جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۸۶۹۸
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸

فکرشهر: کارشناس مسئول مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: هیچ‌گاه برای پیشگیری یا کنترل پوکی استخوان خیلی دیر و یا خیلی زود نیست و با تشخیص به‌موقع می‌توان پوکی استخوان را مهار کرد.

به گزارش فکرشهر، زهره گره روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: می‌توان برای داشتن استخوان‌هایی محکم و سالم در طول زندگی، اقدام‌هایی به عمل آورد زیرا پوکی استخوان با کاهش توده استخوانی آغاز م‌ شود و یکی از مشکلات شایع سیستم ‌های بهداشتی درمانی در دنیای امروز است.

وی افزود: احتمال بروز پوکی استخوان وابسته به این است که هر فردی در دوره اوج تراکم استخوان در سنین ۲۰ تا ۳۰ سالگی، چه مقدار توده استخوانی را به دست آورده است و بعد از آن با چه سرعتی از دست بدهد.

گره گفت: هر چقدر ذخیره تراکم استخوانی بالاتر باشد، در واقع ذخیره بیشتری داشته و احتمال بروز پوکی استخوان کمتر خواهد بود.

کارشناس مسئول مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه به به عوامل خطر بروز پوکی استخوان اشاره کرد و افزود: جنسیت، افزایش سن، نژاد، سابقه خانوادگی، سایز اسکلت، هورمون تیروئید بالا و یائسگی و یا قطع عادت ماهیانه در بانوان از  فاکتورهای خطرزا هستند که نمی‌توان آنها را تغییر داد.

وی اظهار داشت: دریافت پایین کلسیم، مصرف تنباکو، اختلالات غذا خوردن، زندگی بی‌تحرک، مصرف الکل و فراوان قهوه و چای، غذاهای حاوی نمک فراوان و نوشابه‌های گاز دار زنگ خطری برای بروز پوکی استخوان هستند.

گره افزود:  افراد برای پیشگیری و یا کاهش عوارض پوکی استخوان باید وضعیت اندامی خوب خود را حفظ کنند.

وی اضافه کرد: بهتر است زمانی که نشسته‌اید یا رانندگی می‌کنید، یکپارچه لوله شده را پشت خود قرار دهید و  هنگام انجام کارهای دستی یا مطالعه کردن هرگز خم نشوید.

کارشناس مسئول مبارزه با بیماریهای غیرواگیر شبکه بهداشت ودرمان گناوه گفت: برای بلند کردن اجسام از ناحیه کمر پرهیز و روی زانو خم شوید و پشتتان را صاف نگه دارید.

وی بیان کرد: مصرف نکردن  سیگار و الکل، کاهش مصرف نوشابه‌های گازدار، کاهش مصرف کافئین و نمک در کاهش بروز پوکی استخوان موثر است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر