شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر:
کد خبر: ۱۲۵۷۲۹
چهارشنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰

فکرشهر: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: براساس بررسی‌های به عمل آمده ظرفیت تخت‌های بستری این استان از مبتلایان به آنفلوآنزا تکمیل شده است که بیشتر جمعیت این بیماران را کودکان زیر هفت سال شامل می شوند.

به گزارش فکرشهر، دکتر قاسم برجویی فرد روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بررسی وضعیت تخت‌های بستری نشان می‌دهد بزرگسالان کمتر درگیر ویروس آنفلوآنزا شده و بیشتر درگیری در بین کودکانی است که امکان رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی را ندارند.

وی اظهار کرد: در همین ارتباط به خانواده هایی که کودکان خود را به صورت اختیاری به مراکز پیش دبستانی و مهدهای کودک می فرستند توصیه می‌شود برای مدیریت بیماری طی ۲هفته آینده از حضور فرزندان خود در این مراکز پیشگیری کنند.

وی تاکید کرد: البته این یک نظر کارشناسی است که به استانداری بوشهر نیز اعلام شده و تصمیم تعطیلی را آنها می‌‎گیرند.

برجویی فرد در باره وضعیت شیوع آنفلوآنزا در مدارس گفت: همچنین اگر دانش‌آموزی دارای علائم آنفلوآنزا شامل تب، سرفه و بدن درد بود از رفتن به مدرسه و حضور در اماکن عمومی بپرهیزد چون باعث آلودگی سایر همکلاسی‌های خود می‌شود.

وی تاکید کرد: بچه ای که دارای علائم آنفلوآنزا باشد در ابتدا پنج تا ۱۰ نفر و در روز سوم ممکن است نیمی از همکلاسی های خود را مبتلا کند و به این صورت باعث کندی روند آموزش و شاید تعطیلی برخی از کلاس‌ها شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تاکید کرد: با توجه به تغییر رنگ بندی کرونایی کشور با رعایت پروتکل های بهداشتی تلاش شود در یک پیک کرونا آنفلوآنزا که خطرناک‌ترین سناریو در فصل پائیز است، قرار نگیریم.

وی یادآور شد: در این شرایط میزان مراجعه‌های سرپایی و بستری بیمارستان‌های استان بوشهر به گونه‌ای است که بویژه برای کودکان تخت خالی کمتری وجود دارد و ادامه این روند برای سیستم سلامت و خانواده‌هایی که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند مشکل به وجود می‌آید.

تزریق واکسن آنفلوآنزا برای همه افراد ضروری نیست

برجویی فرد گفت: تزریق واکسن آنفلوآنزا تنها برای بیماران پرخطر از جمله زنان باردار، افراد آسیب پذیر و دارای نقص سیستم ایمنی، پیوند اعضا، بیماری زمینه‌ای، فشارخون و قند خون بالا، کسانی که عمل قبل باز و شیمی درمانی می‌شوند، ضروری و همه افرادی که از سلامت کامل برخوردار هستند نیاز به تزریق واکسن ندارند.

وی افزود: البته افرادی که به صورت سرپایی متقاضی دریافت واکسن هستند می‌توانند از داروخانه ها به صورت آزاد واکسن مورد نیاز خود را تامین کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر یادآور شد: در همین ارتباط زنان باردار به عنوان افراد پرخطر می‌توانند با مراجعه به مراکز بهداشتی واکسن خود را دریافت کنند.

برجویی فرد گفت: همچنین واکسن آنفلوآنزا برای افرادی که در مجموعه های دامپزشکی و محیط زیست مشغول به کار و با پرندگان درارتباط هستند در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید براینکه واکسن آنفلوآنزا برای افراد پرخطر به صورت رایگان تامین و در اختیار سیستم بهداشتی قرار گرفته شده است گفت: افرادی که به صورت سرپایی متقاضی دریافت واکسن هستند می‌توانند از داروخانه ها به صورت آزاد تامین کنند.

وی اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد یک تا ۲ ماه آینده با بیماری آنفلوآنزا مواجه هستیم به همین دلیل توصیه می‌شود افراد پرخطری که هنوز نسبت به تزریق واکسن اقدام نکرده اند هرچه زودتر نسبت به ایمن سازی خود اقدام کنند.

مصرف سرم باید مدیریت شود

به گفته برجویی فرد کمبود سرم و دارو بویژه آنتی بیوتیک‌های خوراکی کودکان مشکل سراسر کشور است و براساس دستور رئیس جمهور شرکت‌های داروسازی ملزم شدند تا ۲ هفته آینده نسبت به تامین آن اقدام کنند.

وی ادامه داد: در سه روز گذشته یک محموله ۶۰ هزار عددی سرم وارد استان بوشهر شده و با توزیع صورت گرفته در بین داروخانه ها و تامین سهمیه مراکز درمانی وضعیت بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی استان بوشهر در این زمینه بهبود یافته است.

برجویی فرد از مردم خواست در مواردی که پزشک و یا مرکز درمانی تشخیص می‌دهد مبادرت به مصرف سرم کنند چون تعداد سرم محدود است و با توجه به جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری استان اگر در هفته پیش رو ۳۵۰ هزاربیمار سرماخوردگی داشته باشیم و همه سرم دریافت کنند این محموله نمی تواند پاسخگو باشد.

وی تاکید کرد: اگر سرم برای افرادی که دچار ضعف و بیحالی هستند بویژه کودکان و افراد سالخورده و کسانی که از سوی پزشک تجویز منطقی دارو دارند، استفاده شود، می توانیم همین مقدار سرمی که وارد استان شده برای ۲ تا سه هفته مدیریت کنیم.

کیت‌های تشخیص آنفلوآنزا خریداری شد

به گفته برجویی فرد، تشخص آنفلوآنزا نیازمند آزمایش پی سی آر است و تلاش می‌شود برای پایش بهتر از روز شنبه این آزمایش در آزمایشگاه‌های کرونا استان بوشهر انجام شود.

وی افزود: در زمان حاضر خرید کیت آزمایش آنفلوآنزا در حال انجام است.

برجویی فرد تاکید کرد: کشف آنفلوآنزا مانند ویروس کرونا  ارزشمند نیست و فقط سویه آن را برای واکسن سال آینده مشخص می‌کند.

وی یادآور شد: در زمان حاضر تعداد آزمایش هایی که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شده سویه اچ ۲ ان ۲ را تشخیص داده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تاکید کرد: دوره بیماری آنفلوآنزا سه تا چهار روز است و صرف تعطیلی مراکز آموزشی کارساز نیست بلکه باید با خودمراقبتی نسبت به قطع زنجیره بیماری اقدام کرد.

برجویی فرد گفت: با شروع فصل پاییز عفونت‌های تنفسی فوقانی بویژه سرماخوردگی و آنفلوآنزا  افازیش یافته و امروز با فروکش شدن موج اصلی کرونا شاهد بروز دوباره این ویروس هستیم.

 وی گفت: شیوع ویروس آنفلوآنزا از اواسط شهریورماه آغاز و الان در پیک بیماری قرار داریم.

وی ادامه داد: آنفلوآنزا همراه با ضعف، کوفتگی، بدن درد سه تا چهار روزه، عطسه، سرفه، آبریزش بینی و در کودکان همراه با تهوع، استفراغ و دردهای شکمی است.

برجویی فرد افزود: در بیماری آنفلوآنزا بیمار دچار درگیری ریوی که نیازمند به مراقبت ویژه باشد، نیست.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر