جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۹۲۴۵
پنجشنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴

فکرشهر: فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: محیط بانان پنج متخلف زنده‌گیری پرندگان شکاری را در مناطق مختلف شهرستان دیلم این استان دستگیر کردند.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، سیداحسان موسوی روز پنجشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: در اجرای طرح مبارزه با متخلفان زنده‌گیری پرندگان شکاری که از اوایل مهرماه در استان بوشهر آغاز شد در گشتی مشترک و با همکاری یگان‌های حفاظت این اداره کل، اداره‌های دشتستان، حله و دیلم مناطق ساحلی و مناسب برایکوخه نشینی در شهرستان دیلم مورد پایش و گشت و کنترل قرار گرفت.

وی ادامه داد: این متخلفان به روش ثابت (کوخه) و سیار(شبچه) در این دشت‌ها اقدام به زنده گیری پرندگان شکاری کرده بودند.

موسوی اضافه کرد: محیط بانان از متخلفان سه بُهله دلیجه، پنج قطعه قمری و هفت رشته تور زنده گیری پرندگان شکاری کشف و ضبط کردند.

وی گفت: پس از تنظیم صورتجلسه متخلفان به مراجع قضایی معرفی شدند.

زنده ‌گیری پرندگان شکاری به طور عمده با هدف قاچاق به کشورهای خلیج فارس صورت می‌گیرد که با اقدام‌‎های حفاظتی صورت گرفته این مهم در چند سال گذشته به حداقل رسیده ‌است.

کوخه نشینی نوعی روش برای صید پرندگان شکاری است.

کوخه که در اصطلاح محلی در بوشهر به آن "ˈکوخت"ˈ گفته می شود، گودالی است به عمق بیش از یک متر که در زمین حفر و سقف آن به صورت قوسی شکل با سوراخ هایی برای دیدن جلو و اطراف پوشانده می شود.

درجلوی کوخه سه رشته تورپهن می شود و شخص کوخه نشین با قرار گرفتن در این گودال و طعمه قراردادن پرندگانی نظیر کبوتر و قمری اقدام به جلب پرندگان شکاری نظیر بالابان و بحری کرده تا آنها در حین صیدپرندگان گرفتار در تور به دام کوخه نشینان بیافتند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر