يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
نگرخواهی فکرشهر/ امید؛ دو سال پس از تدبیر (4):
فکرشهر: دولت یازدهم یکی از پیشتازترین دولت هاست که گام های مهمی در زمینه حفظ محیط زیست برداشته است؛ البته رییس سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است مردم باید عملکرد دولت و این سازمان را...
کد خبر: ۱۴۶۸۷
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۴

ابراهیم جاگرانی

\n\n

فکرشهر: دوری از سیاست ـ استفاده از تمام ظرفیت ها راه نشاندن لبخند رضایت بر لبان امیدواران

\n\n

جهان چون خط و خال و چشم و ابروست        که هر چیزی به جای خویش نیکوست
\nشیخ شبستری

\n\n

«دولت یازدهم بر این باور است که سرنوشت آینده ایرانیان در گرو چگونگی نگرش ما به محیط زیست و میزان احیای توازن زیست محیطی است و عمیقاً بر این باور است که بحران های زیست محیطی در صورتی که مدیریت نشوند و توازن زیست محیطی کشور احیا نشود، می توانند به تهدید امنیت ملی نیز بیانجامند. از این رو، دولت تدبیر و امید برنامه توسعه اجتماعی خود را بر محور احیای توازن زیست محیطی گسترش خواهد داد.»
\nدکتر حسن روحانی ـ ریاست جمهور ـ 14 مردادماه 92، برنامه و اصول کلی دولت تدبیر و امید 

\n\n

اصل 50 قانون اساسی محیط زیست را دارایی مشترک نسل های امروز و فردا و بسترساز حیات اجتماعی رو به رشد می داند و بر پرهیز از تخریب آن تأکید ورزیده و حفاظت از آن را وظیفه عمومی می داند و همه مردم در کنار دولت باید از مدافعان محیط زیست باشند.

\n\n

تدبیر دولت اعتدال در انتخاب موضوع دریاچه ارومیه برای نخستین جلسه هیأت دولت با حضور رئیس جمهور امید را در دل دوستداران محیط زیست جوانه زد و امروز نتیجه اهمیت دولت به محیط زیست؛ ایجاد قریب به 500 سمن زیست محیطی در کشور است که همدل و همزبان به تدبیر دولتمردان امید بسته اند و در راه حفاظت از محیط زیست می کوشند تا بند دهم اصول کلی ارائه شده از سوی دولت در 14 مرداد ماه 92 محقق گردد.

\n\n

فرهنگ سازی اولین مقوله برای رسیدن به ایده آل های فعالان و علاقمندان هر بخش است، فرهنگ بوسیله آموزش به نسل بعد منتقل می شود و رنج عواقب ناشی از ضعف فرهنگی را جبران می کند؛ رسیدن به وضعیت مطلوب زیست محیطی و آگاهی جامعه از قوانین حاکم بر آن نیازمند برنامه ریزی درست، آموزش کافی و آگاه ساختن جامعه با روش های نوین است تا همگی خود حافظ محیط زیستمان باشیم و از آن بهره مادی و معنوی ببریم و بی شک این مهم در کشوری که با بحران بدهکاری اکولوژیکی روبروست، از اهمیت دو چندانی برخوردار است.

\n\n

اقدام سازمان محیط زیست برای اصلاح نگرش جامعه با راه اندازی مدارس زیست محیطی (جم) نه تنها باعث ارتباط مستقیم کودکان با طبیعت خواهد شد، بلکه موجب قدرشناسی نسل آینده و نگاه صحیح آنان به طبیعت می گردد و نیازمند توجه و حمایت دولت می باشد، چرا که آموزش به کودکان از ابتدایی ترین اقدامات دولت ها برای داشتن محیط زیست سالم است.

\n\n

نگاه ویژه دولت به سمن ها و به تبع آن نگاه بانوی سبز ایران به تشکلات مردمی به عنوان کانون قدرتمند پیگیری مطالبات زیست محیطی و تلاش برای ایجاد شبکه ملی سمن های زیست محیطی نیز قابل تقدیر است. معصومه ابتکار معتقد است بدون مشارکت مردم و حضور آنان در همه عرصه ها به ویژه عرصه زیست محیطی، دولت قادر به خدمتگزاری نیست و فلسفه وجودی شکل گیری دولت تدبیر و امید بر پایه مشارکت شهروندان بنا شده است؛ فعالان زیست محیطی از 80 سمن کشور؛ حاضر در دومین دوره دو روزه ی کارگاه دانش افزایی (پروژه نویسی) سازمان های مردم نهاد جوان سراسر کشور در تبریز، در پایان مرداد ماه سال جاری، شاهد این توجه ویژه و نقش خود در جلسات تدوین فصل محیط زیست برنامه پنج ساله ششم بوده اند.

\n\n

دولت یازدهم یکی از پیشتازترین دولت هاست که گام های مهمی در زمینه حفظ محیط زیست برداشته است؛ البته رییس سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است مردم باید عملکرد دولت و این سازمان را ارزیابی کنند و به کارنامه آن نمره دهند.

\n\n

تلاش برای نجات دریاچه ارومیه، احیای مجدد شورای عالی محیط زیست، ایجاد کمیته خاص محیط زیست در مجمع تشخیص مصلحت نظام، توقف تولید و توزیع بنزین پتروشیمی، برنامه ریزی برای ایجاد اشتغال سبز، افزایش 50 درصدی اعتبارات سازمان، لغو حکم اعدام 3 محیط بان محکوم به قصاص، تأمین حقابه تالاب ها، لغو مصوبات غیر زیست محیطی دولت دهم، حفاظت از جنگل های حرا، تلاش برای تأمین حقابه های زیست محیطی و رسیدگی به وضعیت جنگل های بلوط زاگرس برخی از اقداماتی است که ابتکار در گزارش دو سالانه خود بدان اشاره کرده است.

\n\n

همچنین تصویب لایحه خاک از اقدامات ماندگار دولت تدبیر و امید در کنار اقدامات اجرایی نجات دریاچه هامون، پریشان، بختگان، گاوخونی و هورالعظیم، احیای رودخانه های کشور و حفاظت از حیات وحش در حوزه محیط زیست می باشد.

\n\n

در عرصه بین المللی نیز خبرهای خوبی از حضور سازمان حفاظت محیط زیست در دوره جدید به گوش می رسد که همکاری دو جانبه و امضای تفاهم نامه همکاری با بیش از ده کشور آسیایی و اروپایی در بخش های مختلف از جمله احیای دریاچه ارومیه و تالاب انزلی است.

\n\n

برگزاری بزرگداشت دهمین سالگرد امضای کنوانسیون حفاظت از محیط زیست خزر(کنوانسیون تهران) با حضور نمایندگان کشورهای حاشیه خزر و اجرای دومین اجلاس بین المللی دین، فرهنگ و محیط زیست در سال آینده با همکاری مراکز علمی پژوهشی قم و سازمان ملل و یونسکو از دیگر اقدامات و خبرهای خوبی است که در بخش بین الملل محیط زیست شنیده می شود.

\n\n

امید است سازمان حفاظت محیط زیست از امکانات برنامه محیط زیست ملل متحد (یونپ) در زمینه آموزش و توانمند سازی کشور استفاده کرده و نتایج آن به زودی مشخص شود.

\n\n

و امروز بعد از گذشت دو سال از روی کار آمدن دولت فعلی می توان گفت تدبیر دولت در محیط زیست توانسته امید را به دل دوستداران محیط زیست بنشاند و تلاش و استفاده از تمام ظرفیت های انسانی و غیرانسانی زیست محیطی می تواند این امید را به لبخند رضایت تبدیل کند که دستیابی به این مهم مستلزم توجه جدی به دغدغه های زیست محیطی و نگاه غیرسیاسی به آن است تا بتوان از تجربه های مدیران میانی و کارشناسانی که در دولت های گذشته هزینه های محیط زیست کشور به منظور تجربه اندوزی و کسب دانش آن ها خرج شده نیز در مسائل زیست محیطی کشور بهره مند شد.

\n\n

در پایان اینکه با وجود اصول 50 و 45 قانون اساسی، قوانین زیست محیطی مندرج در برنامه های توسعه اول تا پنجم کشور و قوانین دائمی مانند قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست (مصوب سال 1353)، قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا (مصوب سال  1374)، قانون مدیریت پسماند (مصوب سال  1383)، قانون ملی ایمنی زیستی (مصوب سال 1388) و همچنین در دستور کار قرار گرفتن تصویب لوایح هوای پاک، ارزیابی محیط زیستی و لایحه احیا و مدیریت تالاب ها در مجلس شاید بتوان گفت که خلاء قانونی چندان مهمی در زمینه حفظ و حراست از محیط زیست کشور نداریم، اما خلاء تشخیص دستگاه های متولی و اختیارات آن ها در حفاظت محیط زیست وجود دارد و باید به زودی مرتفع شود.

\n\n

ـ نهم شهریور ماه، «روز ملی یوزپلنگ ایرانی» بهانه ایست برای انجام فعالیت های نمادین و معرفی یوز جهت حفظ این گربه سان در حال انقراض، این روز را به دوستان خود یادآوری کنید.
\nبه جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست        عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست

\n\n

*فعال محیط زیست و عضو موسس انجمن زیست محیطی پرونگ

\n\n

**ماهنامه فکر شهر

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر