پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۶۴۳۴
سه‌شنبه ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۹

فکرشهر- محمد محمدزاده فرد: مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: رویکرد دولت سیزدهم شفاف سازی از تولید تا عرضه و مصرف است که همه مراحل در سامانه قرار گرفته است.

به گزارش فکرشهر، مهدی صفوی در نشست خبری مدیران دستگاه‌های هم خانواده صمت استان بوشهر اظهار داشت: احیا و بازسازی واحد‌های راکد دیگر مواردی است که در دستور وزارت صمت قرار دارد و امیدواریم بتوانیم در این راستا در استان قدم برداریم.

وی ادامه داد: سال گذشته نزدیک به ۲۲۰ میلیارد تومان تسهیلات در راستای تبصره ۱۸ به افراد داده شده است که موردی عمومی بود و همه کارگاه ها می‌توانستند درخواست دهند.

وی اضافه کرد: در زمینه سیاست صادرات بر روی کشورهای همسایه تمرکز کردیم و در سه ماهه اول امسال نیز رایزنی های خوبی انجام شده است و امیدواریم در سه سال آینده در صادرات به قطر از ۹۰ میلیون دلار در سال به ۲۰۰ میلیون دلار در سال برسیم.

مدیرکل صمت استان خاطر نشان کرد: سعی کردیم از ظرفیت تعاونی های استان استفاده کنیم چون این تعاونی ها می‌توانند کمک بسیاری به ما بکنند و با توجه به شرایط موجود کشور با دستور استاندار در زمینه تعاونی ها ورود کرده ایم، کارهای خوبی صورت گرفته و بسیاری از مشکلات آنها حل شده و در حال سوددهی هستند.

صفوی با بیان اینکه برای ته لنجی رایزنی هایی انجام شده و در حال قانونمند کردن آن هستیم تا این مشکل مردم استان بوشهر نیز حل شود گفت: برای خرما، میگو، گوجه‌فرنگی خارج از فصل و سایر مزایای استان نیز برنامه هایی داریم که اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: سال گذشته تاکنون ۵۲ درصد رشد اشتغال داشته ایم و پیش بینی این است که امسال نیز برای ۵۶۰۰ نفر با توجه به مجوزهایی که صادر خواهیم کرد شغل ایجاد خواهد شد و سهمیه ما برای اشتغال استان ده هزار نفر است که یک سوم کل تعهد استان است و باید برای رسیدن به آن تلاش کنیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر تصریح کرد: ۸۰ واحد صنعتی غیرفعال در استان وجود دارد که در حال تلاش هستیم که بتوانیم ۵۰ واحد آن در امسال به چرخه تولید بازگردانیم و برای ۵ واحد نیز نوسازی مراکز صنعتی را انجام دهیم تا فعالیت خود را از سر بگیرند.

مهدی صفوی بیان داشت: ده مورد از جوازهای تاسیسی امسال که در حال انجام است پیش ران و زمینه ساز سایر مشاغل هستند که در تلاشیم زودتر راه اندازی شوند.

وی ادامه داد: امسال برنامه جامع خود را در اداره کل صمت نوشته و اجرایی کردیم و دقیقا مشخص شده در هر شهرستان چه برنامه هایی داریم و به فرمانداران و مسوولین مربوطه هم اعلام شده است.

وی افزود: تکمیل طرح های نیمه تمام از موارد مهم ما است و ۵۹ مورد طرح با پیشرفت بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در استان وجود دارد که احتمال اینکه امسال تکمیل و به چرخه تولید وارد شوند زیاد است.

مدیرکل صمت گفت: کارگروه رفع موانع تولید از گروه های مهمی است که در حال کار و تشکیل جلسات است و سال گذشته ۵۰۰ مصوبه برای رفع مشکلات تولید صادر کرده است.

صفوی افزود: قرار است در استان بوشهر کارخانه فولاد راه اندازی شود که مجوزات یکی از کارخانه ها در حال انجام و صدور است و دو کارخانه دیگر نیز قرار است کارهای آن انجام شود تا احداث شوند.

وی تاکید کرد: همه معادن مکلف هستند چنانچه به محیط پیرامونی خود آسیب برسانند در راستای مسوولیت های اجتماعی کارهایی انجام دهند که این روند در حال پیگیری است و بعضی از آنها نیز در حال انجام تعهداتی هستند.

مدیر شهرک های صنعتی استان بوشهر گفت: در استان ۲۱ مورد واحد و شهرک صنعتی داریم که شامل مناطق ویژه جنوب استان نیز می شود که از این تعداد ۱۸ مورد شهرک هایی هستند که زمین در آن به مردم واگذار می‌شود.

حسین حسینی بیان کرد: منطقه ویژه شمال استان از برنامه هایی بود که مدت ها پیگیر آن بوده ایم که سال گذشته مجوز زیست محیطی آن صادر شد و ۲۰۰ میلیارد تومان برای زیرساخت های آن در نظر گرفته شده و شرکت شهرک ها در سه ماه اخیر شروع به انتخاب پیمانکار کرده و ۶ پیمانکار انتخاب شده است که بزودی کار خود را آغاز خواهند کرد.

وی ادامه داد: از دیگر کارهایی که در سه ماه اخیر انجام شده توسعه شهرک صنعتی برازجان بود که آن را در سال ۱۴۰۱ اجرایی کردیم و مساحت شهرک صنعتی برازجان تقریبا دو برابر شده و از ۶۵ هکتار به بیش از ۱۲۰ هکتار افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ایجاد شهرک زیست فناوری از دیگر کارها است و شهرک صنعتی دلوار به این عنوان انتخاب شده و کارهای مطالعاتی آن در حال انجام است گفت: برای توسعه شهرک ها برنامه هایی داریم؛ شهرک های بوشهر و دلوار فعلا مدنظر هستند و کارهای آن انجام شده و ادارات مربوطه نیز همکاری کرده اند و بزودی توسعه خواهند یافت.

مدیر شهرک های صنعتی استان بوشهر تصریح کرد: تعداد ۴۲۳ واحد الان در شهرک های صنعتی مستقر هستند که از این تعداد ۳۷۱ واحد فعال هستند و ۷۲ مورد غیرفعال هستند و برنامه داریم امسال ۱۷ مورد آن را به چرخه تولید برگردانیم و سال گذشته هم ۱۹ مورد به چرخه تولید برگشتند.

حسینی تاکید کرد: ۱۰۳ واحد در شهرک و نواحی هستند که با پنجاه درصد ظرفیت کار می‌کنند و برنامه داریم کمک کنیم تا حدود بیست درصد به توان تولید آنها بیافزاییم.

وی افزود: واگذاری های زمین در شهرک های صنعتی الکترونیکی و در سامانه در حال انجام است و هیچ راهی خارج از آن ندارد که افراد با یکدیگر زمین را معامله کنند و متقاضیان از این کار پرهیز کنند چون مجوزات لازم به آنها داده نخواهد شد.

رئیس اتاق تعاون استان بوشهر اظهار داشت: در استان بوشهر بیش از ۳ هزار تعاونی با بیش از ۷۷۰ هزار عضو در حال فعالیت هستند.

غلامحسین درایی گفت: امیدوارم تدابیری انجام شود تا طبق آیین‌نامه مراکز شهرستان ها نیز به جمع تعاونی مرزنشینان بپیوندند تا بتوانند شامل تسهیلات مرزنشینی شوند.

وی ادامه داد: همچنین روستاهایی که بیش از ۳۰ کیلومتر با نقطه صفر مرزی فاصله دارند شامل تسهیلات مرزنشینی نمی‌شوند که ما و استاندار در حال پیگیری این مشکل نیز هستیم که جا دارد مطالبه عمومی شود.

مدیرعامل اتاق بازرگانی استان بوشهر گفت: ما توانسته ایم ارتباطاتی به عنوان بخش خصوصی با قوا داشته باشیم و مطالبات خود که بیشتر در حوزه بازرگانی است را پیگیری کنیم.

خورشید گزدرازی بیان کرد: پویش و بهبود کسب و کار از جمله مواردی است که با توجه به ظرفیت های استان مورد توجه ما بوده و آن را دنبال کرده ایم.

وی افزود: یکی از چالش های جدی در راه کسب و کار تعامل با بانک ها و تامین اجتماعی است که تولیدکننده و صادرکننده را دچار مشکل می‌کند همچنین دستورالعمل های خلق الساعه از طرف دولت از چالش های بزرگ همکاران ما است که همیشه با آن درگیر بوده ایم.

وی ادامه داد: ما به عنوان اتاق بازرگانی قطعا مطالبه گر هستیم از دستگاه های اجرایی که یکی از آنها شورای کفت و گو با حضور استاندار است که ما موارد را در آنجا مطرح کرده تا تصمیمات لازم گرفته شود.

مدیرعامل اتاق بازرگانی استان بوشهر تصریح کرد: در سال جاری پذیرش تجار سایر کشورها و اعزام به کشورهای دیگر را پس از کم شدن کرونا مجددا در دستور کار قرار دادیم و رایزنی های خوبی نیز انجام شده خصوصا با کشور قطر که با توجه به جام جهانی بتوانیم صادرات کشور را توسعه ببخشیم.

گزدرازی افزود: در بحث آبزیان، خرما و گوجه‌فرنگی خارج از فصل میزهای آن ها پس از رایزنی های لازم به اتاق بازرگانی استان بوشهر واگذار شده تا بتوانیم تولیدات خود و سایر استان ها را با حضور میهمانان خارجی به دیگران معرفی کرده و صادرات را افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: بندر دیر به عنوان منبع صادراتی کل کشور برای جام جهانی قطر در نظر گرفته شده است که با توجه به هزینه کم و کوتاهی مسیر از طریق دریا، بتوانیم در بحث صادرات مواد غذایی به قطر و همچنین جذب گردشگر در ایام جام جهانی کارهای خوبی انجام دهیم.

مدیرعامل اتاق بازرگانی استان بوشهر بیان کرد: از آنجا که نمایشگاه خرما تقریبا در ایام جام جهانی فوتبال قطر دایر خواهد بود و از آنجایی که خرما از موارد مهم کشور است و از تمام نقاط کشور و سایر کشورها به آن مراجعه می‌کنند سعی می‌کنیم در زمانی که تحت تاثیر این مسابقات نباشد آن را برگزار کنیم.

گزدرازی در پایان تاکید کرد: موضوعات آبیاری نخیلات، گمرکی و صادراتی شدن بندر دیر، ترخیص کاری، تعامل با بانک ها، احیای تخفیف سود ۲۰ درصدی برای بازرگانان، ورود کشتی های ۳۰ هزار تنی و... به استان برای واردات و صادرات و رفع مشکل ثبت سفارش کالا بخشی از جمله مصوباتی است که با رایزنی اتاق بازرگانی در شورای گفت‌وگو استان صادر شده است.

به گزارش فکرشهر، نشست خبری مدیران دستگاه‌های هم خانواده سمت استان بوشهر به ریاست مدیرکل صمت استان بوشهر و با حضور مدیر شهرک های صنعتی، رئیس اتاق تعاون و مدیرعامل اتاق بازرگانی استان بوشهر با حضور خبرنگاران برگزار شد.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر