دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: امروزه روانشناسان، روزه را یکی از بهترین عوامل سلامتی شمرده اند. روزه فواید زیادی دارد که از جمله آنها کمک به بهبود عوارض برخی بیماری ها است...
کد خبر: ۱۲۶۰۲
جمعه ۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۴:۴۶

فکرشهر: امروزه روانشناسان، روزه را یکی از بهترین عوامل سلامتی شمرده اند. روزه فواید زیادی دارد که از جمله آنها کمک به بهبود عوارض برخی بیماری ها است.

\n\n

به گزارش فکرشهر از روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان دشتستان، روزه یکی از احکام انسان ساز اسلام است که فواید جسمی و روحی فراوان دارد. روزه شفابخش جسم و توان بخش جان است، پاک کننده آدمی از رذایل حیوانی است، در ساختن فرد صالح و اجتماع بسیار موثر است و در تهذیب و تزکیه نفس و رهاندن انسان از روزمره گی تاثیر بسزایی دارد. وقتی یك انسان موحد روزه می گیرد ، منظور و مقصود او جز طاعت امر الهی نیست كه از آن می توان به ایمان وفاداری و ایمان فرمانبرداری یاد كرد . 
\nپیامبر اسلام (ص) فرمود: معده‌ مرکز و خانه‌ هر دردی‌ است‌ و پرهیز از غذاهای‌ نامناسب‌ و زیادخوری، اساس‌ و راس‌ هر داروی‌ شفابخش‌ است. همچنین‌ ایشان‌ فرموده‌اند:روزه‌ بگیرید تا سالم‌ بمانید.

\n\n

فواید روانشناختی روزه داری

\n\n

امروزه روانشناسان، روزه را یکی از بهترین عوامل سلامتی شمرده اند. روزه فواید زیادی دارد که از جمله آنها کمک به بهبود عوارض برخی بیماری ها است،
\nافزایش میزان استقامت: استقامت در برابر خوردن، آشامیدن، گفتن، شنیدن و دیدن. برای نمونه، بسیار مراقب هستیم تا دروغ نگوییم و غیبت نکنیم و در کل، مراقب چشم ها، گوش ها و زبانمان هستیم. با افزایش میزان تحمل و استقامت و میزان خودداری، اعتماد به نفس در ما بالا می رود.

\n\n

ترک عادت:

\n\n

در روانشناسی شخصیت ،«عادت »یكی از مولّفه های شكل گیری شخصیت محسوب می شود. حتما این جمله مشهور كه اصل مجرب روانشناسی است را شنیده اید كه :«انسانها با افكارشان زندگی می كنند» یعنی :هر كس آنچنان می زید كه می اندیشد.
\nاز بین بردن عادت های بد و ناپسند و جایگزین کردن آنها با عادت های خوب و پسندیده: می دانیم که دروغ گویی، تهمت زدن، غیبت کردن و ... از عادت های بد و ناپسند هستند. علم روان شناسی، امروزه ثابت کرده که اگر 21 روز مراقب عادت زشتی باشیم و آن را انجام ندهیم و یا 21 روز کارهای خوب انجام دهیم تا عادتمان شود، عادت های بد و زشت قبلی، پاک شده و عادت های خوب و پسندیده جدید، جایگزین آنها می گردد.با خودداری از عادت های بد و ناپسند مانند غیبت کردن، بد گویی کردن و دروغ گفتن، انرژی منفی ایجاد نمی گردد.

\n\n

بالا بردن سطح حافظه: 

\n\n

از آن جایی که انرژی بدن، مصرف سوخت و ساز مواد غذایی نمی گردد، در نتیجه در تقویت سطح حافظه و عملکرد مغز به کار می آید.

\n\n

ایجاد احساس همدردی با گرسنگان و فقیران: 

\n\n

یکی از نتیجه های بارز روزه، برانگیختن حس همدردی نسبت به مستمندان و همنوعان تنگدست است. روزه، وسیله ای است که انسان را از غفلت می رهاند و رنج مستمندان را به یاد او می آورد تا به دستگیری فقیران همت گمارده و به درددل آنان برسد. بدین ترتیب، ثروتمند به فقیر نزدیک می شود و جامعه، کمک به همنوع را می آموزد. 

\n\n

اسکن روحی- روانی و جسمی: 

\n\n

طی روزه داری، جسم و روح و روان، اسکن می شوند و مشکل های درونی خود را نشان می دهند. ممکن است روزه داری در ابتدا به علت اسکن کردن جسم و روح و روان، میزان اضطراب، استرس و خشم را در ما افزایش می دهد که این دلیل تحریک شدن غیر ارگانیک منفی و جذب بیشتر از انرژی های الهی و معنوی بر اثر روزه داری است ولی به مرور اضطراب، استرس و یا خشم، کاهش یافته و آرامش و سلامت روح و روان، جای آن را می گیرد. 

\n\n

اتصال به جریان انرژی الهی ،تزکیه نفس با تمرین تقوا و پرهیزگاری،سالم سازی جسمانی و همچنین کسب قناعت توام با عزت از برکات دیگر روزه داری بوده که امیدواریم به دعای خیردوستان و بندگان صالح خدا از برکات این ماه عزیز بی بهره نباشیم.

\n\n

دكتر فتوت روانشناس و استاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران نیز می گوید: بسیاری از محققان و دانشمندان غیرمسلمان، افراد را به روزه داری تشویق می كنند، چون از تأثیرهای روحی آن غافل نیستند. به عنوان مثال، دانشمندان كشور كمونیستی روسیه به مردم توصیه می كنند كه حداقل 6 روز در ماه چیزی نخورند. 

\n\n

خودشناسی:

\n\n

دکتر فتوت،روزه را مهمترین عامل رساندن انسان به خودشناسی می داند و می گوید: یك ماه روزه داری، فرد را متوجه حقایقی می كند كه شاید تاكنون از آنها غافل بوده است. به عبارت دیگر، در ماه رمضان جنبه های غیرمادی وجود انسان بیش از پیش برایش آشكار می شود و به نیازهای دیگری به جز نیازهای جسمانی متوجه می گردد. بدین وسیله، راحت تر می تواند از نیازهای مادی اش چشم پوشی كند. به هرحال، انسانی كه نیازهای مادی و جسمانی برایش در اولویت نباشد سخاوتمند، با گذشت و قابل اطمینان خواهد بود.

\n\n

دور کردن افکار منفی:

\n\n

ماه رمضان بهترین فرصت برای دور کردن افکار منفی از خود است. ما بخشی از تربیت خود را از خانواده و بخشی دیگر را از مدرسه و اجتماع کسب می‌کنیم و در طول زندگی آگاهی‌ها و مهارت‌های گوناگونی به دست می‌آوریم. اما بخش مهمی از تربیت هر کس نیز مرهون خودآموزی اوست، یعنی هر کس خودش آنها را در وجود خویش پرورش می‌دهد؛ مانند اراده، پشتکار، خودباوری، مردم‌داری و بسیاری فضیلت‌های دیگر که هر یک سرمایه مهمی برای زندگی کردن در جامعه است. تمام این صفات وقتی در وجود ما پرورش می‌یابد که افکار منفی را از خود دور کنیم و بدانیم در زندگی امروزی که سرعت و اعتماد‌به‌نفس حرف اول را می‌زند چگونه پیش برویم تا پیروز باشیم.افکار منفی یکی از بزرگترین موانع ذهنی برای تفکر سازنده است. این نوع افکار بسیار غلیظ هستند و مقدار بسیار کمی از آن برای آلوده کردن زندگی کافی است. همچنان که چند قطره سم، برای مرگ و نیستی کفایت می‌کند.

\n\n

کاهش جرائم: 

\n\n

در کشورهای اسلامی، مسئولان نظم اجتماع با استناد به آمار و ارقام ثابت کرده اند که در ماه رمضان، میزان جرایم، درگیری ها و جنایات به حداقل می رسد .

\n\n

کاهش استرس:

\n\n

براساس آخرین یافته‌ها و تحقیقات علمی، روزه داری اسلامی موجب کاهش استرس و اضطراب در بین افراد می‌شود.

\n\n

کاهش خودکشی:

\n\n

پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد ماه مبارک رمضان عامل کاهش کامل و صد درصدی خودکشی‌ها ست.

\n\n

عصبانیت‌های برخی از افراد به هنگام روزه داری به علت پرخوری آن‌ها به هنگام سحر است که بدن را در طول روز برای جذب آب فعال می‌کند.

\n\n

تفاوت بین گرسنگی با روزه داری عبارت است از : گرسنگی نوع اجبار و اعتراض داخلی به وجود می آورد كه موجب اختلال در سلسله اعصاب مركزی و وجود اختلال در عروق (جریان خونی و رگ ها ) و دیگر اندام و بافتهای شخص گرسنه می شود ولی روزه دار چون با اختیار خود و اطاعت از اوامر الهی اقدام به امساك و پرهیز از خوردن و آشامیدن می نماید، بنابراین علم و آگاهی (وضع فكری) او به این امر موجب هدایت كاركردی (اعمال متابولیك) تمام بدن وی می گردد

\n\n

فواید روزه گرفتن از دیدگاه دانشمندان غیر مسلمان

\n\n

دکتر ژان فرموزان در باره فواید روزه داری چنین می گوید: درآغاز روزه داری، زبان باردار است، عرق بدن زیاد می شود، دهان بو می گیرد، و همه، علامت شستشوی کامل بدن است. پس از سه، چهار روز، بو برطرف می شود، اسیداُوریک ادرار کاسته می شود و شخص احساس سبکی و خوشی خارق العاده ای می کند و در این حال اعضا هم استراحتی دارند. 

\n\n

دکتر کارلو :روزه ای که اسلام واجب کرده، بزرگترین ضامن سلامتی بدن است.

\n\n

دکتر بندیکت :در این مدت (ایام روزه) در ترکیب خون، هیچگونه اخلاطی به هم نرسیده و آن نوری که در بعضی از روزه داران دیده می شود، یک حالت جوانی و نشاطی است که برای روزه داران رخ می دهد.

\n\n

دکتر آلکسی سوفورین(پزشک روسی) : تنها طریق برای قطع ریشه سرطان روزه است و بس.درمان از طریق روزه فائده ویژه ای در بیماری های کم خونی، ضعف روده ها، التهاب بسیط و مزمن، دمل های خارجی و داخلی، سل، نِقرس، بیماری های چشم، مرض قند، بیماری های جلدی، بیماری های کلیه، کبد، و اسکلیرور، روماتیسم، استسقا، نوراستنی، عرق النساء، خراز (ریختگی پوست) و بیماری های دیگر دارد.

\n\n

دکتر کلوخ (پزشک مشهور آمریکایی) :سرطان از تماس زیاد میکروب های عفونی و سم های آنها با بدن پدید می آید، سرطان ابتدا دمل کوچکی است که در روده یا معده می روید، این دمل ها را می توانیم به آسانی با یکی دو هفته روزه، معالجه کنیم. معالجه کم خونی معمولی، سیلیس، مالاریا، کثافت و چرک ریه، دمل ها ی بسیار بد که بوسیله ترک غذا، ترک خورامهای گوشت دار ممکن می شود.
\nدکتر کودل پا فرانسوی می گوید: 5/4 بیماری ها بدلیل تخمیر غذا در روده ها است که همه با روزه اصلاح می گردد.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر