دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: به مناسبت سومین سال درگذشت 'خلیل عمرانی' شاعر متعهد و انقلابی بوشهری چهارشنبه شب یادواره ای با حضور رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور و شاعران کشوری و استانی در بوشهر برگزار شد.\n\nبه گزارش فکرشهر و به نقل از ایرنا، رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور در این آیین گفت: به منظور پاسداشت یاد و خاطره این شاعر فقید متعهد و انقلابی این سازمان آماده هرگونه همکاری و تامین هزینه های مالی برای راه اندازی 'مکتب شعر خلیل' در بوشهر است.\n\nغلامرضا منتظری افزود: آنچه از این شاعر انقلابی و متعهد می ماند بنای مسحکمی است که باید با همت یکدیگر برای این شاعر فقید احداث کنیم.
کد خبر: ۱۷۷۷۴
پنجشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۲

فکرشهر: به مناسبت سومین سال درگذشت 'خلیل عمرانی' شاعر متعهد و انقلابی بوشهری چهارشنبه شب یادواره ای با حضور رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور و شاعران کشوری و استانی در بوشهر برگزار شد.

\n\n

به گزارش فکرشهر و به نقل از ایرنا، رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور در این آیین گفت: به منظور پاسداشت یاد و خاطره این شاعر فقید متعهد و انقلابی این سازمان آماده هرگونه همکاری و تامین هزینه های مالی برای راه اندازی 'مکتب شعر خلیل' در بوشهر است.

\n\n

غلامرضا منتظری افزود: آنچه از این شاعر انقلابی و متعهد می ماند بنای مسحکمی است که باید با همت یکدیگر برای این شاعر فقید احداث کنیم.

\n\n

وی بیان کرد: در این ارتباط پیشنهاد می شود با نظارت نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر (آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری) و اهتمام اهل هنر مکتب شعر خلیل را در این استان ایجاد کنیم.

\n\n

رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور ادامه داد: با توجه به در گذشت این شاعر در سن 48 سالگی می توان در مکتب شعر خلیل زمینه ای را فراهم کرد تا 48 تن از جوانان با استعداد این سامان زانوی ادب برزمین بگذارند و افق آینده شعر و ادب این سامان را رقم بزنند.

\n\n

منتطری ادامه داد: در عرصه فرهنگ، هنر را می توان از زیبا و تماشایی ترین قلمداد کرد.

\n\n

وی گفت: هنر بر آستان علم و اندیشه انسان نازل شده تا وی با بهره مندی از این کشش برای صعود خود تلاش کند زیرا این عنصر وسیله سقوط و تباهی نیست.

\n\n

وی یادآور شد: در بین عنصرهای هنری، شعر با لطافت و زیبایی خودش گوی سبقت را از سایر عنصرهای هنری ربوده است.

\n\n

منتظری با اشاره به بیانات رهبر فرزانه انقلاب افزود: قلمرو تاثیرگذاری یک شعر خوب از یک کتاب، مجلس درس خارج و یک منبر خوب فزون است.

\n\n

رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور گفت: شعرهای شاعر فقید خلیل عمرانی نیز چنین روایتی دارد و با تاثیری خوب خود انسان های در بند خاک را به رهایی از خاک و عروج به افلاک دعوت می کند.

\n\n

در این آیین شماری از شاعران استانی و کشوری ازجمله علی هوشمند، غلامرضا ابراهیمی، حسین دارند، رضا اسماعیلی، علیرضا قزوه به یاد خلیل عمرانی شاعر آیینی کشور شعر گفتند و یاد وی را گرامی داشتند.

\n\n

در ابتدای این آئین بزرگداشت، خواهر شهید مصطفی انجم قطعه شعری از این شهید شاعر را خوانش کرد.

\n\n

عمرانی متولد 1343 روستای 'لمبدان' از توابع شهرستان دیر شاعر آیینی کشور بود که از سال 1357 فعالیت خود را به صورت جدی آغاز کرد و تخلص شعری وی 'پژمان دیری' بود.

\n\n

وی دارای مدرک کارشناسی ارشد و دبیر ادبیات فارسی و کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پرورش استعداد ادبی جوانان در استان های بوشهر، یزد و تهران بود.

\n\n

وی در پست های مشاور وزیر آموزش و پرورش، مسوول آفرینش های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور و معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر فعالیت داشت.

\n\n

از میان دوستان شاعر خود با محمد جواد محبت، طباطبایی ندوشن و نصرالله مردانی انسی دیرینه داشت.

\n\n

عمرانی در آذر سال 1391 و در سن 48 سالگی به علت سکته مغزی درگذشت.

\n\n

مروارید فراموش (گزیده غزل ها)، ساعت به وقت شرعی دریا و گزیدهٔ شعرها (مجموعه نیستان)، گزیده ادبیات معاصر، گدازه های سکوت، به ساعت گل سرخ و درمدار شق از مجموعه آثار خلیل عمرانی است.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر