دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: اکنون که بیش از ده روز از طوفان اخیر گذشته به تعدادی از مزارع کشاورزی بخش شبانکاره سری زدیم؛ آنچه در ادامه می خوانید وضعیت چند مزرعه دار منطقه شبانکاره است که بسان مشت نمونه خروار می ماند...
کد خبر: ۱۴۹۳۷
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۳:۴۶

فکرشهر: در پی وقوع طوفان و رگبار شدید باران و تگرگ طی پنج شنبه مورخ 19 شهریورماه سال جاری در بخش هایی از استان بوشهر بویژه شهرستان دشتستان، استاندار بوشهر دستور رسیدگی فوری دستگاه های اجرایی استان به مناطق بحران زده را صادر نمود.

\n\n

به گزارش فکرشهر، رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران استان بوشهر نیز مدیران را ملزم به حضور در مناطق آسیب دیده و برآورد خسارت انجام شده به شبکه‌های زیربنایی به ویژه بخش کشاورزی کرد.

\n\n

در همین راستا دو روز بعد از طوفان، نشست کمیته‌های تخصصی ستاد مدیریت بحران استان در شهر آبپخش برگزار گردید.

\n\n

در این نشست مشاور و مدیرکل حوزه استاندار اظهار داشت: خسارات در حوزه‌های مختلف راه و شهرسازی، مسکن، کشاورزی و تاسیسات برق به استان بوشهر وارد شده و کمیته‌های تخصصی فعالیت خود را با تمام ظرفیت برای اعلام نهایی آمار خسارات آغاز کرده‌اند.

\n\n

مهرداد ستوده افزود: بعد از گذشت 24 ساعت از وقوع طوفان در استان برآوردهای اولیه صورت گرفته و تا سه روز آینده برآورد نهایی خسارات، بسته به اطلاعات آماری و ارزیابی به ستاد بحران اعلام می‌شود.

\n\n

وی همچنین اضافه کرد: تلاش خود را به‌ کار می‌گیریم تا از تمام ظرفیت‌های قانونی برای جبران خسارات کشاورزان استفاده کنیم تا این قشر کوشا زیان کمتری متحمل شوند.

\n\n

آقای جهانبخش، مدیر جهاد کشاورزی دشتستان نیز از تخریب صد در صدی برخی از مزارع دشتستان خبر داد و گفت: بیشترین خسارت ها در بخش های آبپخش، شبانکاره، سعدآباد، ارم و بوشکان بوده است.

\n\n

و در نهایت رئیس شورای شهر شبانکاره در اظهار نظری اعلام نمود: طی جلساتی که با بخشدار و ستاد بحران صورت گرفته خسارت دیدگانی که منزل مسکونی آنها آسیب دیده و همچنین کشاورزان متضرر با همراه داشتن برگ درخواست جهت تشکیل پرونده و کارشناسی خسارت به ترتیب به بخشداری و جهاد کشاورزی شبانکاره مراجه نمایند.

\n\n

اکنون که بیش از ده روز از طوفان اخیر گذشته به تعدادی از مزارع کشاورزی بخش شبانکاره سری زدیم و جویای میزان خسارت وارده و روند رسیدگی به آنها از سوی متولیان امر شدیم. به رغم تاکیدات مسئولان استان اما آنچه که به عینه دیدیم و شنیدیم با وعده های داده شده فاصله بسیار داشت.

\n\n

آنچه در ادامه می خوانید وضعیت چند مزرعه دار منطقه شبانکاره است که بسان مشت نمونه خروار می ماند.

\n\n

به سراغ یکی از کشاورزان قدیمی روستای بویری می روم تا از زبان خودش میزان خسارت وارده به مزرعه اش در پی طوفان اخیر را بشنوم. پیرمردی که تمام عمرش به کشاورزی سپری شده و این شغل را از پدرانش به ارث برده است. به دستان پینه بسته و چروک خورده اش که نگاه میکنیم گویای یک عمر کار سخت یدی بر روی زمین و تحمل مشقت ها است. به موهایش که نگاه می اندازم به سختی می توان موی سیاه دید. 

\n\n

آقای علی یزدانی در حالی که در هوای گرم و تفتیده، سایبانی وسط مزرعه اش علم کرده تا از گزند آفتاب سوزان شهریورماه در امان باشد امیدوارنه در جستجوی دانه پیازی سالم از میان انبوه پیازهای گندیده و کرم زده می گردد، می گوید: امسال به مقدار یک هکتار پیاز کاشتم. هزینه های زیادی برای تهیه بذر، کود و سموم نمودم و دستمزد بالایی به کارگران برای کاشت و برداشت آن پرداخت کردم که در مجموع 7 میلیون تومان برای محصول پیاز هزینه نموده ام.

\n\n


\n 
\nدر حالیکه تلاش دارد با دستانش خسارت وارد شده به محصول پیاز را نشان دهد سخنش را ادامه می دهد: چند روز قبل توسط کارگران روزمزد پیازها را از دل زمین بیرون آوردیم. تا یافتن مشتری به ناچار محصول را در مزرعه انبار نمودم اما متاسفانه طوفان هفته قبل غافلگیرمان کرد و بی آنکه کاری از دستم برآید در تاریکی شب بر اثر باران و تگرگ شدید کل محصول خسارت دید و از دست رفت.

\n\n

\n\n

\nبه اینجا که می رسد کمی آرامتر و شمرده تر صحبت می کند. با تغییر صدایش به راحتی بغض فرو خورده اش را حس میکنم درحالیکه سعی دارد آنرا بروز ندهد می گوید: در کنار از دست رفتن محصول پیاز، خسارت های دیگری نیز دیده ام. با دستش اشاره ای به باغچه ورودی مزرعه اش می کند که در آن 200 اصله نخل دارد. خوشبختانه قبل از طوفان موفق شده است ثمر بیشتر نخل ها را برداشت نماید اما محصول 20 اصله دیگر باقی مانده و طوفان مهلتش نمی دهد تا آنرا هم برداشت نماید. بر اثر شدت باد، ثمر نخل های باقی مانده روی زمین ریخته و ترشیده شده است. به گفته خودش "کنگه"شده و دیگر فقط بدرد خوراک دام میخورد. 

\n\n

با آقای یزدانی سری به نخل ها میزنیم. قد اکثرشان به 4 متری می رسد. وقتی خوب نگاه میکنم به طرز باور نکردنی دل چند نخل از جا کنده و به زمین افتاده است. می گوید: وقتی نخلی از دل و به اصطلاح محلی از"قپه" خسارت ببیند دیگر امیدی به زنده ماندن و ثمردهی اش نیست. 

\n\n


\n 
\nدر کنار محصول پیاز و خرما و از بین رفتن چند اصله نخل، سقف تلمبه خانه و دیوار خانه ای که در مزرعه داشته نیز صدمات جدی دیده است. سقف تلبمه خانه که از جنس "ایرانیت" بوده کنده شده و تکه های آن در اطراف تلمبه قابل مشاهده است. کمی دورتر هم بخشی از دیوار خانه ای که در مزرعه داشته بر اثر شدت ورزش باد فرو ریخته است.

\n\n


\n 
\nدرمانده و مستاصل به نظر می رسد وقتی سوال میکنم آیا اقدامی جهت اعلام خسارت های وارده به ستاد بحران استان کرده اید می گوید: بنا به اطلاعیه دهیاری در روستا نام نویسی کرده ایم اما تاکنون که یک هفته از طوفان می گذرد هیچ مسئول و یا کارشناسی برای تعیین خسارت به مزرعه نیامده است.

\n\n

می گویم چه انتظاری از مسئولان دارید؟ با کمی مکث جواب می دهد: با تدبیری امید از دست رفته امان را برگردانند. تمام هزینه ها و زحمات یکساله مان به کلی از دست رفته است. تنها راه درآمد و امرار معاش خانواده ام از همین راه می گذرد. حالا دیگر تنها امیدمان به مسئولان است که ما را تنها نگذارند و حمایتمان نمایند. 

\n\n

به سراغ مزرعه ای دیگر در روستای بویری می روم. در این مزرعه با آقای محمد برازجانی دیدار و گفتگو میکنم. آقای برازجانی مالک مزرعه نیست و در واقع به عنوان باغبان در مزرعه آقای بهرام صفوی مشغول به کار است. می گوید: در بخشی از این مزرعه 100 اصله نخل وجود دارد که این نخل ها در بهترین شرایط از لحاظ سن، قد و ثمردهی هستند. طی طوفان اخیر به علت شدت طوفان و باد بسیار زیاد تعداد 70 اصله نخل صدمات زیادی از ناحیه دل وارد شده است. 

\n\n


\n 
\nاین باغبان می گوید: براساس تجربه چندین ساله و از آنجا که آسیب جدی به نخل ها رسیده دیگر امیدی به زنده ماندن آنها نیست و همگی 70 اصله نخل از دست رفته اند. 
\n 
\nآقای برازجانی همچنین می گوید: تا قبل از طوفان ثمر تعداد زیادی از نخل ها را براشت کرده بودیم که متاسفانه خرمای باقی مانده بر روی زمین ریخته شد و دیگر قابل استفاده نیست. با ایشان سری به باغ زدیم. همچنانکه در تصاویر مشخص است بخش اعظم باغ خسارت جدی دیده است.

\n\n

 

\n\n

آقای برازجانی پس از اینکه باغ را نشانم می دهد با صحنه دلخراشی روبرویم می کند. شاخه های تازه درآمده نخل ها که بر زمین افتاده اند را از سطح باغ جمع کرده و در مکانی نگهداشته است.آنرا در دست میگیرد و با وجودیکه خودش مالک باغ نیست ناگهان اشک در چشمانش حلقه می زند. معلوم است امین مال مردم است و ناخشنود از خسارتی که به آقای صفوی رسیده است.

\n\n

ایشان نیز در دهیاری روستا نام نویسی کرده و منتظر است تا کارشناسانی از جهاد کشاورزی بخش، شهرستان و یا استان برای بازدید و تعیین خسارت سری به باغ بزنند. می گوید در این شرایط بحرانی که کلی خسارت دیده ایم تنها انتظارمان از مسئولین اینست که بیایند و از نزدیک خسارت وارد شده را ببینند، ارزیابی کنند تا شاید با پرداخت خسارت امیدی دوباره بیابیم.

\n\n

از روستای بویری خداحافظی میکنم و سری به مزرعه صیفی برادران شحنه در حوالی شهر شبانکاره میزنم. علی شحنه به همراه برادرش محمد دو سال است که به کشاورزی و کشت صیفی جات روی آورده اند. امسال نیز با اجاره مزرعه و آب، حدود 6 هکتار زمین را زیر کشت پاییزه صیفی برده اند و در آستانه برداشت محصول امید دارند بتوانند در کنار هزینه ها و مخارج انجام داده پولی بدست آوردند که ناگهان طوفان تمام امیدشان را به یاس تبدیل می نماید.

\n\n


\n 
\nعلی شحنه برادر بزرگتر می گوید: زمین کشاورزی و آب مورد نیاز را از صاحب مزرعه اجاره کرده ایم که بابت هر هکتار یک میلیون و صد هزار تومان پرداخت نموده ایم. در هر هکتار برای ایجاد آبیاری قطره ای، کود، سم و سایر موارد نیز 3 میلیون تومان هزینه کرده ایم. از این 6 هکتار صیفی، پنج هکتار آنرا طالبی و خربزه و یک هکتار دیگر را احمدی کشت نموده ایم که انتظار داشتیم بتوانیم در اواخر شهریورماه اولین برداشت از مزرعه را انجام دهیم.
\n 

\n\n

\n\n

محمد از شب طوفانی و خسارت وارده به مزرعه صیفی می گوید: در آن شب باد بسیار شدید باعث جابجا، لول و کنده شدن بوته ها شد. سپس باران و تگرگ شروع شد و بحدی تگرگ شدید بود که بخشی از جالیز را از بین برد.
\nمحمد ادامه میدهد: خسارت به مزرعه صیفی محدود به همان شب طوفانی نبود. باد زدگی باعث توقف رشد بوته ها شده است. باران در این فصل با خود انواع آفت ها را به همراه دارد. در حال حاضر آفاتی از جمله کنه و قارچ ساقه دامنگیر مزرعه شده و رطوبت زیر لایه خاک سبب بروز آفت سفیدک شده است. برای مراقبت از مزرعه و دفع آفات مجبوریم روزانه مبلغ 500 هزار تومان سموم مورد نیاز را خریداری و هر شب در دو نوبت مزرعه را سمپاشی نمائیم.
\n 

\n\n

\n\n

از علی سوال میکنم با توجه به تجربه دوساله در کشت صیفی جات آیا مبادرت به بیمه مزرعه خود هم نموده اند؟ در پاسخ می گوید: صیفی نیز به مانند بسیاری محصولات کشاورزی دیگر شامل بیمه نمی شود. در حالیکه متوجه تعجبم شده می گوید در تمام این سال ها که در منطقه شبانکاره کشت صیفی صورت گرفته هیچ مزرعه ای را بیمه نکرده اند.

\n\n

حالا دیگر تعجبم را کتمان نمی کنم و دلیلش را می پرسم که در جوابی که چندان مطمئن نیست می گوید: شاید بخاطر عدم امکان نرخ گذاری دقیق بر محصول جالیز باشد. محصولات جالیزی به مانند غلات مخصوصا گندم از ثبات قیمت در بازار برخوردار نیست و بیمه گرها نمی دانند دقیقا برای یک هکتار چه مبلغی را برای بیمه سهم خسارت مشخص نمایند.

\n\n


\n 
\nدرحالیکه دلایل بیان شده را خیلی قانع کننده نمی دانستم از محمد سوال کردم آیا تاکنون از سوی جهاد کشاورزی و کارشناسان تعیین خسارت ستاد بحران استان از مزرعه شما هم بازدیدی صورت گرفته است؟

\n\n

محمد می گوید: از سوی دوستان متوجه شدم بخشداری شبانکاره در اطلاعیه ای خواستار نام نویسی و تکمیل فرم خسارت به مزارع کشاورزان شده است. ما هم فرم مربوطه را تکمیل نموده ایم اما تاکنون که دقیقا یک هفته از طوفان می گذرد متاسفانه از سوی هیچ مرجع مسئولی برای تعیین خسارت به مزرعه صیفی ما نیامده است.

\n\n

از محمد می خواهم درخواست خود از مسئولان را بیان کند؟ می گوید: خواستار رسیدگی مسئولان به خسارت های بخش کشاورزی منطقه شبانکاره هستم و تقاضا دارم از طرف جهاد کشاورزی بخش و شهرستان کارشناسان گیاه پزشکی در مزرعه حضور یابند در مرحله اول میزان خسارت ناشی از بادزدگی و تگرگ و در مرحله دوم خسارت ناشی از آفات پس از طوفان را بررسی نمایند تا ما دو برادر که تمام سرمایه خود را در این راه گذاشته ایم بتوانیم با دریافت خسارت در آینده امیدوارتر این شغل را ادامه دهیم.

\n\n

از برداران شحنه خداحافظی می کنم و به سراغ مزرعه گوجه فرنگی می روم. صاحب مزرعه آقای هادی آهویی اهل شبانکاره است. در بدو ورود به مزرعه سقف کنده شده تلمبه خانه نظرم را جلب می کند. شدت طوفان سقف را که از "ایرانیت" بوده کنده و به دور دست ها برده است.

\n\n


\n 
\nآقای آهویی در مزرعه حضور ندارد اما کارگر مزرعه آقای محمد نظری که از افاغنه است، در حال آبدهی مزرعه است. از ایشان درباره طوفان و خسارت به مزرعه می پرسم اما گویا ایشان بدرستی نمی تواند پاسخ دهد. شماره همراه صاحب مزرعه را می دهد و بی درنگ با ایشان تماس می گیرم.

\n\n

\n\n

اقای آهویی در برازجان پیگیر خسارت به مزرعه اش هست. از آن سوی خط چنین توضیح می دهد: امسال 6 هکتار کشت پائیزه داشته ایم که 3 هکتار آن گوجه و 3 هکتار دیگر بادمجان بوده است. متاسفانه بر اثر طوفان هفته قبل که با باران، تگرگ و باد شدید همراه بود بوته های گوجه شکسته شد و رشد آنها قطع شده است.
\n 
\nکشاورز جوان شبانکاره ای ادامه می دهد: تاکنون برای 6 هکتار هزینه زیادی را متقبل شده ام. از خرید نشاء گوجه گرفته تا مزد کارگر، کود، سموم دفع آفات و وسایل آبیاری قطره ای که سر جمع برای هر هکتار 30 میلیون تومان پرداخت نموده ام. بعد از طوفان مجبور شده ام نوارهای آبیاری قطره ای بخش زیادی از مزرعه را تعویض نمایم.

\n\n

\n\n

ایشان همچنین درباره سقف تلمبه خانه نیز می گوید: متاسفانه همانطور که شاهد هستید بر اثر طوفان سقف بطور کامل کنده شده و به اطراف پراکنده شده است. وضعیت آن بنحوی است که دیگر قابل استفاده نمی باشد. وی می گوید برای سقف موتورخانه مبلغ 4 میلیون تومان بابت خرید وسایل و دستمزد نصب هزینه نموده ام که بطور کامل از دست رفت.

\n\n

از آقای آهویی سوال می کنم برای انعکاس خسارت وارده به مزرعه به مسئولان جهاد کشاورزی هم اقدام نموده است؟ در پاسخ می گوید: بدنبال اطلاعیه بخشداری همان روز اول فرم های مربوطه را تکمیل کردم و به جهاد کشاورزی شبانکاره ارجاع داده شدم. از آنروز تاکنون بطور روزانه پیگیر هستم و تنها جوابی که گرفته ام اینست که امروز و یا فردا کارشناس تعیین خسارت خواهد امد اما تا به امروز که بیش از یک هفته گذشته نه کارشناس و نه ارزیابی در مزرعه حضور نیافته لذا در برازجان پیگیر خسارت های مزرعه هستم.

\n\n

\n\n

آقای آهویی در سخن پایانی می گوید: بجز شکستگی بوته گوجه ها بدلیل بارش تگرگ، در مزرعه آفت هم شیوع پیدا کرده که باعث از بین رفتن بوته های تازه گل داده شده است. بعد از طوفان هر روز مجبور به استفاده از سموم برای دفع آفات هستیم لکن آفات در سطح وسیعی از مزرعه گسترده شده که تمام هزینه های خریداری و استعمال سموم بی نتیجه مانده است.

\n\n

وی خواستار رسیدگی عاجل جهاد کشاورزی به خسارت مزرعه اش شده و می گوید به غیر از کشاورزی هیچ راه درآمدی ندارم. با وام و قرض توانستم امسال کشت پائیزه انجام دهم اما متاسفانه طوفان همه زحمات، هزینه ها و امیدم را برباد داد.

\n\n

\n\n

طبق قول و قراری که با دو صیفی کار روستای گلدشت داشته ام روانه روستا می شوم . در پائین دست سد رئیسعلی دلواری سه روستای گلدشت، میلک و پلنگی واقع شده اند. مزارع این سه روستا یکی از مناطق اصلی کشت جالیز از قبیل طالبی، گرمک، خربزه، هندوانه در بخش شبانکاره هستند. به روستا که می رسم تا چشم می بیند مزارع به زیر کشت صیفی رفته اند. قرار است از مزرعه آقای حکمت الله منصوری که خسارت زیادی بر اثر طوفان دیده بازدید نمایم. خودش در روستا حضور ندارد و طبق هماهنگی قرار است در این بازدید آقای وحید منصوری که خود هم صاحب مزرعه است همراهی نماید. 

\n\n

به مزرعه آقای حکمت الله منصوری میرسیم. تگرگ خسارت زیادی به مزرعه اش وارد ساخته است. آقای حکمت الله منصوری در تماس تلفنی چنین می گوید: امسال 10 هکتار جالیز دارم که 5 هکتار ان را به هندوانه و مابقی را هم به خربزه اختصاص داده ام.

\n\n


\n 
\nوی ادامه می دهد: بابت اجاره زمین و آب مبلغ 27 میلیون تومان به صاحب زمین پرداخت نموده ام. به غیر ار هزینه آب و زمین مبلغی را هم برای تهیه وسایل آبیاری قطره ای، کود، سم، بذر و دستمزد کارگران هزینه نموده ام که در مجموع برای 10 هکتار مبلغی بالای 70 میلیون تومان پرداخته ام.

\n\n

این کشاورز گلدشتی می گوید: متاسفانه مزرعه ام بیمه نیست و طی طوفان هفته گذشته 5 هکتار هندوانه بطور کامل از بین رفته و بدلیل اینکه اقدام به کشت "پس کار" خربزه نموده ام هنوز به مرحله برداشت نرسیده و بدلیل تگرک رشد آن متوقف و بوته ها آفت زده و بدون اینکه بتوانم کیلویی از آن را در بازار به فروش برسانم خسارت زیادی دیده ام. بعد از طوفان اقدام به سمپاشی و تزریق مواد مغذی از طریق نوارهای آبیاری قطره ای نموده ایم تا شاید بوته ها قدرت گرفته و رشد نمایند.

\n\n

 

\n\n

\nآقای حکمت الله منصوری می گوید: از سوی جهاد کشاورزی بخش شبانکاره برای بازدید از مزرعه تاکنون که یک هفته از طوفان می گذرد کسی نیامده و انتظار دارم برای حمایت از قشر کشاورز در این بحران بوجود امده ما را یاری رسانند شاید با برگشت بخشی از هزینه ها امیدی به آینده این حرفه در منطقه شبانکاره داشته باشیم.

\n\n


\n 
\nبازدید از مزرعه آقای وحید منصوری پایان بخش این گزارش است. وی دانشجو هست و هزینه تحصیلش را از همین راه بدست می آورد. چند سالی به کشت صیفی روی آورده و با وام مبادرت به کشت پائیزه نموده است. آقای منصوری می گوید: حدود 10 هکتار از اهالی روستا اجاره نمودم که بابت زمین و آب برای هر هکتار 2 میلیون و نیم پرداخت نموده ام. در این زمین صیفی کشت نموده ام که 5 هکتار آن هندوانه و 5 هکتار دیگر خربزه می باشد. برای بهره گیری از روش آبیاری قطره ای در هر هکتار یک میلیون و نیم وسایل آبیاری خریداری نموده ام . بطور کل برای کشت پائیزه سال جاری بیش از 90 میلیون تومان هزینه کرده ام .

\n\n


\n 
\nاز طوفان و خسارت وارده به محصولش می گوید: طوفان همراه تگرگ هفته قبل خسارت زیادی به مزرعه ام وارد ساخته بنحوی که کل محصولم نابود شده است. متاسفانه هنوز از مزرعه برداشت نکرده ام و امیدی به برگشت هزینه ام ندارم. با توجه به شدت خسارت وارده دیگر حتی سمپاشی برای کنترل و حذف آفات وزرعه هم بی اثر است.
\n 
\nاین کشاورز می گوید از اطلاعیه بخشداری شبانکاره اطلاع ندارم لذا تاکنون هم اقدامی جهت بازتاب خسارت وارده به مسئولان انجام نداده ام.

\n\n


\n 
\nمنصوری خطاب به مسئولان می گوید: با توجه به اینکه محصول صیفی شامل بیمه نمی شود و در تمام این سال ها صیفی کاران بخش شبانکاره بدون بیمه مبادرت به کشت جالیز نموده اند تقاضا دارم به خسارت وارد شده ناشی از طوفان اخیر در حوزه کشاورزی رسیدگی نمایند چرا که صیفی کاران که از هر قشری خواه کشاورز خواه دانشجو یا کارگر بوده با هزار امید وارد این شغل شده اند و اکنون با قهر طبیعت ضرر و زیان هنگفتی دیده اند که امید داریم با حمایت دولت تدبیر و امید تا حدودی زیان های کمتری را متحمل شویم.

\n\n

\n\n

\n\n

گزارش و عکس : حسین فریدونی نیا

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر