پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۹۰۳۷
جمعه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۸

فکرشهر: در راستای اجرای قانون منع استفاده از لغات و اصطلاحات بیگانه در سر در اماکن عمومی، طرح پاسداشت با هدف اطلاع رسانی و شفافیت سازی این قانون در سطح استان بوشهر رونمایی شد.

به گزارش فکرشهر از صدا و سیما، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: همه واحد‌های صنفی قدیم و جدید برای دریافت مجوز تایید نام واحد صنفی خود می‌بایست حداکثر تا پایان تیر امسال از طریق سامانه farsipasdasht.ir اقدام به ثبت نام و تایید نام تابلو معرف کاربری کنند.

عبدالرحیم افروغ افزود: واحد‌های صنفی در انجام فرایند این ثبت نام برای دریافت پاسخ سوالات احتمالی می‌توانند با کارشناسان تبلیغات ادارات فرهنگ وارشاداسلامی و یا شماره ۰۹۱۷۹۹۲۸۶۵۷ ایتا، ارتباط برقرار کنند.

وی اضافه کرد: واحد‌های صنفی که نام تابلو آن‌ها غیرفارسی و بیگانه باشد از اول مرداد مشمول اخطار با مهلت۱۵ روزه می‌شوند و در صورت عدم ویرایش یا اصلاح تابلو، مراتب برابر قانون به اداره اماکن جهت برخورد قانونی ابلاغ می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: سازمان‌ها، شرکت و واحد‌های صنفی باید برای نامگذاری واحد کسب و کار خود از سایت پاشداشت زبان فارسی استعلام کنند و از اسامی که در فرهنگستان ادب فارسی موجود است، استفاده کنند.

افروغ با بیان اینکه باید در ثبت‌نام اماکن خود توجه داشته باشند که حداکثر ۳۰ درصد نام خود را به زبان انگلیسی معرفی کنند، ابراز کرد: استان بوشهر در حال حاضر با وجود اینکه با مشکلات متعددی روبه‌روست، از جمله استان‌های پیشگام در جلوگیری از این اقدام است.

وی ادامه داد: قانون منع کاربرد اسامی و اصطلاحات بیگانه در کشور یا اجرا نمی‌شود یا ناقص اجرا می‌شود که باید مشکلات ریشه‌ای شناسایی و برطرف گردد و انگیزه لازم برای اجرای این قانون بوجود بیاید.

افروغ گفت: بر اساس قانون اگر درباره فارسی بودن یک نام میان صاحب موسسه و دستگاه‌های مجری اختلاف نظر پیش آمد مرجع تشخیص، فرهنگستان زبان و ادب فارسی است که به درخواست دستگاه‌های مجری نظر خود را اعلام خواهد کرد.

وی افزود: طبق قانون، اصناف پیش از طراحی و چاپ تابلو‌های سردر خود، باید نسبت به اخذ تأییدیه از سایت پاسداشت زبان فارسی به آدرس farsipasdasht.ir اقدام کنند تا به واسطه عدم اطلاع از قوانین و آئین نامه‌های مربوطه، متضرر نشوند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر