پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۲۰۰۰۵۶۱
چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶

فکرشهر: نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: نظارت‌های دامپزشکی بر بازار استان بوشهر افزایش یابد.

به گزارش فکرشهر از مهر، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری در دیدار مدیرکل و کارکنان دامپزشکی استان بوشهر اظهار داشت: خودکفایی در تولید واکسن‌ها و دارو‌ها برای سلامت دام یک نیاز ضروری است.

وی اضافه کرد: با تلاش می‌توان به مرجعیت در این حوزه دست یافت که کشور‌های دیگر از ما تقاضا کنند؛ در این رابطه شرکت‌های دانش بنیان داروسازی می‌توانند کمک کنند. فرهنگ سازی این کار در سطح ملی شکل گرفته و درصد قابل ملاحظه‌ای از دامداران و صاحبان طیور واکسینه می‌کنند و در فصولی که بیماری‌های خاصی به مردم عارض می‌شود آن‌ها کاری می‌کنند که دام بیمار نشود یا اگر بیمار است درمان شود.

نماینده، ولی فقیه در استان بوشهر با بیان اینکه نظارت بر بازار نیاز است دقیق‌تر باشد افزود: به مبانی شرعی و قانونی کار توجه شود. روحانیون تحصیل کرده در استان وجود دارد که می‌توانند کمک کنند و با یک نگاه جامع این فرهنگ سازی استفاده از دام و طیور حلال طراحی و در جامعه نهادینه شود.

وی با تاکید بر توجه به سلامت دام و طیور گفت: تاریخ مصرف و سلامت آن‌ها بسیار در جامعه تأثیر دارد؛ سلامت مردم را سرلوحه خدمات خود قرار دهید و چرخه نظارت از مبدأ تا مقصد باید وجود داشته باشد و خانواده‌ها نسبت به تاریخ مصرف غذا و غذای حلال و سالم که به دستشان می‌رسد مطلع باشند.

آیت الله صفایی بوشهری افزود: جایگاه دامپزشکی در هندسه مدیریت جامعه جایگاه بزرگ و از جهتی استراتژیک و راهبردی است، چون هم مدیریت سلامت بخش عظیمی از تغذیه جامعه و هم وجه شرعی و امنیت شرعی آن را به عهده دارد و در حوزه اقتصادی کشور در حوزه دام و طیور نقش بنیادین دارد.

امام جمعه بوشهر ابراز داشت: به همین جهت دامپزشکی نه تنها پزشکی دام است بلکه در بخش عظیمی از اقتصاد کشور که مترتب بر بازرگانی و تولید دام است نیز نقش مهمی بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه دامپزشکی در سلامت جامعه و شرعیت تغذیه دام و طیور بسیار نقش مهمی دارد گفت: اگر دامپزشکی خود به تنهایی بخواهد عمل کند و دیگر دستگاه همکاری نکنند کار بجایی نخواهد رسید همچون اینکه اگر کشتارگاه مناسب و استاندارد وجود نداشته باشد و یا در ارتباط با نگه داشت، سردخانه مناسبی نداشته باشیم و یا در نظارت جامع و غذای دام و طیور خلأ قانونی داشته باشد، همچنین در رابطه با تولید مناسب دام دارای مشکل باشیم، قطعاً کار پیش نخواهد رفت.

آیت الله صفایی بوشهری ابراز داشت: بالطبع خود دامپزشکی نمی‌تواند از عهده همه کار‌ها بر بیاید لذا بایستی محوریت با دامپزشکی باشد و دیگر دستگاه‌ها در روند کار کمک کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر