دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۳۹۸۱
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴

فکرشهر: رئیس اتاق بازرگانی بوشهر با اشاره به صادرات بیش از ۶۰ میلیون دلار به قطر از استان بوشهر گفت: ممنوع شدن صادرات برخی کالاها در دستور کار دولت قرار نگیرد تا بخش خصوصی با چالش مواجه نشود.

به گزارش فکرشهر از خبرگزاری تسنیم، آبراهه خلیج‌فارس در استان بوشهر ظرفیت‌های مهم و قابل توجهی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله توسعه بنادر و زیر ساخت‌های فراهم کرده است.

استان بوشهر با خلیج‌فارس دارای طولانی‌ترین مرز دریایی است که این مهم سبب شده بیشترین کالاهای صادراتی ایران از این استان به کشورهای هدف انجام شود.

افزایش 23 درصدی تخلیه و بارگیری کالا

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در 9 ماه امسال بیش از 257 هزار تن کالا در بندر بوشهر تخلیه و بارگیری شده است.

سیاوش ارجمندزاده از افزایش 23 درصدی تخلیه و بارگیری کالا در مدت 9 ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته در بندر بوشهر خبر داد.

وی با بیان اینکه 2 میلیون و 129 هزار تن کالا غیر نفتی در 9 ماه امسال در بندر بوشهر تخلیه و بارگیری شده است اظهار داشت: در همین مدت حجم تخلیه و بارگیری کانتینر در بندر بوشهر رشد 4 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر نیز توسعه صادرات را یکی از هدف‌گذاری‌های دولت دانست و اظهار داشت: یکی از اهداف مهم این دولت توجه به صادرات و حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان است.

خورشید گزدرازی ظرفیت استان بوشهر در عرصه توسعه صادرات را مهم دانست و افزود: زیرساخت‌های مهمی در عرصه صادرات در استان بوشهر وجود دارد چراکه این استان در جوار خلیج‌فارس قرار دارد و زیرساخت‌های مهم بندری دارد.

کالاهای غیرنفتی استان بوشهر به کشورهای مختلف آسیای جنوب شرقی صادر می‌شود

وی توسعه بندر بوشهر و رقابت‌پذیر بودن آن در حوزه صادرات را مورد اشاره قرار داد و گفت: کالاهای غیرنفتی استان بوشهر فراتر از کشورهای حوزه خلیج‌فارس به کشورهای مختلف آسیای جنوب شرقی صادر می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر افزایش عمق کانال دسترسی به اسکله‌های بوشهر را یک ضرورت دانست و بیان کرد: فراهم شدن عمق این کانال به بیش از 15 متر برای تردد کشتی‌های 50 هزار تنی در دستور کار قرار دارد و ان‌شاء‌الله این مهم با همکاری دست‌اندرکاران عملیاتی و اجرایی شود.

گزدرازی بندر دیر را یکی از بنادر مهم استان بوشهر دانست و تصریح کرد: نزدیک به 80 درصد صادرات استان بوشهر به کشور قطر از بندر دیر انجام می‌شود که ایجاد زیرساخت‌های صادراتی از جمله ایکس‌ری کانتینری برای تسریع در صادرات و کاهش هزینه‌ها در این بندر الزامی است.

وی با بیان اینکه ممنوعیت صادرات بخش خصوصی را گرفتار می‌کند گفت: ممنوع کردن برخی کالاها در امر صادرات هم بازار هدف صادرکنندگان از دست می‌رود و هم اینکه مشکلاتی برای تولید داخل ایجاد می‌کند که باید بخشنامه‌ها در این عرصه اصلاح و بازنگری شود و بخشنامه‌های دیگری در زمینه ممنوع شدن صادرات دیگر در دستور دولت قرار نگیرد تا بخش خصوصی با چالش مواجه نشود.

صادرات بیش از 60 میلیون دلار به قطر از استان بوشهر

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر با اشاره به صادرات بیش از 60 میلیون دلار به قطر از استان بوشهر خاطر نشان کرد: از این میزان صادرات 45 میلیون دلار آن از بندر دیر انجام شده است.

گزدرازی برگشت کالاهای صادراتی از برخی کشورها را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: استاندارد سازی و کنترل کیفیت و کمیت به رویکرد صاحبان کالاهای صادراتی بر می‌گردد که باید بازار هدف شناسایی شود و با توجه به نیاز آن کشور به کالا صادرات انجام شود.

وی صادرات بدون شناسایی بازار هدف را سبب وارد شدن آسیب به محصولات و صادرات کالا دانست و بیان کرد: اینگونه کالاها بعضاً برگشت می‌خورد و کیفیت صادرات باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر اضافه کرد: برخی کالاهای صادراتی که از کشورهای اوراسیا برگشت می‌خورد به بخشنامه‌های جدید برای تهیه برخی مدارک مورد نظر آنان بر می‌گردد.

گزدرازی افزود: نگهداری و ماندگاری کالاهای صادراتی از جمله مواد غذایی و میوه به محموله صادراتی آسیب می‌رساند اگر قرار است بخشنامه جدید صادر شود باید آن زیرساخت‌ها وجود داشته باشد و نمایندگی وزارت امور خارجه و سفارت ایران در کشور هدف صادراتی باید این موارد را بررسی کند تا کالاها برگشت نخورد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر