دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: بیش از 200 میلیون مترمکعب روان آب حاصل از بارندگی های اخیر در این استان بوجود آمد که درصد کمی از آن در سامانه های تغذیه مصنوعی و یا سازه های آبخیزداری مهار و 85 درصد آن از دسترس خارج شد و به دریا ریخت.\n\nبه گزارش فکرشهر، شاپور رجایی روز چهارشنبه درگفت وگو با ایرنا افزود: به طور متوسط درسال جاری بیش از 1.4 میلیارد مترمکعب نزولات جوی حاصل از بارش در استان بوشهر داشته ایم که 200 میلیون متر مکعب آن به صورت روان آب بوده است. 
کد خبر: ۱۶۷۸۵
چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴

فکرشهر: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: بیش از 200 میلیون مترمکعب روان آب حاصل از بارندگی های اخیر در این استان بوجود آمد که درصد کمی از آن در سامانه های تغذیه مصنوعی و یا سازه های آبخیزداری مهار و 85 درصد آن از دسترس خارج شد و به دریا ریخت.

\n\n

به گزارش فکرشهر، شاپور رجایی روز چهارشنبه درگفت وگو با ایرنا افزود: به طور متوسط درسال جاری بیش از 1.4 میلیارد مترمکعب نزولات جوی حاصل از بارش در استان بوشهر داشته ایم که 200 میلیون متر مکعب آن به صورت روان آب بوده است. 

\n\n

وی اضافه کرد: 32 ایستگاه هواشناسی شرکت آب منطقه ای در استان بوشهر فعال هستند که این ایستگاه ها متوسط بارندگی را از اول سال آبی امسال که از اول مهرماه آغاز شد، به میزان 62.5 میلی متر به ثبت رسانده اند.

\n\n

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 280 درصد افزایش نشان می دهد که با این بارندگی ها حدود 25 درصد کل بارندگی استان تاکنون اتفاق افتاده است.

\n\n

رجایی اضافه کرد: بیشترین مقدار بارندگی های ثبت شده استان بوشهر در ایستگاههای هواشناسی مربوط به شهرستان جم با 132.5 میلی متر و کمترین نیز در جنوب شهرستان دشتی و دیر بوده است که کمتر از 10 میلی متر در طول سال آبی است.

\n\n

وی بیان کرد: اولین تاثیری که ماحصل بارندگی ها داشت و کامل ملموس است افزایش آب دهی و جریان پایه رودخانه ها و سیلابی شدن آنهاست.

\n\n

رجایی گفت: آب منطقه ای از طریق 13 ایستگاه هیدرومتری یا آب سنجی حجم سیلاب های خروجی رودخانه ها و ظرفیت آب خروجی وآب گذری لحظه ای آنها را اندازه گیری می کند.

\n\n

وی افزود: براساس اطلاعات حاصل از اندازه گیری ایستگاه های هیدرومتری یا آب سنجی، میزان آورد رودخانه شاپور در سال جاری حدود 40 میلیون متر مکعب است که 37 میلیون متر مکعب آن در سطح مخزنی رئیسعلی دلواری ذخیره شده است.

\n\n

رجایی اضافه کرد: هم اکنون حجم ذخیره سد رئیسعلی دلواری از 170 میلیون متر مکعب ابتدای مهر امسال به 197 میلیون متر مکعب افزایش یافته است.

\n\n

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر یادآور شد: در حالی که در 50 روز اخیر که از سال آبی می گذرد بیش از 10 میلیون متر مکعب از حجم ذخیره سد رئیسعلی به عنوان حقابه زیست محیطی و آبیاری باغ های آبپخش از سد تخلیه شده است.

\n\n

وی اظهارکرد: حجم ذخیره سد رئیسعلی دلواری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 58 میلیون متر مکعب کمتر است و دلیل آن هم حجم کم ذخیره سد در پایان سال آبی است.

\n\n

رجایی اضافه کرد: با آبگیری کنونی سد رئیسعلی امکان تامین حقابه های پایین دست با اولویت محیط زیست، پایداری سد و آبیاری باغ ها با درصد تامین حجمی مناسب برای سال آبی پیش رو امکان پذیر است و تامین حقابه مطمئن زراعی مستلزم آبگیری های جدید سد در طول سال آبی است.

\n\n

وی بیان کرد: مجموع ظرفیت ذخیره آبی سد رئیسعلی دلواری 695 میلیون متر مکعب است که در سال 91 بیشترین حجم ذخیره آبی به میزان 355 میلیون متر مکعب در سد رئیسعلی دلواری آبیگری شد.

\n\n

مدیرعامل شرکت اب منطقه ای استان بوشهر گفت: اکنون نیز حدود 500 میلیون متر مکعب ظرفیت خالی سد رئیسعلی دلواری است و امکان مهار سیلاب های قابل پیش بینی حوزه بالا دست را دارد.

\n\n

رجایی افزود: سد رئیسعلی دلواری قابلیت آبیاری حدود 9 هزار هکتار نخیلات با یک میلیون و 300 هزار اصله نخل در شبکه آبپخش و سعدآباد و کلل را تحت پوشش قرار داده است.

\n\n

وی ادامه داد: همچنین در بخش زراعی نیز حقابه برای حاشیه رودخانه حله و شبکه آبیاری و زهکشی شبانکاره اولویت برخورداری از حجم تنظیمی سد رئیسعلی دلواری است.

\n\n

رجایی افزود: بر اساس مصوبه کارگروه استان بوشهر مقرر شده است در سال آبی 94 و 95 بیش از15 میلیون مترمکعب برای زراعت اراضی شبانکاره و در مرحله اول نیز 15 میلیون متر مکعب برای زراعت حقابه بران حاشیه حله اختصاص یابد.

\n\n

وی اظهارکرد: تقویم آبیاری و تامین آب بخش زراعی با اعلام کارشناسی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر از طریق رهاسازی آب از سد رئیسعلی دلواری صورت می گیرد.

\n\n

مدیرعامل شرکت اب منطقه ای استان بوشهر گفت: حداقل جریان خروجی سد را از 1.5 تا 2 متر مکعب در ثانیه اعلام کرد و افزود: با اهداف زیست محیطی رودخانه شاپور و حله رهاسازی از سد اجرا می شود در شرایطی که هیچ آبیاری انجام نگیرد دریچه سد به صورت تنظیمی همیشه باز است.

\n\n

رجایی افزود: با وجود کمبود شدید آب در شبکه های آبیاری اهرم و دالکی و یا در مضیقه قرار گرفتن بهره برداران سنتی منابع سطحی در سایر نقاط استان اما در سیلاب ها حجم قابل توجهی آب بدون هرگونه استفاده ای از رودخانه تخلیه و به دریا سرازیر شده است.

\n\n

وی بیان کرد: بیش از 90 درصد آورد رودخانه شاپور در محل ساختگاه سد رئیسعلی دلواری روان آب حاصل از بارندگی در حوزه بالا دست واقع در استان فارس است بنایراین 80 تا 85درصد روان آب تولیدی داخل استان بدون ذخیره سازی مستقیم به دریا تخلیه و از دسترس خارج می شود.

\n\n

رجایی گفت: 15 طرح تغذیه مصنوعی با حجم آبگیری در مجموع پنج میلیون مترمکعب تحت پوشش شبکه آب منطقه ای در استان بوشهر است.

\n\n

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر افزود: :این 15 تغذیه مصنوعی حدود 12 تا 15 میلیون مترمکعب سالیانه ذخیره آب دارند.

\n\n

رجایی اضافه کرد: مهار سیلاب با ساخت سدهای مخزنی، سازه های آبخیزداری، تغذیه مصنوعی، آبخوان داری و ذخیره سازی در منابع زیرزمینی به مراتب منطقی تر و اقتصادی تر از رها کردن سیلاب و تخلیه آن به دریا و برگرداندن مجدد آن به چرخه مصرف است و می تواند سازگاری به مراتب بیشتری با محیط زیست و توزیع عادلانه تری بین مصرف کنندگان داشته باشد.

\n\n

وی اظهارکرد: مهار سیلاب علاوه بر منافع اقتصادی از بروز خسارت به تاسیسات زیربنایی و تلفات جانی نیز جلوگیری می کند.

\n\n

رجایی گفت: اکنون سدهای بزرگی همچون دالکی، تنگ ارم، باغان و دشت پلنگ در استان بوشهر در دست ساخت و تکمیل است. 

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر