پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۶۸۶۵
سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۴

فکرشهر: اختلاف اراضی بین مسکن و شهرسازی و مردم روستاهای گناوه مدتی است که گریبانگیر اهالی این روستاها شده و با توجه به تاکید چندین باره مسئولان، رفع مشکل و تعیین تکلیف اراضی ضروری است.

به گزارش فکرشهر ازمهر،  ماجرای اختلافات بین مسکن و شهرسازی و اهالی تعدادی از روستاهای شهرستان گناوه از جمله مال قائد، سربست و مال خلیفه که دارای زمین‌هایی هستند چندین سال است وجود دارد.

اداره مسکن و شهرسازی شهرستان گناوه طی ده سال گذشته چندین هکتار زمین مربوط به روستاهای مال‌خلیفه ای، مال قائد و سربست را سند کرده است که مالکان این اراضی خواستار بازگرداندن آنها هستند.

این اختلافات زمانی دوباره اوج گرفت که چند ساخت و ساز در روستای مال قائد شهرستان گناوه توسط اداره راه و شهرسازی تخریب شد و واکنش‌های مختلف و موضع گیری های متفاوت در فضای مجازی ایجاد کرد.

تملک توسط راه‌وشهرسازی

ماجرا از آنجا آغاز شد که رئیس اداره راه و شهرسازی در مصاحبه خود با رسانه‌ها اعلام کرده بود که در زمینه مبارزه با زمین‌خواری و تصرف اراضی ساحلی و دستور رئیس قوه قضائیه، ۱۰۸ هکتار زمین در سطح این شهرستان رفع تصرف شد.

به گفته رئیس اداره راه و شهرسازی گناوه متصرفان در این زمین‌ها اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز کرده بودند که پس از ابلاغ‌های مکرر و بی توجهی آنها با حمایت دستگاه‌های ذیربط رفع تصرف و به دولت بازگردانده شد.

اما در پی تخریب این ساخت و سازها توسط اداره راه و شهرسازی، واکنش‌های مختلفی توسط مردم و کاربران فضای مجازی انتشار یافت که پاسخ‌هایی نیز توسط اداره راه و شهرسازی شهرستان در این زمینه داده شد.

در این اظهار نظرها هر دو طرف با ارائه مدارکی بر حقانیت خود تاکید دارند.

خواستار پس‌گیری زمین‌هایمان هستیم

یکی از صاحبان این زمین‌ها در این رابطه گفت: در سال ۸۰ اداره مسکن و شهرسازی زمین‌های ما را تصرف کرده و با بسیاری مخارج تاکنون نتوانستیم زمین‌ها را پس بگیریم؛ چگونه یک اداره دولتی می‌تواند به زمین‌های شخصی که دارای سند هم می‌باشد، تعرض و سند سازی کند.

وی افزود: ما خواستار پیگیری و پس‌گیری زمین‌هایی که به ناحق از ما گرفته شده، هستیم اسناد نیز موجود است، از نماینده مردم در مجلس و استاندار و فرماندار و سایر مسئولین خواهشمندیم پیگیری کنند.

تکلیف زمین مردم مشخص شود

امام جمعه گناوه بارها خواستار رفع این اختلافات و رسیدگی اساسی به مشکل اهالی این روستاها شده است.

حجت الاسلام رکنی حسینی در بازدید چند ماه پیش وزیر اقتصاد به شهرستان که در راستای رئیس جمهور به استان انجام شد مشکلات این روستاها را مطرح و خواستار رسیدگی و رفع این اختلافات و حل مشکل مردم شد.

وی در سفر اخیر استاندار بوشهر به شهرستان گناوه نیز این موضوع را مطرح و خواستار رسیدگی به این مشکل و رفع مشکل اختلاف اراضی این روستاها شد.

حجت الاسلام رکنی حسینی در خطبه‌های نماز جمعه نیز با اشاره به تخریب برخی منازل در روستاهای شهرستان گناوه و با تاکید بر اینکه هیچکس با کار خلاف قانون موافق نیست و هیچکس هم مافوق قانون نیست و در مقابل قانون نیز مقاومت نمی‌کند گفت: در بحث اراضی سه روستای مال خلیفه، سربست و مال قائد شهرستان گناوه که در سفر رئیس جمهور به استان و حضور وزیر اقتصاد و دارایی به عنوان نماینده ایشان در شهرستان این مسائل با وی مطرح شد.

وی گفت: در سفر اخیر استاندار به شهرستان گناوه نیز موضوع اختلافات و لزوم رفع آن را مطرح کردم و مورد تاکید قرار گرفت.

وی یادآور شد: این مسئله باید جایی تمام شود و انتظار می‌رود با تدبیر استاندار و فرماندار محترم این مشکل و اختلاف اراضی هر چه زودتر حل شود و قطعاً استاندار محترم و وزیر مسکن و شهرسازی در این زمینه اقدام خواهند کرد.

با وجود تأکیدات امام جمعه گناوه در بازدید چند ماه پیش وزیر اقتصاد به شهرستان و حضور اخیر استاندار بوشهر، مبنی بر اینکه تکلیف اراضی مردم باید هر چه زودتر مشخص شود، لازم است تا اقدامی اساسی توسط مسئولین در این زمینه صورت گیرد.

امید است مسئولین استانی و شهرستانی از نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تا استاندار بوشهر و فرماندار گناوه و … آستین همت را بالا بزنند و هر چه زودتر مسئله اختلاف اراضی روستاهای گناوه از جمله مال‌خلیفه ای، سربست و مال قائد را پیگیری و بررسی و این اختلافات اراضی بین مسکن و شهرسازی و مردم را رفع کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر