جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۰۳۰۱
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲

فکرشهر: کنه‌های تارتن یا گرد آلود خرما یکی از تهدیدهای خطرناک برای نخلستان‌های استان بوشهر محسوب می‌شود که بیش از ۹۰ درصد نخیلات استان را تهدید می‌کند.

به گزارش فکرشهر از مهر، استان بوشهر به عنوان یکی از قطب‌های نخل و خرمای کشور محسوب می‌شود و با داشتن بیش از ۵.۵ میلیون اصله نخل، حدود ۱۳ درصد از خرمای کشور را تولید می‌کند.

کشاورزان با مشکلات و چالش‌های بسیار زیادی برای تولید خرما روبرو هستند و علی رغم زحمت بسیار زیادی که در طول یک سال برای به عمل آمدن خرما می‌کشند، سود چندانی هم نصیب آنها می‌شود.

مشکلات فروش یکی از مهمترین چالش‌های حوزه نخل و خرما است؛ به گونه‌ای که برخی از واسطه‌ها بدون اینکه زحمتی متحمل شوند، سودی چند برابر نخل‌داران که یک سال برای تولید خرما کشیده‌اند را می‌برند.

چالش‌های بیشتری نیز پیش روی نخل‌داران است و نمی‌توان از مشکلاتی همچون کمبود آب، کمبود سم و کود، افزایش هزینه‌های کارگر برای عملیات‌های مختلف نخل‌داری و… چشم‌پوشی کرد.

یکی از مشکلاتی که گریبان‌گیر نخلداران شده است، افزایش نسل و خسارت کنه تارتن نخیلات در استان بوشهر است که تهدیدی بزرگ برای نخل‌های استان بوشهر محسوب می‌شود.

شرایط آب‌وهوایی مناسب برای فعالیت تارتن

مدیر حفظ نباتات استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به آغاز فصل گرما، کاهش رطوبت نسبی هوا و وجود ریز گردها و وزش بادهای گرم و خشک فصلی، شرایط لازم برای فعالیت، افزایش نسل و خسارت کنه تارتن نخیلات در این استان فراهم است.

احمد سبحانی گفت: در استان بوشهر حدود ۳۴ هزار هکتار باغات خرما از ارقام مختلف وجود دارد که کنه تارتن در بیش از ۹۰ درصد این باغات فعالیت می‌کند و در صورت عدم مبارزه به‌موقع خسارت بسیار بالایی از نظر کمی و کیفی به محصول تولیدی وارد می‌کنند.

وی اضافه کرد: شهرستان‌های دشتستان، تنگستان، دشتی، جم، بوشهر و گناوه از جمله شهرستان‌های عمده تولید خرما در استان هستند که ارقام غالب شامل کبکاب، زاهدی، شهابی، شکر، خاصویی، برحی و گنتار است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان بوشهر خاطرنشان کرد: کنه‌های تارتن یا گرد آلود خرما روی بیشتر ارقام فعالیت می‌کند.

تأثیر تارتن بر کمیت و کیفیت خرما

وی ادامه داد: این آفت با کشیدن شیره غذایی برگ و میوه‌ها، باعث خشک شدن پوست میوه شده و اگر خسارت ادامه یابد اندازه میوه و ارزش غذایی آن بسیار کاهش پیدا می‌کند.

سبحانی بیان کرد: در صورت تداوم فعالیت، میوه و خوشه حالت غبارآلود به خود گرفته و تارهایی در فاصله بین میوه‌ها تنیده می‌شود که محل تردد و تخم‌گذاری آفت است.

وی گفت: آغاز فعالیت کنه تارتن خرما بستگی به دما، رطوبت نسبی و وزش بادهای گرم موسمی دارد و با پایش دما، رطوبت، بررسی خوشه‌ها و استفاده از تجربه‌های محلی می‌توان زمان دقیق فعالیت این آفت را معین کرد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: در کنترل این آفت، شروع فعالیت بسیار مهم است و پیش از آن، سم‌پاشی توصیه نمی‌شود.

وی اضافه کرد: برای کنترل شیمیایی می‌توان به محض مهاجرت کنه‌های بالغ از تاج درخت به سمت خوشه‌ها، از سموم کنه کش اختصاصی نظیر فن پیروکسی میت (اورتوس)، بروموپروپیلات (نئورون)، هگزی تیازوکس (نیسورون)، اسپیرودیکلوفن (انویدور) یا کنه کش عمومی نظیر فن پروپاترین (دانیتل)، آبامکتین (ورتیمک) و یا دیازینون با مشورت کارشناسان استفاده کرد.

لزوم رعایت تناوب در سموم مصرفی

سبحانی گفت: به دلیل تعدد نسل کنه‌های تارتن، برای پیشگیری از بروز پدیده مقاومت، نکته بسیار مهم در کنترل مطلوب کنه‌ها، رعایت تناوب در سموم مصرفی است.

وی اظهار داشت: کنه‌ها محیط گرم و خشک را می‌پسندند و اگر به هر شکلی محیط مرطوب و مدیریت آبیاری انجام شود از بروز و شدت خسارت کنه جلوگیری می‌شود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان بوشهر تاکید کرد: در همین راستا مدیریت آبیاری و کنترل علف‌های هرز تأثیر معنی‌داری در کاهش خسارت کنه‌ها دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه کنه تعداد نسل زیادی در سال دارد این امر باعث مقاومت کنه‌ها در مقابل سموم می‌شود به همین دلیل باید از مصرف تنها یک نوع سم برای کنه‌ها خودداری کرد و نیاز است تناوب در مصرف سموم رعایت شود.

مدیر حفظ نباتات استان بوشهر تاکید کرد: کشاورزان مراقب باشند تا زمانی که فعالیت آفت شروع نشده سم‌پاشی را شروع نکنند چون علاوه بر هزینه‌بر بودن منجر به آلودگی محیط‌زیست شده و تأثیرگذاری لازم را نخواهد داشت.

تأمین سموم مورد نیاز

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در راستای مقابله با آفات نخیلات تلاش‌های گسترده‌ای صورت گرفته است و حمایت لازم در این زمینه انجام می‌شود.

محمدتقی منوچهری افزود: کنه از آفات عمومی و همگانی نیست بنابراین وظیفه مبارزه با آن به عهده باغدار است ولی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر هرساله سموم مؤثر را با تأکید بر تنوع آنها به فروشندگان مجاز سموم توصیه می‌کند تا ضمن تأمین میزان کافی از هر یک از سموم مؤثر بر کنه، سبد سموم برای کنترل آفت غنی‌تر بوده و از بروز پدیده مقاومت نیز جلوگیری شود.

وی ادامه داد: کارشناسان شبکه‌های مراقبت و پیش آگاهی همواره در کنار باغداران حاضر بوده و توصیه‌های کارشناسی را در اختیار باغداران قرار می‌دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: به باغداران عزیز توصیه می‌شود با مشورت کارشناسان کشاورزی، نوع سم، میزان مصرف بهینه، زمان مناسب مصرف و سم‌پاش مناسب را انتخاب کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر