پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر بررسی می کند؛
فکرشهر: وضعیت بحرانی آب در استان بوشهر وارد مرحله ی تازه ای شده است و هر چند روزی یک بار، اطلاعیه ای از سوی اداره ی آب و فاضلاب استان بوشهر صادر می گردد که: « آب قطع می شود!»...
کد خبر: ۱۴۴۳۱
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۲

فکرشهر: وضعیت بحرانی آب در استان بوشهر وارد مرحله ی تازه ای شده است و هر چند روزی یک بار، اطلاعیه ای از سوی اداره ی آب و فاضلاب استان بوشهر صادر می گردد که: « آب قطع می شود!».

\n\n

در جدید ترین اطلاعیه ی آبفای استان بوشهر که نسخه ای از آن به فکرشهر ارسال شده نیز از قطعی 24 ساعته ی آب در برخی شهرهای استان و روستاهای همجوارش خبر داده شده است.
\nدر این اطلاعیه که امروز ـ دوشنبه ـ منتشر شد، آمده: « به اطلاع شهروندان گرامی می رساند، با توجه به طغيان رودخانه شاپور و خسارت به تاسيسات آب در تصفيه خانه بوشيگان به مدت ۲۴ ساعت وضعيت بحرانی، برای آب آشاميدنی شهرستان های بوشهر، برازجان، شهرهای آبپخش، سعدآباد، چغادك، دالكی، وحدتيه و روستاهای محدوده شهرهای فوق الذكر اعلام می گردد.
\nخواهشمند است با صرفه جويی در مصرف آب، شركت آب و فاضلاب را در انجام خدمت رسانی ياری فرمائيد.»

\n\n

به گزارش فکرشهر، هر چند علت این قطعی ها از سوی ادارات کل و مسئولین استانی، اموری چون مشکلات تصفیه خانه بوشیگان یا طغیان رودخانه ی شاپور و یا مشکلات فنی و لوله کشی و شکستگی لوله ها عنوان می شود، ولی به نظر می رسد این قطعی های مکرر در چند ماه اخیر، از جای دیگری نیز سرچشمه می گیرد.

\n\n

از 7 سال خشکسالی استان طبق آمارها، ضعف زیرساختی سیستم های آب رسانی استان، هدر رفت های 40 تا 60 درصدی آب در شبکه های لوله کشی، بی عدالتی تقسیم آب در استان و امثالهم که بگذریم، به این سخن مدیرعامل آبفای استان می رسیم که گفته بود: « آب چشمه ساسان در کازرون به عنوان یکی از منابع آب استان از اول خرداد از دست رفته، آورد رودخانه شاپور نیز نصف شده و چاه‌های سربالش هم کم آب شده‌اند.»

\n\n

به نظر می رسد همین امر باعث گردیده شهروندان استان فارس و شهرستان کازرون به اقدامات اعتراضی مبنی بر قطع ورود آب از استان و شهرستانشان به بوشهر دست بزنند ـ امری که مسبوق به سابقه است ـ تا جایی که مدیر آبفای شهرستان دشتستان نیز با تایید ضمنی این مطلب و در قطعی 40 ساعته ی آب چند روز پیش دشتستان در فضای مجازی اطلاعیه ای صادر کرد و گفت: « متاسفانه ما با ورودی آب از کازرون با مشکل شدید مواجه هستیم و کشاورزان منطقه کازرون روزانه آب رودخانه را می بندند و کاری از دست ما بر نمی آید.
\nفقط ملتمسانه از شهروندان محترم دشتستانی خواهشمندیم از مصارف غیر ضروری آب خود داری نمایند تا قادر به تامین آب ضروری آنها باشیم».

\n\n

فکرشهر نیز ماه گذشته، در گزارشی با عنوان « جنگ آب از بوشهر آغاز می شود؟» به نقش شهروندان استان همسایه ـ فارس و شهروندان کازرونی ـ در این قطعی ها اشاره و تاکید کرده بود.

\n\n

با توجه به این که رود شاپور با وجود سرچشمه گرفتن از کازرون به سمت استان بوشهر جریان می‌یابد و با پیوستن به رود دالکی، با نام رود حله به خلیج فارس می‌ریزد؛ باید حق آبه ی استان بوشهر را بپردازد و این کارشکنی ها و قطعی های آبی که برای استان بوشهر و به خصوص دشتستان ایجاد می شود، امری غیر قانونی به حساب می آید که به پیگیری های بیشتر و اساسی تر نمایندگان و مسئولین استانی ـ و نه تنها مسئولین آبی استان ـ نیازمند است.

\n\n

هر چند ظاهرا فصل گرما رو به پایان است ولی همه نیک می دانند که تا آذرماه نیز این استان در فصل گرم خود به سر می برد و مدیریت این معضل که به نام « بحران آب » در استان بوشهر مشهور شده، عزمی جدی را می طلبد.

\n\n

 

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر