يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۶۶۷۰
دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۸

فکرشهر ـ محمد محمدزاده فرد: مدیرکل منابع طیبیع استان بوشهر می گوید تصرف های عدوانی در اراضی ملی، دغدغه ما و جلوگیری از آن وظیفه ما است.

مدیرکل منابع طیبیع استان بوشهر در پاسخ به خبرنگار «فکرشهر» درباره برنامه های این اداره برای احیای منابع طبیعی در مناطقی که سال های گذشته آتش سوزی رخ داده به ویژه در منابع طبیعی شهرستان دشتستان و همچنین پیشگیری از چنین آتش سوزی ها یا به حداقل رساندن آن ها، گفت: بازسازی قطعا باید اتفاق بیفتد ولی با توجه به شرایط آب و هوایی و صعب و العبور بودن منطقه و خشکسالی های پیاپی، کارهایی را که نیاز است ما باید در منطقه انجام دهیم و این اتفاق نخواهد افتاد مگر این که ما بتوانیم شرایطی فراهم کنیم و مشارکت مردم و خود مرتع داران را درآن عرصه فراهم کنیم و الان پرونده ها و پروانه های مرتع داری که صادر می شود در همین راستا است و مدیریت مرتع با مرتع داران است و با کمک خود این عزیزان به هدف مورد نظر خواهیم رسید.

«عبدالحسین گرشاسبی» ادامه داد: همچنین طرح های حفاطتی و احیایی در عرصه های مرتعی را با کمک جهادکشاورزی و مدیریت باغبانی می توانیم اعمال کنیم که یکی از آن ها کاشت دانه های دارویی است که می تواند درآمدزایی هم داشته باشد.

وی اضافه کرد: باید مراتع و مناطق مورد نطر را شناسایی کنیم که دوستان در معاونت فنی این کار را کرده اند و برای اراضی که دچار آتش سوزی هم شده اند، قطعا می تواند کمک کند.

گرشاسبی در پاسخ به موضوع پیشگیری از آتش سوزی و به حداقل رساندن آن ها در مراتع استان نیز گفت: برای جلوگری از آتش سوزی بحث تروج و فرهنگ سازی رها نکردن آتش در طبیعت است و همچنین آتش برهایی که می تواند در اراضی مستقر شود و همچنین سنگ نوشته ها و دیوار نوشته هایی در مراتع و حتی اراضی که دست مرتع داران است و می تواند افکار عمومی مردم را آموزش دهد.همچنین ایجاد تغییر الگوی مصرف سوخت در مناطقی که باعث می شود مردم به سمت قطع درخت نروند و عرصه های طبیعی را تخریب نکنند.

مدیرکل منابع طبیعی در پاسخ به سوال دیگر «فکرشهر» درباره ساخت و سازهای غیر مجاز در اراضی ملی و تصرف عدوانی در روستاها و حاشیه شهرها و این که آیا آماری از این تصرف ها موجود است و برای رفع و حل این مشکلات چه برنامه ای دارید، گفت: این مساله، دغدغه ما نیز هست و اصلا وظیفه ما این است که از تصرف اراضی ملی جلوگیری کنیم. در ارتباط با این مقوله، همکاران ما در قسمت یگان حفاظت و قسمت حقوقی وظیفه مشخصی را بر عهده دارند که قاعدتا با مشاهده تصرف ها مراجعه می کنند و توقیف از طریق مراجع قضایی و انجام اقدامات لازم رخ خواهد داد.

وی اضافه کرد: اما بنا به گستره وسیعی که زیر نظر منابع طبیعی است و با توجه به نیروها و امکاناتی که در اختیار منابع طبیعی گذاشته شده، این وظیفه به تنهایی از دست ما برنمی آید.

گرشاسبی ادامه داد: استفاده از همیاران طبیعت و مردم . کسانی که می توانند گزارش بدهند، خیلی می تواند کمک حال ما باشد؛ الان در استان بوشهر بالغ بر 5000 نفر کارت همیار طبیعت دارند که در نظر داریم با استفاده از ظرفیت دانش آموزان هم در دبستان و هم در دبیرستان و آموزش و پرورش افزایش همیار طبیعت داشته باشیم که می توانند کمک حال ما در بحث جلوگیری از تصرفات اراضی ملی باشد. 

وی درباره آمار میزان تصرفات در استان بوشهر تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات ما برای جلوگیری از تصرف عدوانی، ایجاد کمربند حفاظتی است که اراضی دولتی را از راضی شخصی جدا می کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی استان بوشهر بیان کرد: می خواهیم در بحث دریا وارد شویم و بین حریم دریا و شخص را کمربند حفاظتی بکشیم که منتظر اعتبار و پول هستیم.

گرشاسبی افزود: در بعضی از روستاها ساخت و ساز انجام داده اند که ما اراضی تصرف شده را به بنیاد مسکن می دهیم و بنیاد مسکن موظف است اجرت المثل ایام تصرف را از اشخاص بگیرد و به ما پرداخت کند.

وی ادامه داد: در روستاها سعی می کنیم این مساله تصرف اراضی ملی را در قالب طرح هادی و بنیاد مسکن تغییر بدهیم که هم بحث ساخت و ساز شده این اراضی تصرف شده تعیین تکلیف شود و هم ما با دریافت اجرت المثل ایام تصرف، درآمد داشته باشیم.
 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر