پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۵۰۲۵
چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰

فکرشهر: مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان اینکه بیشترین گسترش آبسنگ‌ها در منطقه نایبند، جزیره خارگ و خارکو است گفت: آبسنگ‌های مرجانی در خلیج فارس حال و روز خوبی ندارند.

به گزارش فکرشهر از مهر، فرهاد قلی نژاد ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران با تبریک هفته محیط زیست و گرامی داشتن یاد شهیدان محیط زیست اظهار داشت: استان بوشهر از نظر تنوع زیستی به برای برخورداری از تنوع اکوسیستم و سیستم اکولوژیک از استان‌های شاخص محیط زیست کشور با توجه به توسعه شتابان استان در حوزه نفت و گاز، محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: برخورداری استان بوشهر از اکولوژی اکوسیستم و اکوسیستم کلان دریایی و سواحل طولانی زیبا و برخورداری از مناطق کوهستانی و زیست‌ های متنوع و گونه‌های جانوری نیازمند مدیریت اصولی و منظم و فنی و حرفه ای است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: استان بوشهر دارای چهار رودخانه دالکی، رودخانه مند، رودخانه اهرم، رودخانه شور و خائیز اهرم و حدود ۱۰ سد و چهار تالاب که جملگی از خطوط ساختار زمین‌شناختی تبعیت می‌کنند که در امتداد تغییر اقلیمی و بحران کم آبی ناشی از خشکسالی و روی آوردن صنایع آب بر به سواحل برای تأمین آب نیازمند به پیوست‌های محیط زیست استان است.

قلی نژاد یاد آور شد: آب‌سنگ‌های مرجانی، جز اکوسیستم‌های آب‌های کم عمق گرمسیری و یکی از زیباترین آثار حیات به شمار می‌روند و برخی از بزرگ‌ترین ساختارهای طبیعی به وسیله این دسته از موجودات ساخته می‌شوند.

وی افزود: اکوسیستم صخره‌های مرجانی، از لحاظ ارزش‌های طبیعی، اکولوژیکی و اقتصادی و فرهنگی حائز اهمیت است که نمونه استانی آن و بیشترین گسترش آبسنگ‌ها در منطقه نایبند، جزیره خارگ و خارکو است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در ادامه اظهار کرد: اجتماع آبسنگ‌های مرجانی از نقطه نظر اکولوژیک، دارای بیشترین تنوع گونه‌ای بوده و روابط میان ارگانیسم‌ها در این محیط جالب توجه است. صخره‌های مرجانی بعد از جنگل‌های مناطق حاره دومین بوم غنی جهان هستند که آبسنگ‌های مرجانی در خلیج فارس حال و روز خوبی ندارند.

وی افزود: منطقه نای بند دارای ۱۴ گونه مرجانی و دارای درصد پوشش ۵۷ درصدی مرجان زنده و ۴۲ درصدی مرجان زنده در شمال نای بند در نزدیکی منطقه عسلویه است که بیشترین پوشش مرجانی در قسمت شمال و جنوب نای بند مشاهده می‌شود.

وی افزود: بررسی‌ها حاکی از این مسئله است که مرجان‌های منطقه مذکور (به‌ویژه منطقه شمالی خلیج) با افزایش فعالیت‌های انسانی و گسترش ساخت و سازهای ساحلی در وضعیت نامناسبی قرار دارند.

قلی نژاد در ادامه اضافه کرد: در جزیره خارگ نزدیک هزار و ۴۰۰ آهو با زیستگاه محدود و جزیره خارکو دارای ۲۱ گونه مرجانی با درصد پوشش ۶۳ درصد مرجان زنده در عمق سه تا شش متر و درصد پوشش ۴۷ درصد مرجان زنده در اعماق شش تا ۱۲ متر است که در واقع این جزیره کوچک با پوشش کامل مرجانی در اطراف خود جزو بهترین و جالب‌ترین مناطق مرجانی استان محسوب می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: آلودگی‌های ناشی از فعالیت سکوهای نفتی، جدا از شرایط سخت اکولوژیکی خلیج فارس، به عواملی چون وجود نفت و تجارت آن و همزمان با آن توسعه صنایع مرتبط با نفت و همچنین رشد روز افزون فعالیت‌های انسانی در این منطقه و متعاقب آن به وجود آمدن آلودگی‌های فراوان از عللی است که جوامع مرجانی این منطقه را در معرض خطر قرار می‌دهد.

قلی‌نژاد تاکید کرد: به لحاظ اهمیت جوامع انسانی محلی و تأثیر فزاینده عوامل طبیعی و انسانی بر مرجان‌ها و همچنین گرم شدن آب و هوای زمین، هم اکنون ۵۸ درصد آب‌سنگ‌های مرجانی در معرض خطر قرار دارند و یکی از مهمترین و آلوده کننده ترین فعالیت‌ها، حفاری‌های دریایی است که برای رسیدن به منابع نفتی و گازی و به طور کلی هیدروکربنی است. بنابراین پیدا کردن راهی مناسب جهت دستیابی به منابع انرژی مورد نیاز و از طرفی آسیب نرساندن به محیط زیست دریایی اجتناب ناپذیر است.

وی عنوان کرد: محیط زیست به سه بخش محیط طبیعی، محیط مصنوعی یا انسان ساخت و محیط اجتماعی تقسیم می‌شود، محیط زیست مجموعه‌ای از گیاهان، جانوران، آب، خاک، هوا و … است که به نوعی محیط زندگی کردن انسان را به وجود می‌آورند.

وی بیان کرد: بدیهی است که استفاده از محیط زیست حق نسل‌های بعد از ما نیز می‌باشد و اگر اقدامی برای حفظ هشت منطقه چهار گانه جنگل گلوبردکان، جنگل‌های حرا خلیج نایبند، پارک ملی، دریایی نایبند، پارک ملی دیر- نخیلو، جنگل گرم بند دیر که در مجموع ۱۰.۸ جنگل استان جلوگیری از تخریب صورت نگیرد، دیگر چیزی از آن برای آیندگان باقی نمی‌ماند.

قلی نژاد افزود: منطقه شکارممنوع زیستگاه‌هایی با ویژگی‌های بارز که جمعیت جانوری آن‌ها به دلیل شکار بی‌رویه رو به کاهش است و از این رو به حمایت نیاز دارند، برای مدتی محدود و به‌طور معمول سه تا پنج سال، شکار ممنوع می‌شود. چنانچه جمعیت جانوری منطقه‌ای در این دوره ترمیم شود، می‌توان آن را با توجه به سایر معیارها، به عنوان یکی از مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست تعیین کرد.

وی گفت: راهکار تعیین مناطق شکار ممنوع را می‌توان پشتوانه‌ای برای حفاظت از ذخایر طبیعی کشور و نوع آزمون برای بررسی قابلیت‌های مناطق، برای پیوستن به مجموعه مناطق حفاظت شده دانست که استان بوشهر دارای چهار منطقه شکار ممنوع، شاهزاده ابراهیم، کوه مند، کوه سیاه و تنگ ارم و تنگ باهوش است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر