يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر/ حق 335 میلیاردی وحدتیه چگونه محقق شد؟
فکرشهر: ابتدای هفته ی قبل بود که مسئولین شهر وحدتیه از احقاق حق چندین ساله ی مردم این شهر خبر دادند؛ حقی که سال هاست گریبان اهالی اطراف صنایع، به خصوص صنایع نفت و گاز استان را گرفته است و حالا ...
کد خبر: ۱۱۹۲۶
شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۵۰

فکرشهر: ابتدای هفته ی قبل بود که مسئولین شهر وحدتیه از احقاق حق چندین ساله ی مردم این شهر خبر دادند؛ حقی که سال هاست گریبان اهالی اطراف صنایع، به خصوص صنایع نفت و گاز استان را گرفته است و حالا شهرداری وحدتیه موفق شده برای 4 سال گذشته در دهه ی هشتاد این عوارض را از چاه های نفت نرگسی وصول نماید.

\n\n

به گزارش فکرشهر، عضو شورای شهر وحدتیه، مبلغ 335 میلیارد ریالی تعیین شده را حق مظلومانه ی مردم این شهر می داند و معتقد است نه تنها وحدتیه، بلکه کل استان بوشهر اشغال شده است و خود استان باید حواسش به این اشغال باشد.

\n\n

\n

وحدتیه اشغال شده است

\n\n

غلامرضا کاووسی افزود: الودگی ناشی از چاه های نفت نرگسی، 75 مورد بیمار سرطانی در سطح شهر را باعث شده و 150 هزار اصله  نخل ما نیز کلا از بین رفته است و 350 هزار اصله نیز نیمه جان هستند که با توسعه ی این شعله ها، این بخش نیز از بین خواهد رفت.

\n\n

وی ادامه داد: این حق مظلومانه ی مردم وحدتیه است که در مقابل آلودگی های ایجاد شده مبلغ بسیار کمی نیز می باشد.

\n\n

عضو شورای شهر وحدتیه با تشکر از همه ی مسئولین برای توسعه ی شهر وحدتیه اظهار داشت: این شعله های نفت نرگسی، حق مسلم و خاک وحدتیه است و ما توسط استان کهگیلویه و بویراحمد اشغال شده ایم. 

\n\n

وی ادامه داد: با هر دین و مسلکی، اشغال کردن محکوم شده ولی ما اشغال شده ایم.

\n\n

\n\n

استان بوشهر خودش باید دنبال این باشد که خاکش اشغال می شود

\n\n

به گزارش فکرشهر، کاووسی ادامه داد: 280 نیروی کاری در این شرکت و چاه های نرگسی مشغول به کارند در حالی که تنها 20 نفر آنان بچه های وحدتیه هستند و ان هم برای کارهای خدماتی.

\n\n

وی توضیح داد: این چاه ها بهترین نفت در سطح جهان را تولید می کنند، درآمد روزانه شرکت 2 میلیارد و 500 میلیون است و از 15 تا 20 هزار بشکه در روز تولید دارد و درامد سرشاری برای کشور دارد و ما تنها توانسته ایم برای 4 سال از ان ها حق مردم را بگیریم و 4 سال بعدش هم مانده. 

\n\n

کاووسی گفت: استان بوشهر خودش باید دنبال این باشد که خاکش دارد اشغال می شود، نیروهای بومی باید در منطقه باشند ولی جوانان ما بیکارند در حالی که متخصص زیاد داریم و فوق لیسانس و دکترای شیمی داریم که بیکارند.

\n\n

وی اضافه کرد: امیدواریم با مصرف صحیح این حق الایندگی، بتوانیم درصد کمی از الودگی ایجاد شده را با ایجاد شهری زیبا جبران کنیم.

\n

\n\n

به گزارش فکرشهر، شهردار وحدتیه نیز در جمع خبرنگاران پیرامون مراحل سخت کسب این عوارض گفت: با این که جناب آقای بصری، عوارض سال 85 را در پروسه ای 3 ساله اخذ کرده بود، که جای تشکر دارد ولی علی‌رغم پیگیری‌های زیاد از سوی مسئولان شهر وحدتیه و شهرستان دشتستان با مجموعه نفت گچساران، برای کسب عوارض سال های بعد نتیجه دلخواه حاصل نشد.

\n\n

حمید صفایی افزود: پرونده اخذ عوارض آلایندگی چاه های نفت نرگسی برای سال های 86 تا 89 را از سال ۱۳۹۰ و با تلاش مدیر حقوقی شهرداری وحدتیه و از طریق امور مالیاتی بخش سعدآباد به جریان انداختیم و موضوع به گچساران ابلاغ شد.

\n\n

وی ادامه داد: ولی از آن جایی که مجموعه ی نفت اعتقادی به پرداخت حق و حقوق مردم وحدتیه نداشت، پرونده را به شهرستان انتقال دادیم.

\n\n

\n\n

نقش مسئولین در احقاق این حق

\n\n

شهردار وحدتیه افزود: با وجود پیگیری این پرونده از طریق مراجع قضایی و صدور رای در کمیسیون های اول و بدوی به نفع شهرداری وحدتیه، باز هم وزارت نفت به تعهد خود در پرداخت عوارض آلایندگی عمل نکرد و  ما مجبور شدیم از طریق اهالی وحدتیه که ساکن مرکز هستند رایزنی ها را ادامه دهیم و نشست های چند مرحله ای با  مسئولان شرکت نفت گچساران، مدیرعامل مناطق نفت خیز و رستم قاسمی وزیر نفت وقت داشتیم که منتج به نتیجه نشد؛ مسئولان شهر و نماینده دشتستان نیز جلساتی را داشتند ولی نتوانستیم به نتیجه برسیم.

\n\n

وی اظهار داشت: با وجود این جلسات، شرکت نفت به رای قطعی صادره تمکین نکرد و ما چاره را در این دیدیم که از طریق قوه ی قضاییه وارد شویم و شاکی شویم که بعد از صدور حکم، مدیرعامل عوض شد و ما دوباره با مشکل مواجه شدیم و باز هم مجبور شدیم از راه دیگری اقدام کنیم.

\n\n

صفایی بیان داشت: سرانجام با پیگیری این پرونده از طریق کمیسیون ۲۵۱ مکرر که مرکب از وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت نفت بود، رای قطعی به نفع شهرداری وحدتیه صادر شد و پس از صدور این رای بود که مطمئن شدیم شرکت نفت نمی تواند از پرداخت حق ما سر باز زند و بعد از آن در چند نشست با استاندار، آقای سالاری پرداخت این مبلغ را پیگیری کردند.

\n\n

دستور خلاف استاندار کهگیلویه و بویراحمد

\n\n

وی ادامه داد: زمانی که با حمایت مجموعه قضایی استان به سراغ اجرای رای قطعی و بستن حساب های شرکت نفت نرگسی رفتیم، استاندار کهکیلیویه و بویراحمد در دستوری خلاف به بانک های آن استان، ابلاغ کرد که از بستن حساب های شرکت نفت گچساران به دلیل آراء مالیاتی خودداری کنند.

\n\n

مهندس صفایی افزود: نهایتا با پیگیری مسئولین استان در یک مرحله موفق شدیم 156 میلیون تومان وصول کنیم و نهایتا از طریق رییس شورای شهر، به کانالی در نهاد ریاست جمهوری وصل شدیم و با همکاری صورت گرفته، شرکت نفت مجبور به پذیرش حقوق حقه ی مردم وحدتیه شدند و امسال، و بعد از 4 سال تلاش، احقاق این حق محقق شد.

\n\n

وی ادامه داد: عوارض آلایندگی چاه های نفت نرگسی که قرار است به وحدتیه پرداخت شود، 33.5 میلیارد تومان نهایی شده و اکنون 14 میلیارد تومان آن وصول شده و مابقی نیز براساس توافق صورت گرفته تا شهریورماه پرداخت می شود.

\n\n

مشکل جدید سازمان مالیاتی

\n\n

شهردار وحدتیه ادامه داد: برای کسب عوارض آلایندگی 4 سال بعد، یعنی سال های 90 تا 93 نیز باید همین پروسه را طی کنیم ولی در این راه با مشکلات فراوانی مواجه ایم.

\n\n

وی افزود: اخیرا اعلام کرده اند پرداخت این عوارض باید از طریق مالیاتی گچساران انجام شود و حتی مرحله تشخیص هم باید از گچساران باشد، در حالی که قبلا ما این روند را از سعدآباد آغاز و پیگیری کردیم. 

\n\n

رشد و بالندگی در نتیجه ی تعامل و همبستگی است

\n\n

رییس شورای اسلامی شهر وحدتیه  نیز گفت: وحدتیه در شمال شرقی مرکز استان و جمعیتی بالغ بر 15 هزار نفر دارد و ظرفیت ها و پتانسیل های بسیاری چه در حوزه ی منابع انسانی، کشاورزی و منابع نفت و گاز دارد.

\n\n

\n\n

کشاورز افزود: این شهر تنها شهر دشتستان است که از نعمت نفت برخوردار است و بالغ بر 15 تا 20 هزار بشکه از نوع بهترین نفت، از چاه های نفت نرگسی استخراج می شود.

\n\n

وی به کارگیری نیروهای بومی شهر و شهرستان و استان را در این مجموعه خواستار شد و پیرامون اراضی زراعی شهر نیز گفت: در وحدتیه 8 هزار هکتار اراضی داریم که انواع محصولات در آن رونق دارد و انتظار می رود که توجه ای به آبیاری این اراضی صورت گیرد و بخشی از اراضی وحدتیه نیزتحت پوشش سد رئیسعلی دلواری قرار گیرد تا بیش از پیش از این زمین ها بهره برداری صورت گیرد.

\n\n

به گزارش فکرشهر، رییس شورای شهر وحدتیه افزود: توسعه، رشد و بالندگی زمانی صورت می گیرد که تعامل و همبستگی و همراهی وجود داشته باشد و اگر نتیجه ای در شهر حاصل شده، به خصوص در امر اخذ عوارض، در نتیجه ی همین همکاری ها است و جا دارد از شهردار محترم وحدتیه، قدردانی نماییم.

\n\n

 

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر