يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی فکرشهر:
فکرشهر: اولین جلسه انجمن معتادان گمنام برازجان در آذر ماه سال ۱۳۷۹ به همت چند عضو در حال بهبود و قطع مصرف کلید خورد که بیشتر روزها جلسات با دو الی سه نفره برگزار و چشم به راه معتادانی بودند که...
کد خبر: ۱۱۲۹۲
دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵

فکرشهر ـ محسن صدیق: یکی از آسیب ها و معضلات اجتماعی شایع در عصر حاضر، مشکل اعتیاد می باشد که سالانه قربانیان بیشماری می گیرد و هر روز در جهان بر تعداد این قربانیان افزوده می شود؛ پدیده مرموز و شومی که به موازات پیشرفت های آتی و نوظهور همه جانبه در این جهان، بر پیجیدگی آن افزوده شده و بعنوان یک بحران جهانی رخ می نماید .

\n\n

  درمیان "ان جی او"(NGO  ) های دنیا، "ان ای" (NA  ) یا انجمن معتادان گمنام، یکی از بزرگ ترین  "ان جی او" های دنیا می باشد که در اهداف خود بسیار موفق بوده است.

\n\n

در سال 1953 میلادی، اولین گروه " ان ای " در آمریکا فعالیت خود را بطور رسمی آغاز کرد. رفته رفته با تشکیل انجمن هایی در سطح دنیا و با برگزاری جلسات روزانه به شکل و فرمی یکسان به خانواده ای جهانی تبدیل گردید که تا امروز زنجیر وار به هم متصل شده اند.

\n\n

در سال ۱۳۶۹، اولین جلسه انجمن معتادان گمنام ایران در مرکز بازپروری قرچک کلید خورد که پس از مدت کوتاهی به دلیل دیدگاه های آن زمان نسبت به اعتیاد، از برگزاری این جلسات ممانعت بعمل آمد! تا اینکه در سال۱۳۷۳ با مجوز سازمان بهزیستی، سه نفر از معتادان در حال بهبودی با وجود هزاران مشکل و تحمل انواع بی مهری ها! با برگزاری منظم جلسات روزانه، انجمن معتادان گمنام ایران به خانواده جهانی"ان ای" پیوست.

\n\n

پس از تهران، رفته رفته در برخی از شهرهای بزرگ، جلساتی مشابه کلید خورد؛ اگر امروز اعضای میلیونی معتادان گمنام ایران که همگی قربانی اعتیاد و محکوم به مرگ بودند، به افرادی مسئول و سازنده اجتماع تبدیل شده اند، صرفا و صد البته مرهون تشکیل، تداوم و فعالیت گروهای "ان ای" در سطح کشور می باشد.

\n\n

در این راستا، انجمن معتادان گمنام برازجان، از حیث آماری در سال های اخیر به عنوان یکی از موفق ترین شهرهای ایران در خصوص جذب معتادان در حال عذاب و از شهرهای شاخص در خصوص تداوم قطع مصرف مواد از سوی اعضای خود بوده است.

\n\n

اولین جلسه انجمن معتادان گمنام برازجان در آذر ماه سال ۱۳۷۹ به همت چند عضو در حال بهبود و قطع مصرف کلید خورد که بیشتر روزها جلسات با دو الی سه نفره برگزار و چشم به راه معتادانی  بودند که تمایل به قطع مصرف داشته، تا در جمع خود حضورشان را گرامی دارند.

\n\n

سرانجام، ثمره خدمت و تلاش اعضاء به بار نشست و اینک انجمن برازجان با داشتن ۷ گروه، شش گروه مخصوص آقایان و یک گروه مخصوص بانوان، با برگزاری جلسات روزانه در ساعاتی مشخص در چند نقطه از شهر، یکی از فعال ترین گروه های"ان ای" در سطح کشور می باشد؛ به طوری که در ۲۲ اسفندماه سال گذشته با برگزاری همایش استانی و جشن ۱۴ سالگی "ان ای" در ورزشگاه پیر تختی، شاهد تجمع چند هزار نفری بودیم.

\n\n

از آنجا که انجمن معتادان گمنام یک انجمن غیر انتفاعی می باشد و هیچ گونه توصیه حرفه ای یا پزشکی در خصوص (ترک جسمانی) معتادان ندارد، نیاز و نبودِ "کمپ ترک اعتیاد مخصوص بانوان " را به عنوان  یک خلاء اساسی در استان میتوان احساس نمود .

\n\n

  با توجه به اینکه زنان، امروز دوشادوش مردان در امورات اجتماعی بیرون خانه مشارکت دارند، به همان میزان که خطر مردان را تهدید می کند، زنان هم به همین میزان می توانند در تیررس این بلای خانمانسوز قرار گیرند .

\n\n

از آنجا که شدت آسیب پذیری زنانِ معتاد به مراتب بیش از مردان معتاد می باشد، چرا که اعتیادِ مادرِ خانواده موجب از هم پاشیدگی خانواده می گردد؛ و گاهاً بچه های طلاق به تنهایی می توانند عامل و ناقل انواع آنارشیسم اجتماعی گردند.

\n\n

  یکی از عواملی که زنان قبول می کنند با وجود انواع آسیب ها با مواد مخدر کنار آیند و به هیچ چیز پایبند نباشند،  بدلیل نگرش آنهاست که فکر می کنند جامعه دیگر حاضر به پذیرش آنها نیست! ( به عنوان مثال استعمال سیگار از سوی زنان و قباحت آن نزد افکار عمومی).

\n\n

شیوع  و گرایش زنان در سال های اخیر به مواد مخدر خصوصا از نوع صنعتی آن که بسیار خطرناک می باشد، می تواند عواقب  فاجعه آفرینی در پی داشته باشد.

\n\n

با توجه به جمعیت استان بوشهر و آسیب پذیری زنان، دایر نمودن مراکز آموزشی و مشاوره ای از سوی بهزیستی و ایجاد کمپ های ترک اعتیاد زنان از نیازهای الزامی می باشد که در کمک به اقشار آسیب پذیر می تواند راهگشا باشد.

\n\n

بی شک اگر حمایت معنوی مسئولین در سال های اخیر نبود، انجمن برازجان هم توفیقی کسب نمی نمود، لذا امیدواریم که با توجه به قول مساعد مسئولین زیربط که در اسفند ماه بصورت رسمی اعلام گردید، کمپ ترک اعتیاد بانوان در استان راه اندازی و فعالیت خود را در اسرع وقت آغاز نماید.

\n\n

قابل توضیح جهت بانوان اینکه: گمنامی اعضاء یکی از اصول اساسی و روحانی برنامه معتادان گمنام می باشد، اما انتشار نام انجمن معتادان گمنام هیچ منعی ندارد.

\n\n

 

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر