دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۲۰۰۰۲۷۴
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴

فکرشهر: معاون بهبود تولیدات گیاهی استان بوشهر از اجرایی شدن طرح الگوی کشت در استان خبر داد و گفت: در این راستا ضمن کاهش سطح کشت محصولات جالیز بیش از ۴ هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات استراتژیک کشاورزی استان بوشهر افزایش یافته است.

به گزارش فکرشهر، کبری توکلی در گفتگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر، با بیان اینکه اجرا الگوی کشت بدون مشوق برای تولیدکنندگان دشوار، اما ضروری است، اظهار داشت: با توجه به خشکسالی‌های چند سال اخیر و کاهش منابع آبی سطحی و زیر سطحی استان، اقدامات اجرایی به منظور ابلاغ الگوی کشت مناسب آغاز و کارگروه استانی و شهرستانی تشکیل شده است.

وی اهداف الگوی کشت را کنترل منابع آب و خاک، کشت متناسب با نیاز بازار و جلوگیری از تولید زیاد محصول در بازه زمانی خاص و تنظیم بازار مصرف، کنترل سطوح زیر کشت، مدیریت تولید محصول، ایجاد برنامه منسجم برای رسیدن به تولید پایدار دانست.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر اضافه کرد کشت تمامی محصولات سازگار با استان مثل علوفه، دانه‌های روغنی، گندم، جو، گیاهان دارویی و محصولات جدیدی مانند کاکتوس آپونتیا، میوه‌های استوایی، بادام زمینی و حذف اراضی جالیز و صیفی‌جات در پایاب سد‌های استان بوشهر و تغییر تاریخ کشت به دوره سبز آبیاری و استفاده از ارقام زودرس از اهداف برنامه‌های ابلاغی در الگو کشت است

توکلی از ابلاغ طرح الگو کشت از مهرماه به ۴ شهرستان دشتستان، دشتی، دیر و جم خبر داد و خاطرنشان کرد: در مجموع در این چهار شهرستان ۸ هزار و ۱۵۰ هکتار کاهش سطح در اراضی کشت گوجه فرنگی و جالیز و سایر سبزیجات تعیین شده است.

وی از افزایش سطح زیر کشت بیش از ۴ هزار هکتار محصولات استراتژیک کشاورزی استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: در این عرصه سطح کشت اراضی گوجه‌فرنگی شش هزار و ۳۳۰ هکتار، جالیز یک‌هزار و ۴۴۰ هکتار و سایر محصولات سبزیجات ۳۸۰ هکتار کاه می‌یابد و ۴ هزار و ۲۵ هکتار سطح اراضی در تولید محصولات استراتژیک مانند گندم، جو، دانه‌های روغنی و محصولات جدید الگویی مانند میوه‌های استوایی و بادام زمینی افزایش می‌یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر اضافه کرد: در طرح الگو کشت در مجموع در تولید محصولات یاد شده ۲۹ هزار و ۴۰۴ تن افزایش می‌یابد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر