به این که شهر برازجان یکی از شهرهای بزرگ استان است، برای احداث سرویس بهداشتی در این شهر چه اقداماتی توسط شهرداری و شورای شهر انجام شده است؟
 یکی از دغدغه‌های مهم شهروندان و مسافران در یک شهر، وجود یا نبود سرویس بهداشتی در سطح شهر است. این موضوع علاوه بر تبعات بهداشتی، مشکلات اجتماعی نیز به وجود می آورد، لذا از ابتدای شروع شورای پنجم با توجه به کمبود سرویس بهداشتی در سطح شهر، بودجه ای مناسب طی سه سال گذشته به این موضوع اختصاص یافته است و بیش از ۱۴ سرویس بهداشتی در مناطقی از جمله پارک آزادی، چرخاب، پارک غدیر، شهدای گمنام، گلزار شهدا، پارک پردیس، پارک آزادی، پارک کشتکار، پارک کوهنورد، پارک شهید رجایی و بازار روز احداث شده است.

فکرشهر: یکی از اقدامات خوب شهرداری، نورپردازی زیر درختان سطح شهر بود که این اواخر بسیاری از آنها خاموش و مشکل دار شده اند. علت چیست؟
یکی از مشکلات شهرداری برازجان عدم برون سپاری، تعمیر و نگهداری موارد این چنینی است و این موضوع باعث شده فعالیت ها و زحمات زیاد شهرداری و شورا به هدر رود. شهرداری می بایست نسبت به تعمیر، بازسازی و بهسازی این نورپردازی ها اقدام نماید، در خصوص این موضوع چندین بار نیز از طرف شورای شهر با شهردار مکاتبات مختلف انجام شده است.

فکرشهر: با توجه به ترافیک شدید خیابان‌های شریعتی، امام خمینی، بهداشت و بیمارستان، چه اقداماتی برای کاهش ترافیک در این مسیرها توسط شورای شهر انجام شده است؟
 یکی از دغدغه‌های شورا درباره وضعیت ترافیک شهر بوده و پیرامون این موضوع، جلسات فراوان با کارشناسان و مسوولین امر گرفته شد که حاصل آن بازگشایی انتهای مسیر خیابان شریعتی به بلوار پاسداران بود که با انجام این کار، حجم زیادی از ترافیک شهری کاهش یافت. اما این موضوع به تنهایی نمی‌تواند مشکلات ترافیکی شهر را حل کند. با توجه به ترافیک شدید در این محدوده، می بایست با تدبیر بودجه مناسب برای تملک و اجرای خیابان «دلگشا» به عنوان خیابان کمکی امام خمینی (بازار روز) هر چه سریع تر اجرایی شود که ان شااله سال آتی شاهد بازگشایی این مسیر باشیم.
به عنوان کارشناس معماری و شهرسازی متعهدم در صورت یک طرفه شدن خیابان های بهداشت (خضر انتهای بازار روز)، گذر ماحوزی و شورا، حجم ترافیک به صورت گسترده در شرایط موجود کاهش می یابد. اما شورا از کار علمی هم غافل نبوده و برای وضعیت ترافیکی شهر، مبلغ یکصد میلیون تومان برای طراحی و مشاور ترافیکی شهرداری مصوب کرده است. شهرداری می بایست با مطالعات علمی با یک شرکت مشاوره ای، مشکلات ترافیکی شهر برازجان را کاهش دهد.

فکرشهر: تملک و احداث خیابان «دلگشا» به چه سرانجامی رسید؟
 خیابان «دلگشا» یکی از موثرترین خیابان هایی است که می تواند گره ترافیکی شهر را باز کند. شورای شهر طی سه سال گذشته عمده بودجه خود را برای تملک این خیابان قرار داده است، هرچند این خیابان در نقشه اولیه ۱۶ متری تعریف شده بود، اما با اصرار شورای اسلامی شهر و اصلاح طراحی این خیابان و موافقت اداره کل راه و شهرسازی در نقشه جدید، این خیابان به  خیابان ۲۴ متری تبدیل شده است.

فکرشهر: دلایل احداث نشدن پارکینگ عمومی در سطح شهر چیست؟
 عدم ساخت پارکینگ عمومی به دو عامل است: یک، عدم وجود زمین برای ساخت پارکینگ و دو، عدم وجود سرمایه‌گذار در این حوزه. هرچند شورای شهر برای سال آتی هزینه عوارض حق پارکینگ را به شهرداری رایگان کرده تا تشویقی برای سرمایه گذاران این بخش باشد، شهرداری به تنهایی نمی‌تواند پارکینگ احداث نماید و علیرغم این موضوع، مبلغ ۲ میلیارد تومان برای ساخت یا تملک زمین پارکینگ عمومی توسط شورا مصوب شده است.

فکرشهر: با توجه به حذف پارکینگ در اماکن تجاری و مسکونی، آیا درآمد آن صرف احداث پارکینگ در سطح شهر می شود؟
علی‌رغم این که قانون و بخشنامه بودجه صرفاً عنوان نموده که درآمد حاصل از حذف پارکینگ به طور صددرصد می بایست برای احداث پارکینگ عمومی اختصاص یابد، اما شهرداری در سنوات گذشته این حساب را از حساب جرائم کمیسیون ماده ۱۰۰ تفکیک نکرده و درآمد این موضوع برای شورا نامشخص است. اما با توجه به حساسیت احداث پارکینگ طبقاتی برای رفع مشکل پارکینگ در مرکز شهر به خصوص خیابان امام خمینی  و خیابان چمران، شورای شهر، شهرداری را موظف نمود که پارکینگ طبقاتی معادل با بودجه ۲ میلیارد تومانی در یکی از این دو نقطه از طریق تملک یا مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی احداث نماید؛ ضمن آن که در تعرفه عوارض سال ۱۴۰۰، حق عوارض پارکینگ های عمومی از تعرفه بودجه به طور کامل حذف شده است.

فکرشهر: چرا در سرمایه گذاری و پروژه های عمرانی و خدماتی از سرمایه گذاران استفاده نمی شود؟
در سه سال گذشته چندین نفر برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک برای احداث قهوه خانه، رستوران سنتی، پیست اسکیت، بازارچه صنایع‌دستی و غیره به شورا مراجعه نمودند و شورا با دید باز برای همه آنها مصوبه برای سرمایه گذاری با شهرداری در سطح شهر را مصوب نمود، اما هیات تطبیق نحوه واگذاری این سرمایه گذاری ها را صرفاً از طریق برگزاری مزایده عنوان می‌نماید و عملاً هیچ کس حاضر نیست طرح خود را برای برگزاری مزایده اعلام عمومی کند که بعد برنده مزایده نشود؛ لذا علی رغم آن که قانون در چنین مواردی دست شورا و شهرداری را برای ترک تشریفات مناقصه و مزایده باز گذاشته، اما شاهد مخالفت با این موضوع توسط هیات تطبیق هستیم.

فکرشهر: نحوه پرداخت هزینه های مالی به نشریات و روزنامه ها به چه شکل بوده است؟ 
طبق قانون، پرداخت کلیه مبالغ مالی به روزنامه ها و نشریات صرفا برای درج آگهی و آگهی مزایده و مناقصه بوده و در غیر این صورت تخلف است و در ۳ سال گذشته بالغ بر ۵۸۰ میلیون تومان به نشریات پرداخت شده است. درصورت پرداخت خارج از موضوع مزایده و مناقصه، قطعا تخلف است و با وجود ورود شورا به این موضوع، شهرداری پاسخی پیرامون آن نداده است و نحوه جزییات کمک به روزنامه ها و هفته نامه ها به شورای شهر ارایه نمی شود.

ادامه دارد...

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر