يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۰۱۶۸
چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۲

فکرشهر: رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور گفت: این دانشگاه به چهار هزار و ۵۰۰ نفر عضو هیات علمی نیاز دارد در صورتی در زمان حاضر تنها یکهزار نفر عضو هیات علمی در این دانشگاه فعال هستند.

به گزارش فکرشهر، رضا مراد صحرایی روز چهارشنبه در حاشیه یازدهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری کشور در بوشهر در گفت وگو با ایرنا افزود: کمبود هیات علمی مهمترین مشکل دانشگاه فرهنگیان است که برای برطرف کردن این مشکل و تامین هیات علمی مسیر جدی در پیش گرفته شده است.

وی اظهار کرد: جذب یکهزار دکتر معلم ممتاز وزارت آموزش و پرورش که تجربه زیست فوق العاده در معلمی دارند و وقتی به دانشگاه باز می گردند پیوند معنادار و کاربردی علم و عمل را محقق می کنند از جمله روش‌های جبران کمبود هیات علمی در دانشگاه فرهنگیان است.

صحرایی با اشاره به سهمیه استخدام ۵۰۰ نفر عضو هیات علمی در دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: براین اساس در یک فراخوان ۳۰۰ و در فراخوان دوم ۲۰۰ نفر جذب می‌شوند و امیدواریم روند جذب این نیروها هرچه سریع‌تر انجام شود.

وی با اشاره به اینکه جذب استاد وابسته یکی دیگر از راهکارهای رفع مشکل کمبود هیات علمی است بیان کرد: در همین ارتباط از همه دانشگاه‌های معتبر و مادر تقاضا شده است که در این زمینه با دانشگاه فرهنگیان همکاری داشته باشند.

وی جذب ماموران آموزشی وزارت آموزش و پرورش را از دیگر راهکارهای تامین هیات علمی عنوان کرد و گفت: براین اساس هر کدام از این ماموران آموزشی که امکان دارند جذب و هر تعدادی که جذب نشده اند نیز همکاری با آنها تا فراهم شدن فرصت جذب ادامه دارد.

صحرایی تاکید کرد: تلاش می‌شود نسبت کنونی ۱۱۰ دانشجو به یک نفر هیات علمی در دانشگاه فرهنگیان در یک فاصله زمانی چهارساله به نصف کاهش یابد.

وی یادآور شد: در زمان حاضر ۹۵ هزار دانشجو معلم در ۲۱ رشته تحصیلی در دانشگاه فرهنگیان در دوره ابتدایی و متوسطه اول و دوم مشغول به تحصیل هستند.

به گفته صحرایی رشته های تحصیلی دانشجو معلمان متناسب با ماده های درسی دانش آموزان است اما در مقطع کارشناسی ارشد چند رشته جدید مبتنی بر نیازهای آینده که منجر به کیفیت بخشی معلمان می شود از جمله تکنولوژی آموزشی، آینده پژوهی تعلیم و تربیت، مدیریت آموزشی آموزشگاهی، سنجش واندازه گیری، آموزش‌های علوم پایه ارائه می‌شود.

وی اضافه کرد: جمعیت دانشجویی دانشگاه فرهنگیان یک میدان وسیع تربیتی برای آینده کشور هستند به نحوی که تغییرات آینده از وضعیت کنونی دانشگاه پیش بینی می‌شود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: هدف این دانشگاه درحوزه پژوهش؛ گفتمان سازی تعلیم و تربیت و معلم برای آینده است.

وی یادآورشد: پژوهش در دانشگاه فرهنگیان مبتنی بر نیازسنجی آینده برای تامین معلم در حوزه تعلیم و تربیت است که چندین راهبرد از جمله تاسیس هسته‌های پژوهشی، تولید منابع درسی تربیت معلم، راه اندازی مراکز رشد، نوآوری و فناوری، بهره‌گیری از ظرفیت دانشگاه‌ها است.

صحرایی گفت: امیدواریم سامانه نان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانشگاه فرهنگیان نقشی مهم در شناسایی ایده ها و تامین نیازهای حوزه تعلیم و تربیتی داشته باشیم.

فقط ۵۰ درصد نیاز خوابگاهی دانشجو معلمان تامین است

رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور با تاکید بر کیفیت بخشی به خدمات رفاهی و دانشجویی گفت: باید ۸۰ درصد نیازخوابگاهی دانشجو معلمان تامین شود که در زمان حاضر تنها ۵۰ درصد این نیاز تامین است.

وی یادآور شد: خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استانداردهای پائینی دارند و تلاش می‌شود این وضعت طی یک تا ۲ سال آینده سامان یابد.

صحرایی، ارتقای استانداردهای رفاهی در حوزه خوابگاهی، تغذیه، کمک آموزشی رفاهی و فضای ورزشی از برنامه‌های دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد.

وی یادآور شد: همچنین در حوزه فرهنگی نیز تلاش می‌شود در راستای نظام جامع تربیت حرکت کرد به این معنی که متناسب با ۶ ساحت سند تحول بنیادین اموزش و پرورش؛ معلمان قوی و ماهر فارغ التحصیل شوند.

به گفته صحرایی براین اساس تلاش می‌شود معلمان ۶ مهارت را براساس ساحت‌های تعریف شده در سند تحول بنیادین فراگیرند و افزون براین ۶ مهارت دیگر نیز به صورت اختیاری کسب کنند به نحوی که فارغ التحصیلان قبل از رفتن به مدرسه گواهینامه صلاحیت حرفه ای کسب می کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر