پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۴۲۸۳
يکشنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۷

فکرشهر: حدود ۱۰ سال پیش یکی ازدوستانم از استان قزوین برای سرزدن به من و دیدن شهر به بوشهر آمد، بعد از دو سه روز اقامت و شهرگردی اولین نکته‌ای که نظرش را جلب کرد این بود که چرا در بوشهر تاکسی زرد نیست؟!

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، موضوعی که منِ شهروند به آن دقت نکرده بودم و یک غیر بومی همان روزهای اول حضورش متوجه آن شد، در این سال‌ها بنا به سکونت در مرکز استان، بیشتر متوجه نقص و ضعف در سیستم حمل و نقل بوشهر شده ام، نه خبری از تاکسی‌های شهری است، و نه خبری از اتوبوس‌هایی که بتوان بدون اتلاف زمان طولانی به مقصد رسید.

این روزها سر و صدای شهروندان بیش از پیش در زمینه ضعف سیستم حمل و نقل استان بلند شده، به همین دلیل خبرنگار ایسنا گلایه‌ها و توقعات مردم را در این زمینه جویا شده است.

سیستم حمل و نقل بوشهر از دهه ۸۰ تاکنون پیشرفتی نداشته است

ستاره شهروند بوشهری می‌گوید: سال‌های ۸۵تا۸۹ که به‌واسطه دانشگاه در شهر بوشهر زندگی می‌کردم، برای رفتن از بهمنی به سطح شهر، یا از خط واحد استفاده می‌کردم و یا تاکسی، که البته تاکسی به سختی گیر می‌آمد، اما خط واحد تقریبا هر نیم ساعت یکبار از کنار خوابگاه رد می‌شد و می‌توانستیم برنامه هایمان را تنظیم کنیم. الان حدود پانزده سال از آن زمان می‌گذرد و من یکسالی است که به‌واسطه شغلم، دوباره ساکن شهر بوشهر شده‌ام و چیزی که نه تنها پیشرفت نکرده بلکه می‌توان گفت به تناسب رشد و زمان، پسرفت داشته، سرویس حمل و نقل درون شهری بوشهر است.

این شهروند بوشهری اضافه می‌کند: نه تاکسی زرد سامان یافته ای، نه خط واحد منظم و پیوسته‌ای و نه حتی تاکسی‌های آزاد منصفی، هیچ کدام وجود ندارد، و اگر خودت ماشین نداشته باشی، باید در بوشهر منتظر هر سختی برای مسیرهایت باشی. 

تاکسی اینترنتی، پول زور می‌گیرد

ستاره اضافه می‌کند: شاید برخی فکر کنند که تاکسی اینترنتی نمونه‌ای از پیشرفت سرویس حمل و نقل بوشهر است، اما من به عنوان کسی که به ناچار به‌خاطر همان محدودیت‌هایی که گفتم، زیاد از تاکسی اینترنتی استفاده می‌کنم، می‌گویم که یکی از بی‌رحم‌ترین غول‌های خدمات رفاهی، این نوع تاکسی‌هاست است که نه امنیت تو را آن‌گونه که باید، حفظ می‌کند و نه نرخ و تعرفه مناسبی در اختیار مسافر قرار می‌دهد، و حتی ظلم این غول به جایی می‌رسد که با پیام: «به دلیل افزایش تقاضا، میزان تعرفه در این سفر نسبت به سفر قبلی افزایش یافته» بدون هیچ نظارتی از تو پول زور می‌گیرد.  

بوشهر در زمینه ناوگان حمل و نقل شهری نیاز به رسیدگی جدی دارد

او در ادامه عنوان می‌کند: بوشهر شهری است که همیشه مسیر مسافرت‌های آخر هفته و تعطیلات خیلی از استان‌ها بوده است، شهری که پر از زیبایی و ظرفیت خوابیده است، الان از عهده سرویس ایاب و ذهاب مردمان خودش هم بر نمی‌آید. بوشهر نیاز به یک رسیدگی جدی در این زمینه دارد و مطمئنم افراد زیادی هستند که مثل من از نبود یک سرویس سازماندهی شده در عذاب‌ هستند.

خدا نکند روزی من از اتوبوس جا بمانم

از مسافران اتوبوس شهر به منطقه بهمنی که ایستگاه کنار دانشگاه خلیج فارس پیاده شد، درباره وضعیت اتوبوس‌ها به می‌گوید: اتوبوس بسیار خلوت و سیستم خنک کننده هم دارد، ولی خدا نکند روزی من از آن، جا بمانم، چون یک ساعت باید معطل شوم تا سرویس بعدی بیاید و معطلی اش برایم بسیار سخت است. 

او در جواب به این سوال که هفته‌ای چند بار مسافر مسیر بهمنی به شهر است؟ گفت: من در یک مدرسه در سطح شهر به صورت حق تدریس کار می‌کنم، و پولی که دریافت می‌کنم اینقدر ناچیز است که اصلا نمی‌توانم به وسیله‌ای جز اتوبوس فکر کنم و هر روز صبح می‌روم و عصر برمی گردم، اینقدر برایم رفت و آمد این مسیر عذاب آور شده که باورم نمی‌شود تابستان شود و راحت شوم، درست است دیگر تابستان درآمدی ندارم، ولی لااقل اعصابم راحت است.

چیزی به اسم پول خُرد در تاکسی‌ها وجود ندارد

مریم شهروند دیگری است که از وسایل حمل و نقل شهری گلایه‌مند است، او می‌گوید: هزینه‌های حمل و نقل خیلی زیاد است، هیچ نرخ ثابتی وجود ندارد، تاکسی‌ها یک نرخ می‌گیرند، شخصی‌ها یک مبلغ دیگر.  چیزی به اسم پول خرد در تاکسی‌ها وجود ندارد، و هر چه پرداخت کردی همان را بر می‌دارند، هزینه‌های تاکسی اینترنتی بالاست، اتوبوسی نیست که با آن رفت و آمد کرد، و این باعث شده بیشتر بوشهری‌ها به فکر ماشین شخصی باشند و همه  به فکر این هستند که از خودشان ماشین داشته باشند، و وسیله عمومی شایسته مردم بوشهر وجود ندارد و همه به فکر وسیله شخصی هستند.

اتوبوسرانی بوشهر منسجم نیست

او ادامه می‌دهد اگر کسی بخواهد از خدمات اتوبوسرانی استفاده کند کل وقتش  گرفته می‌شود، چون اتوبوسرانی در بوشهر منسجم نیست و هیچ برنامه خاص و ثابتی ندارند و خیلی امکانات حمل و نقل عمومی شهری پایین است، و حتی بعضی وقت‌ها من تاکسی هم می‌خواهم بگیرم این هم وجود ندارد و معطل می‌شوم، یعنی حتی تاکسی شخصی که قبل‌تر راحت پیدا می‌شد هم دیگر نیست، برای مثال خیابان‌هایی شکری و هلالی تاکسی مستقیم نمی‌رود و باید دربست باشد. یا نمونه دیگر؛ من چند روز پیش در خیابان بهشت صادق  نه تاکسی شهری، نه شخصی و نه اینترنتی هیچکدام گیرم نیامد و مجبور شدم تا خیابان ابوشهر پیاده بروم.

ضعف حمل و نقل برای مرکز استان پذیرفتنی نیست

مریم در ادامه می‌گوید: این موضوع برای مرکز استان بسیار نقطه ضعف است. دوست دارم به این نکته اشاره کنم که بوشهر شهر بزرگی نیست و نباید حمل و نقل اینقدر در آن مشکل داشته باشد، اما با توجه به مسافت زیادی هم که خود این شهر ندارد، مشکلات زیادی در زمینه رفت و آمد وجود دارد.

او ادامه می‌دهد: بوشهر دو قسمت می‌شود قسمت بهمنی و امامزاده و ... و قسمت دیگر هم بافت شهری و یا همان بافت قدیم است که هر کس در این محدوده یا در آن محدوده است، رفت و آمد برایش خیلی سخت است، مثلا ما دوره‌ای امامزاده زندگی می‌کردیم انگار شهری دیگر بودیم اینقدر که رفت و آمد بدون وسیله شخصی به سطح شهر سخت بود. در حالی که در استان‌های دیگر این فاصله بسیار عادی است. 

باید فرهنگ استفاده از اتوبوس بین مردم بوشهر جا بیفتد

مریم که دوست دارد پیشنهاداتش را هم بیان کند اضافه می‌کند: باید تاکسیرانی منسجم‌تر باشد، و برای همه مسیرها تاکسی وجود داشته باشد و نرخ مصوب داشته باشند، اتوبوسرانی همه گوشه‌های شهر برود و همه ساعت‌ها وجود داشته باشد تا بین مردم، فرهنگ استفاده از اتوبوس جا بیفتد و استفاده کنند. هزینه‌ها تعدیل شود و تاکسی اینترنیت هم در شهری مثل بوشهر هزینه‌هایش مناسب‌تر شود.

مریم با نارضایتی، از هزینه بالای ایاب و ذهاب خودش می‌گوید: من هزینه‌های ماهانه خودم را که حساب می‌کنم می‌بینم که خیلی پول تاکسی اینترنتی می‌دهم و اگر در شهری بودم که با اتوبوس رفت و آمد میسر بود یا با تاکسی با هزینه ثابت امکانش بود به هیچ وجه حاضر نبودم با تاکسی اینترنتی و هزینه گزاف آن رفت و آمد کنم، اما این مساله در بوشهر بی نظم است.  

ناپیوستگی سیستم اتوبوسرانی مردم را دلسرد کرده است

مرضیه شهروند دیگر بوشهری، به خبرنگار ایسنا می‌گوید: ساعت‌های اتوبوس هر یک ساعت یک بار است یعنی تو اگر از سرویسِ سبزآباد جا بمانی تا یکساعت دیگر باید معطل سرویس بعدی بمانی. سیستم اتوبوسرانی را بهم ریخته‌اند و این بهم ریختگی و ناپیوستگی باعث شده مردم دلسرد بشوند چند سال اخیر باید دو تا ایستگاه تعویض بکنی تا به مقصدت برسی و مثل قبل نیست، دلیل این کار هم نمی‌دانم چیست، ولی هرچه هست به نفع مردم نبوده، چون سختی کار بیشتر شده است. ایستگاه‌های اتوبوس مدتی است بسته شده و هیچ سیستم خنک کننده‌ای در آن نیست، کثیف هستند، یعنی وقتی واردش می‌شوی انگار وارد یک فضای رعب آور و کثیف می‌شوی که جرات نمی‌کنی وارد آن بشوی، و ترجیح می‌دهی همان بیرون بایستی.

شرایط سخت سیستم حمل و نقل حس حقارت می‌دهد

او ادامه می‌دهد: حالا تصور کنید شخصی بخواهد هر روز با اتوبوس جابه‌جا شود، باید کلی سختی و ناملایمت را تحمل کند تا به مقصدش برسد، و در چنین شرایطی، حس تحقیر را به آدم تحمیل می‌کند که شاید یک نفر مسئول که خودش ماشین دارد و دارد صبح با ماشین به محل کارش می‌رود، به هیچ عنوان متوجهش نشود به همین دلیل هم است که نمی‌تواند تصمیم خوبی برای سرویس حمل و نقل استان بگیرد، چون خودش این را درک نمی‌کند.

مرضیه درباره تاکسی‌های زرد نیز افزود: تاکسی‌ها هم تاکسی زرد که وجود ندارد و همین تعداد محدودی هم که وجود دارد زیر نظر صنف خاصی نیستند و وقتی سوارشان می‌شوی غر می‌زنند که مردم با ما سوار نمی‌شوند و از طرفی هم وقتی از مردم بپرسی می‌گویند تاکسی زرد نیست، البته به نظرم حرف مردم درست است. 

جالب نیست منِ شهروند هر روز با راننده وارد بحث شوم

او می‌گوید: تاکسی‌های خطی را من فقط سر خیابان شکری و سر خیابان عاشوری دیده‌ام که آن‌ها هم البته تا پر نشده‌اند، حرکت نمی‌کنند و همین هم ناگفته نماند که خودش اتلاف وقت است؛ و موضوع دیگری که به چشم می‌خورد این است که با تاکسی‌های شخصی هم اگر بخواهی جابه‌جا شوی نرخ یکسانی وجود ندارد یعنی برای مثال مسیر درون شهر را اگر بخواهی جابه‌جا شوی یک تاکسی ۳۰۰۰ تومان می‌گیرد و تاکسی دیگر ۵۰۰۰ تومان، وقتی هم به راننده اعتراض می‌کنی ادعا دارد که آن راننده‌ای که ۳۰۰۰ تومان می‌گیرد اشتباه است نه من. راننده‌ای هم که ۳۰۰۰ تومان می‌گیرد می‌گوید نرخ ۵۰۰۰ تومان اشتباه است یکی هم می‌گوید ۴۰۰۰ تومان و این جالب نیست که من شهروند هر روز بخواهم با راننده‌ها سر چنین موضوعی درگیر و وارد بحث شوم.

ما حتی هوای پاکمان را نیز از دست خواهیم داد

خلاصه بگویم در بوشهر راه رسیدن از مبدا به مقصد بسیار سخت است یعنی اگر وسیله  نداشته باشی شبیه یک آدم فلج هستی که باید کورمال کورمال بروی تا به مقصد برسی حالا یا با اتوبوس‌ها یا تاکسی یا..
برای شهری که همه چیزش از نظر هزینه زندگی  و قیمت‌ها با پایتخت برابری می‌کند منصفانه نیست که سرویس دهی اش اینقدر نابرابر با کلان شهر و استان‌های دیگر باشد؛ و اگر با این روند پیش برود به نفع هیچ کس تمام نمی‌شود، چون همه به فکر وسیله شخصی خواهند بود و ما حتی هوای پاکمان را هم از دست خواهیم داد.

زمان جابه‌جایی مسافران اتوبوس بسته به تعداد مسافران است

حسین موسوی، سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بندر بوشهر در خصوص مشکلات موجود در زمینه ایاب و ذهاب شهروندان بوشهری به ایسنا می‌گوید: در زمینه زمان یک ربع تا یک‌ساعت جابه‌جایی مسافر بین خطوط درونشهری بسته به تعداد مسافران در ایستگاه‌های خیابان‌های امام و محلات جنوبی شهر متفاوت است واین زمان بسته به تعداد مسافران در هر سرویس متغیر است، در صورت استقبال برای مثال در فصل فعالیت مدارس زمانبندی کمتر خواهد بود. 

او افزود: در خصوص ایستگاه‌های مکانیزه نیز یک اکیپ خدماتی شب‌ها نظافت را انجام می‌دهند؛ و شست و شوی ایستگاه‌ها هفته‌ای یکبار انجام می‌شود. 

موسوی اشاره کرد که سیستم سرمایشی این ایستگاه‌ها نیز یک ماهی است که مشغول تعمیر و سرویس کردن آن‌ها هستیم، ایستگاه‌های شهر تمام و از این هفته ایستگاه‌های بهمنی و سایر محلات تعمیر می‌شود. 

وی افزود: قصد داریم با نصب پوستر و ترکت‌های فرهنگی نسبت به رعایت بهداشت اماکن عمومی با آموزش به این امر یاداوری و تشویق کنیم.

وی در خصوص وجود ایستگاه‌های مرکزی، عنوان کرد: این امر جهت تسریع در امر خدمات بوده و برای استفاده بهینه از زمان به استفاده از ایستگاه مرکزی نیاز است که در همه شهرها اجرا می‌شود.

ناوگان تاکسیرانی بوشهر به نوسازی نیاز دارد

سرپرست مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بندر بوشهر اضافه کرد: و این موضوع هم در ۲ ماهی که بنده مسئولیت سازمان را بر عهده گرفته‌ام، دنبال می‌کنم تا به زودی نتیجه بگیریم و تعدادی تاکسی جدید در شأن و منزلت همشهریان تهیه و فعال کنیم.

موسوی در زمینه نبود نرخ هماهنگ کرایه تاکسی‌های شخصی افزود: برخورد با مسافربرهای شخصی از سوی ماموران راهور صورت می‌گیرد. 

وی در زمینه نبود خط تاکسی در برخی خیابان‌ها گفت: خطوط اصلی مثل عاشوری، سنگی، بهشت صادق و صلح آباد خط تاکسی دارند، ولی هلالی یا بعثت یا ملاصدرا فرعی هستند.

موسوی ضمن تائید نظر و گلایه مندی شهروندان خاطرنشان کرد: ما هم موافق این گلایه مندی‌ها بوده و به‌حتم ناوگان حمل و نقل عمومی باید باکیفیت‌تر و ارتقا پیدا کند که وظیفه و سعی ما نیز در همین راستا است و این امر با افزودن اتوبوس جدید بهبود می‌یابد.

در حال حاضر ۱۵۰ تاکسی زرد فعال داریم

وی اشاره کرد: در حال حاضر حدود ۱۵۰ تاکسی زرد فعال داریم که دغدغه مشترک سازمان حمل و نقل و مسافر و رانندگان تاکسی نوسازی ناوگان تاکسیرانی است، به همین منظور تمام تلاش ما ایجاد شرایطی متناسب با وضعیت اقتصادی رانندگان تاکسی جهت تهیه و در اختیار قرار دادن خودروی تاکسی جدید است که با پیگیری‌های به عمل آمده به زودی شاهد این اتفاق خواهیم بود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر