جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»
فکرشهر: نگارنده صریح می گوید که تبلیغات اسلامی شهرستان و شبکه بهداشت دشتستان به شدت در مقابل برخی هنجارشکنی های برخی هیات های مذهبی و برخی افراد و مجموعه های معلوم الحال کم کاری می کند/این اتفاق نشان دهنده چیست؟
کد خبر: ۹۴۱۵۷
دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۷

فکرشهر ـ نام محفوظ: امام خمینی(ره) فرمودند که «محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است».
پی بردن به عمق و غایت این فرموده امام راحل بسیار سخت است، اما چیزی که برای ما قابل فهم و محسوس است، این است که همه از کودکی با عزای امام حسین علیه السلام و ماه محرم و عزاداری بزرگ شده ایم و با شیر مادرمان در مراسمات دهه محرم رشد یافته و در این آستان با عشق و محبت و ارادت به این خاندان زندگی کرده ایم.

متاسفانه به دلایل شرایط کرونایی، دو سال است که نتوانسته ایم در ماه محرم و صفر به خوبی و به نحو احسن خدمت اهل بیت علیه السلام اظهار ادب کنیم. از زمان یادداشتی که چندین ماه پیش نگارنده در «فکرشهر» تحت عنوان «نامه سرگشاده یک جوان به رییس سازمان تبلیغات اسلامی دشتستان/ آیا ولایت مداری ما موقعیتی است و بستگی به زمان خاصی دارد؟!» منتشر کرد تا اکنون ـ بهمن ماه 1399 تا امروز، 16 امرداد 1400 ـ متاسفانه اتفاق خاصی در بحث رعایت پروتکل های بهداشتی در برخی هیات های مذهبی رخ نداده است. آن زمان ـ یهمن ماه سال گذشته ـ نقل شد که تا اطلاع ثانوی مهمان (مداح) بیرون از استان برای برگزاری مراسمات مذهبی در هیات ها نباید در شهرستان دشتستان حضور پیدا کند که هرگز اجرایی نشد و بعد از آن اتفاقاتی که در مراسم چند ماه پیش در حسینیه اعظم برازجان رخ داد و مراسمی برگزار شد که به زیر پا گذاشتن تمامی دستورات ستاد ملی کرونا و منویات رهبری منتهی شد، شاهد بودیم چند روز پیش هم مراسمی از طرف چند هیات مذهبی در مسجدی برگزار شد که متاسفانه علاوه بر حضور مداحان بیرون از استان، پروتکل های بهداشتی هم رعایت نمی شد و هیچ کسی هم عکس العملی نشان نداد؛ نه تبلیغات اسلامی و نه شبکه بهداشت.

الان هم شاهد هستیم در تبلیغات برای دهه محرم، از مداحان بیرون از استان می خواهند استفاده کنند.

مشکل مداح نیست، مشکل آن مجموعه ها و بانیان چنین مجالسی هستند که فقط در تراکت تبلیغاتی درج می کنند با رعایت پروتکل های بهداشتی، اما پروتکل ها نه از طرف خودشان رعایت می شود و نه از برخی مستمعین. وقتی رهبر معظم انقلاب با هیچ کسی تعارفی ندارند و از روی مصلحت هم سخن نمی گویند و صریح و شفاف می فرمایند و دستور می دهند هیات های مذهبی در برگزاری مراسمات، پروتکل ها را رعایت کنند، ولی متاسفانه از طرف برخی در این امر و دستور کم کاری می شود، مشکل چیست؟ این اتفاق نشان دهنده چیست؟

نگارنده نمی داند یا فرمانداری و مسوولین بهداشتی شهرستان ترس از برخورد با چنین هنجارشکنی هایی را دارد یا ترس از افراد خاصی دارند یا واقعا برایشان اهمیت ندارد؟!

الان وضعیت شهرستان دشتستان به شکلی نیست که مساله عدم رعایت پروتکل های بهداشتی شوخی بردار باشد. بازرسان و ناظران بهداشتی باید در این مراسمات و مناسبات ها که تجمعی صورت می گیرد، بدون لباس رسمی و فرم سازمانی و به صورت مخفیانه حضور پیدا کنند تا شاهد این موارد باشند نه اینکه از قبل همه می دانند فلان ساعت فلان مکان و فلان مراسم، بهمان ناظر شبکه بهداشت قصد بررسی رعایت پروتکل ها را دارد!

دو مشکل اساسی وجود دارد؛ یکی از طرف سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان که فقط پروتکل ها را ابلاغ می کند بدون نظارت و اگر نظارتی هم باشد چندان محکم نیست و دیگری ضعف مجموعه بهداشتی شهرستان که نظارت های چندان مفیدی ندارد و صرفا فقط مجوز می دهد؛ اگر نظارت آنان مفید بود از سال قبل تا کنون این قدر پروتکل ها در برخی مراسمات سبک شمرده نمی شد. {البته انتقاد به مجموعه مدیریتی بهداشت شهرستان دشتستان طی این دو سال اخیر به شدت بالاست و جز درد و رنج بیشتر مردم از بیمارستان شهید گنجی و سایر عملکردها چیزی به مردم نرسیده، ولی فعلا مجال بیان آن نیست}.

وقتی تعداد فوتی های کرونایی در کشور نزدیک به ششصد نفر می شود و در استان روزانه بین پانزده تا بیست نفر،این امر از نظر مسوولین و مردم نشان دهنده چیست؟ آیا واقعا دستورالعمل های ابلاغی برای رعایت پروتکل های بهداشتی مو به مو و سانتیمتر به سانتیمتر رعایت می شود و نظارتی بر آنان می شود یا صرفا ناظرین بهداشتی به چند چسب و جانمایی روی فرش ها اکتفا می کنند؟!

طی این دو سالی که مراسمات محرم همچون سابق نبوده، با جان و دل محزون و گریان هستیم و می سوزیم، اما حفظ جان مردم بسیار اهمیت دارد.

نگارنده صریح می گوید که تبلیغات اسلامی شهرستان و شبکه بهداشت دشتستان به شدت در مقابل برخی هنجارشکنی های برخی هیات های مذهبی و برخی افراد و مجموعه های معلوم الحال کم کاری می کند. مسوولین باید با حفظ احترام با هیچ کسی و هیچ مجموعه و سازمان و هیات و... تعارف نداشته باشد. مگر نمی شود همچون هیات مذهبی مسجد «دلگشا»، برای محرم برنامه ریزی نمود؟ مگر کادر درمان شهرستان بیانیه و درخواست هایی به مسوولین شهرستان نداده اند؟

نباید فراموش کنیم که ملاک برگزاری مراسمات مذهبی، فرمایشات رهبری معظم انقلاب است و همه هم شاهد گفتمان ایشان در این مورد هستیم؛ ولی متاسفانه عده ای هیچ اهمیتی نمی دهند.

اگر رعایت پروتکل های بهداشتی برای مسوولین واقعا اهمیت داشت، در اتفاقات گذشته با برخی مجموعه ها و افراد برخورد می کردند.

در پایان، نگارنده امیدوار است که بعد از مراسمات دهه محرم، به جای انتقاد مجدد از برخی هیات های مذهبی و خصوصا سازمان تبلیغات اسلامی دشتستان و بهداشت شهرستان، زبان به تشکر و قدردانی باز کند.

نظرات بینندگان
بی نام
|
-
|
سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴
احسنت بر این قلم واقعا باید برید ببینید هییت علی اکبر که به ما نزدیک هست چه بریز و بپاشی کرده و چه مداح هایی آورده خدا اخرش رو خیر کنه 

کجا امام حسین گفت برای عزاداری من با جون مردم بازی کنید ولله نگفته ولله امام حسین هم راضی نیست
ناشناس
|
-
|
سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴
اینا فقط زور شون به اصناف بدبخت و بیچاره رسیده
جوان
|
-
|
پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۸
احسنت بر این قلم توانا...البته مشخص هست مقصود چه هییت هایی هست،مثل هییت محبان علی ابت ابی طالب که برای رعایت نکردن پروتکل ها خودشون و هییت شون زبان زد عام خاص هستن و در جواب دوست گرامی ک کامنت گذاشته بود باید گفت که هییت محبین علی اکبر با وجود انتقادهایی ک بهش هست اما تقریبا فعال ترین هییت های سطح شهر از لحاظ عمومی هست...
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر