يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۱۷۵۲
يکشنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳

فکرشهر: رئیس شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: بیماریابی مالاریا جزئی از سیستم مراقبت بهداشتی است.

به گزارش فکرشهر، ماریا خویشدوست افزود: انسان جزء مهمي از سيكل زندگي انگل است و شناسايي زودهنگام و درمان بيماران يكي از راهكارهاي مناسب و مؤثر در پيشگيري و مبارزه با انگل مالاريا است.
خویش دوست تصریح کرد: به دلیل شیوع بیماری کرونا، بیماری یابی مالاریا نسبت به سال‌های قبل کمتر شده بود ولی در سال 1400، در حدود 4 هزار و 80 نفر بیماریابی مالاریا توسط مراقبین سلامت و بهورزان انجام‌گرفته که نسبت به سال 99، 10 درصد افزایش داشته‌ایم.
وی همچنین بیان کرد: بیماریابی مالاریا جزئی از سیستم مراقبت است و بیماریابی باید هدفمند، مقرون‌به‌صرفه و از کار آیی مناسب برخوردار باشد و در حال حاضر بیماریابی با تهیه نمونه از خون افراد مشکوک یا بیمار با کیت تشخیص سریع مالاریا و آزمایش میکروسکوپی آن صورت می‌گیرد.
خویشدوست خاطرنشان کرد: در شهرستان دشتستان، بیماریابی در مناطق شهری و حومه که بیشترین موارد اتباع خارجی تحت پوشش را دارند توسط بیمار یاب مالاریا به‌صورت اکتیو و همچنین در کارگاه‌ها، مزارع و شرکت‌ها توسط بیمار یاب و مراقبین سلامت انجام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه بیشترین گروه در معرض خطر اتباع خارجی هستند که به‌تازگی وارد مرز شده‌اند و فصل بروز این بیماری بیشتر در فصل بهار و تابستان است گفت: باید به‌صورت اکتیو بیماریابی انجام گیرد و ما شاهد افزایش 10 درصدی بیماریابی در سال گذشته نسبت به مدت مشابه در شهرستان بوده‌ایم.
رئیس شبکه بهداشت و درمان دشتستان خاطرنشان کرد: ارتقاء سطح آگاهی مردم درزمینهٔ بیماری‌ها و اهمیت سلامتی می‌تواند یک عامل مهمی در شناسایی زودهنگام و درمان مطلوب‌تر این نوع بیماری‌ها است.
کارشناس برنامه مالاریا واحد بیماری‌های واگیر شبکه بداشت و درمان دشتستان نیز گفت: در سال 1400 از چهار هزار و 86 نفر لام مالاریا گرفته‌شده که 8 مورد مثبت شناسایی و تحت درمان توسط مراقبین سلامت می‌باشند.
ابراهیم اسماعیل‌پور در خصوص علائم بیماری مالاریا گفت: علائم مالاریا معمولاً طی 10 تا 15 روز پس از عفونت بروز پیدا می‌کند و در برخی موارد، علائم ممکن است برای چندین روز بروز نکنند و برخی از انگل‌های مالاریا می‌توانند وارد بدن شوند اما برای مدت‌زمان طولانی خاموش خواهند بود.
وی بابیان اینکه هیچ واکسنی برای جلوگیری از مالاریا در دسترس نیست گفت: شهروندان اگر به منطقه‌ای که مالاریا در آن رایج است یا در چنین منطقه‌ای زندگی می‌کنید با بروز علائمی مانند تب، لرز، سردرد، حالت تهوع و استفراغ، درد عضلانی و خستگی مفرط، عرق کردن و... به خانه بهداشت و یا مراکز خدمات جامع سلامت محل سکونت خود مراجعه نمایند.
کارشناس برنامه مالاریا واحد بیماری‌های واگیر شبکه بداشت و درمان دشتستان توصیه کرد: خوابیدن در زیر پشه‌بند در محیط‌های باز مانند مزارع، کارگاه‌ها می‌تواند از گزیده شدن توسط پشه آلوده جلوگیری کند و همچنین پوشاندن پوست نیز می‌تواند به جلوگیری از گزش کمک نماید.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر