پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۱۸۴۶
سه‌شنبه ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۹

فکرشهر: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: عملیات اجرایی طرح ملی جهش تولید برای سال‌های زراعی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ در سطح ۲۰هزار هکتار از دیم‌زارهای این استان براساس میانگین بارندگی ۱۰ساله شهرستان‌های مجری آغاز شد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، کبری توکلی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران افزود: در این طرح تامین بذر مناسب اقلیم دیم، کشت به موقع و با استفاده از دستگاه‌های کارنده، تغذیه پایه و تکمیلی، نفوذ بیمه محصولات در راستای افزایش بهره‌وری انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ حدود ۸۵ هزار هکتار از اراضی به کشت گندم دیم و ۱۵ هزار هکتار از اراضی آبی استان به کشت گندم آبی اختصاص پیدا کرد که در پایان فصل برداشت بالغ بر ۸۵ هزار تن گندم از مزارع دیم و ۳۸ هزار تن از مزارع آبی برداشت و تحویل مراکز خرید تضمینی اداره کل غله و خدمات بازرگانی شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اظهار کرد:پارسال با توجه به شرایط خشکسالی از سطح ۹ هزار هکتار اراضی دیم استان تنها ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار قابل برداشت بود و گندم تولیدی این مزارع به میزان ۲۱ هزار و ۶۷۵ تن تحویل مرکزهای خرید استان بوشهر شد.

توکلی ادامه داد: همچنین میزان بذر تولید شده در استان ۱۵ هزار و ۱۴۷ تن در سال جاری از سطح چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع بود که پارسال نیز میزان خرید بذر معادل ۱۲ هزار و ۴۴۶ تن گزارش شد.

وی افزود: مطابق گزارش کیل گیری تیم نظارتی شهرستانی و استانی بیشترین عملکرد در واحد سطح در مزارع دیم بخش شبانکاره شهرستان دشتستان با تولید ۲ هزار و ۸۰۰ کیلوگرم در هکتار و کمترین عملکرد در واحد سطح در بخش عامری و بیدو شهرستان دیلم با تولید ۳۰۰ کیلو گرم در هکتار برآورد شد.

توکلی عنوان کرد: همچنین میانگین عملکرد گندم آبی سه هزار و ۵۰۰ کیلو گزارش شده که در مقایسه با سال قبل میزان میانگین عملکرد در گندم آبی ۲ هزار و ۵۷۰ کیلو و گندم دیم در اکثر مناطق عملکرد صفر گزارش شده است.

وی افزود: بارندگی‌های مناسب و به موقع، تامین نهاده‌ها، رعایت تاریخ کاشت، تنوع ارقام دیم سازگار با اقلیم استان ( هفت رقم)، اجرای سه طرح pvs ( انتخاب مشارکتی ارقام) گندم، یک طرح جو و سه طرح pnt (تغذیه‌ای)، کنترل علف‌های هرز و اجرای مکانیزاسیون در بخش زیادی از مزارع از مهمترین عوامل تاثیرگذار در افزایش عملکرد در مزارع دیم محسوب می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر