جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»
فکرشهر: در حوزه اورژانس، قبل از دو دولت قبل، یک پرواز اورژانس به صورت آماده باش در جزیره خارگ مستقر بوده که همه روزه و در هر شرایطی آماده ارائه خدمات به مردم در شرایط اضطراری بود که پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، نه تنها این پرواز برداشته شد، بلکه اورژانس هوایی مستقر در بوشهر (که این خود از نظر پدافند غیر عامل یک ضعف برای مدیریت بحران در خارگ است)، نیز، هیچگونه خدماتی به موارد اورژانسی در این جزیره نداده و در مواقع ضروری با پیگیری های موردی و حضوری و گاهی خارج از ضابطه مسوولین در جزیره نسبت به اعزام بیمار به خشکی آن هم در شرایطی که بالگرد شرکت نفت فلات قاره در حال انجام ماموریت نباشد، با تاخیر زیاد و در شرایطی که ثانیه ها هم در زنده ماندن یا نماندن بیمار نقش اساسی را ایفا می کنند، این امر گاهی میسر می شود؛ حالا این را مقایسه کنید با استقرار هواپیمای اورژانس به صورت آماده باش در جزیره و خود بخوانید حدیث مفصل از این...
کد خبر: ۹۵۳۱۲
شنبه ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۲

فکرشهر ـ مصطفی منفرد: جزیره «خارگ»، یکی از مراکز مهم در حوزه دریانوردی در خلیج فارس به شمار می‌رود و می‌توان این جزیره را به‌عنوان یکی از نقاط راهبردی در صنعت دریانوردی جهان شناخت. این جزیره با جمعیت ثابت حدود ۹ هزار نفر و جمعیت شناوری بالغ برای ۱۲ هزار نفر نقش مهمی در شریان حیاتی اقتصاد ایران اسلامی ایفا می‌کند.

به گزارش «فکرشهر»، باور این موضوع که برای ورود به این جزیره نیاز به اخذ مجوز (روادید)، آن هم با شرایط خاص و ویژه باشد، شاید برای دیگر هموطنان سخت و غیر قابل باور باشد و سخت تر از آن این که شاید باور نکنید که گاهی اقوام درجه یک ساکنین این جزیره نیز حق ورود به جزیره برای دید و بازدید از اقوام خود را نیز ندارند.

اما موضوع این نوشتار در مورد محدویت های این جزیره نیست، زیرا که مرجع تصمیم گیری در این مورد قطعا صلاح کشور و ساکنین این جزیره را مد نظر قرار داده و این محدویت ها را برای حفظ امنیت و صلاح کشور وضع کرده است، اما مردمی که در این محدویت ها زندگی می کنند، نیازمند توجه بیشتری در ضروریات زندگی خود هستند.

از کمبود شناور و نبود زیرساخت های پزشکی به میزان کافی تا مشکلات اورژانس هوایی و دریایی

آنچه امروزه مردم این دیار را کلافه و سردرگم  کرده، زمان هایی است که در لحظات حساس زندگی از ‌جمله مریضی به ویژه در این ایام کرونا، باتوجه به کمبود امکانات شدید بیمارستانی که خود نتیجه عدم توجه مسوولین به این جزیره است، برای نجات جان خود علاوه بر این که بایست نگاهشان به آسمان و هوا باشد و دست نیاز به درگاه خداوند بردارند که هوا و دریا قدری آرام گیرد تا بلکه شرایط برای تردد ناوگان دریایی مهیا شود، چشمشان ملتمسانه و گاهی با انزجار نظاره گر مسوولینی است که همچنان اکثریت وعده های قدیمی‌شان به ثمر ننشسته و محقق نشده است.

در حوزه اورژانس، قبل از دو دولت قبل، یک پرواز اورژانس به صورت آماده باش در جزیره خارگ مستقر بوده که همه روزه و در هر شرایطی آماده ارائه خدمات به مردم در شرایط اضطراری بود که پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، نه تنها این پرواز برداشته شد، بلکه اورژانس هوایی مستقر در بوشهر (که این خود از نظر پدافند غیر عامل یک ضعف برای مدیریت بحران در خارگ است)، نیز، هیچگونه خدماتی به موارد اورژانسی در این جزیره نداده و در مواقع ضروری با پیگیری های موردی و حضوری و گاهی خارج از ضابطه مسوولین در جزیره نسبت به اعزام بیمار به خشکی آن هم در شرایطی که بالگرد شرکت نفت فلات قاره در حال انجام ماموریت نباشد، با تاخیر زیاد و در شرایطی که ثانیه ها هم در زنده ماندن یا نماندن بیمار نقش اساسی را ایفا می کنند، این امر گاهی میسر می شود؛ حالا این را مقایسه کنید با استقرار هواپیمای اورژانس به صورت آماده باش در جزیره و خود بخوانید حدیث مفصل از این...

تردد دریایی شهروندان، پرچالش ترین مشکل امروز خارگ

در حوزه تردد دریایی، پیش از این دولت، شرکت کشتیرانی «والفجر»، با پیش بینی دو کشتی مسافربری با ظرفیت تقریبی 300 نفر و ایمن و تجهیزات بالا در مسیر بوشهر به خارگ و بالعکس خدمات رسانی می‌کرده و مسوولین وقت برای بهبود شرایط حمل و نقل با مصوبه هیات دولت، مقرر کردند کشتی جدیدی را به مسیر بوشهر و گناوه از مبدا خارگ نیز اضافه نمایند که این امر به بدترین شکل ممکن اجرایی شد و با رفتن کشتیرانی «والفجر» از مسیر، مردم این جزیره، شهد شیرین سفر ایمن و منظم را به خاطره ها سپردند.

اکنون بر روی کاغذ، دو کشتی در مسیر تردد دارند که به سختی می توان هر دو را در مسیر دید و همواره در حال تعمیرات و خرابی هستند و با بررسی آمار می توان دریافت که در اکثریت مواقع، هیچگونه ترددی در این مسیر وجود ندارد که این آمار تقریبا بیش از دوبرابر شرایط مشابه در گذشته است و  گواه این مدعا این که در این شرایط سخت بیماری کرونا که شهروندان خارگ گاه برای یک تصویربرداری ساده که در خارگ موجود نیست ـ و این در جای خود بسیار مایه شرمساری مسوولین باید باشد ـ مجبور به تردد به بوشهر هستند در حالی که در روزهای اخیر، شده که برای سه روز متوالی، هیچگونه تردد دریایی وجود نداشته است.

شناور «اروس مهیار» در صف فروش قرار گرفت

شناور «اروس مهیار»، یکی از دو شناور موجود در مسیرهای دریای خارگ بوشهر است که حدودا از تاریخ ۱۴۰۰/۰۵/۰۴ بنا به مشکلاتی در حال تعمیرات اساسی و خارج از سرویس است و این موضوع سبب شد مسیر خارگ ـ بوشهر تنها با یک شناور به نام «سورو بندر»، مسافرین را جابجا  کند و باید گفت، این شناور نیز به دلیل تعمیرات دوره ای خود از تاریخ ۱۴۰۰/۰۶/۰۲ دیگر هیچ فعالیتی نداشته و تا اطلاع ثانوی خارج از سرویس است.

به گزارش «فکرشهر»، شهروندان خارگ در طول غیبت دو شناور نامبرده با شناور دیگری به نام «الماس قشم »که تحت اختیار سپاه دریایی استان بوده و همچنین از ظرفیت فلات قاره خارگ یک شناور به نام «فراساحل» با ظرفیت تقریبی ۷۵ نفر، صرفا برای یک الی دو سرویس در هفته، استفاده می کنند و مابقی روزها در جزیره هیچ شناور دیگری برای جابجایی شهروندان وجود ندارد.

«باستین» یکی از مالکین شناور «اروس مهیار»، با انتقاد از عدم همکاری های لازم و گرانی قطعات شناور گفت، به «فکرشهر» گفت: نگهداری شناور و انجام سرویس های دوره ای آن که در تاریخ های مشخصی انجام می گیرند، هزینه های زیادی را بر روی دست مالکین شناور گذاشته است. جدای از تعمیرات دوره ای، گاهی به مشکلاتی برخورد می کنیم که ناچار هستیم تردد را کنسل و فورا به تعمیر شناور بپردازیم که همه این موارد ما را به عنوان بخش خصوصی متحمل پرداخت هزینه های سرسام آوری کرده است.

«نصراله باستین» افزود: هرساله باتوجه به مصوبات کمیته مدیریت و ساماندهی حمل و نقل توسط فرمانداری و دیگر مسوولین مربوطه در جزیره خارگ مثل بخشداری، شورای شهر، عملیات عمومی و کارشناسان این حوزه، نرخ بلیط افراد بومی و آزاد محاسبه و ابلاغ می شود اما نرخ ابلاغ شده در سال جاری در قیاس با دخل و خرج شناور باتوجه به هزینه نگهداری و گرانی های موجود، اصلا به صرفه نیست.

وی ادامه داد: نرخ قدیم بلیط برای افراد بومی ۱۸۰۰۰ تومان و  آزاد ۵۰۰۰۰ تومان بوده است و طی آخرین ابلاغیه برای نرخ گذاری در سال جاری، نرخ بلیط افراد بومی ۲۵۰۰۰ تومان و آزاد ۸۰۰۰۰ تومان محاسبه شده است در  حالی که آخرین نظریه ‌کارشناشی برای افراد بومی، نرخ، چیزی بیش از ۱۰۰ هزارتومان اعلام شده بود اما باتوجه به شرایط بد اقتصادی و رعایت حال شهروندان این مبلغ به ۱۰۰ هزارتومان کاهش پیدا کرد و نهایی شد در صورتی که پس از گذشت چند ماه محاسبه این نرخ ها امروزه به این شناور اعلام شده است موظف هستید نرخ را مجددا به ۸۰ هزارتومان کاهش دهید.

باستین اضافه کرد: در حال حاضر این شناور بنا به گرانی قطعات، سودآوری چندانی برای ما به عنوان بخش خصوصی نداشته و از طرفی کاهش بیش از حد نرخ بلیط آزاد خارج از تصمیم نهایی و کارشناسی، ارائه خدمات و ادامه فعالیت در این مسیر دیگر برای ما به صرفه نیست و حتی شاید به فروش شناور منجر شود، لذا تا اطلاع ثانوی تردد به خارگ برای ما مقدور نیست تا تکلیف نرخ بلیط ها با درنظر گرفتن همه جوانب به ما نیز ابلاغ شود.

به گزارش «فکرشهر»، درحالی که تردد شناورها در خارگ، ـ همان طور که قبلا بارها شرح داده شده ـ یکی پس از دیگری کنسل می شوند، مردم همچنان با قایق های باری و ناایمن تردد می کنند و قسمت نگران کننده تر این است که این ترددها جلوی چشم مسوولین مربوطه انجام می شود و کسی پاسخگو نیست.

جزیره خارگ از توابع شهرستان بوشهر با ۲۰ هزار نفر جمعیت محل استقرار بزرگ ترین پایانه صادرات نفت ایران است و در فاصله ۵۷ کیلومتری شمال غرب بندر بوشهر واقع است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر