پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۲۰۰۳۰۹۳
سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴

فکرشهر: مارگارت دوم از زمان مرگ پدرش در سال ۱۹۷۲ به تخت پادشاهی دانمارک نشست.

به گزارش فکرشهر از عصرایران، او برای ۵۲ سال در مقام پادشاهی دانمارک قرار داشت. فردریک، ولیعهد ۵۵ ساله دانمارک، پسر بزرگتر ملکه مارگارت دوم، پادشاه جدید است.

"مارگارت دوم" ملکه دانمارک در سخنرانی یکشنبه خود در آغاز سال نو اعلام کرد پس از ۵۲ سال پادشاهی، در ۱۴ ژانویه (۱۴ روز دیگر) از راس حکومت کناره گیری می‌کند.

ملکه در سخنرانی تلویزیونی، بهترین آرزو‌ها را برای سال نو ابراز کرد و گفت: "در ۱۴ ژانویه ۲۰۲۴، پس از ۵۲ سال از به عهده گرفتن تاج و تخت برای جانشینی پدر عزیزم، من کنار می‌روم تا پسرم، ولیعهد فردریک، به این سمت برسد. "

کناره گیری ملکه دانمارک بعد از ۵۲ سال سلطنت + تصاویر

"مارگارت دوم" ملکه دانمارک در حال نطق تلویزیونی به مناسبت سال نو میلادی

وی این خبر را به صورت ناگهانی و بدون هیچ پیش خبر قبلی اعلام کرد.

ملکه که همسرش در سال ۲۰۱۸ درگذشت و بسیار محبوب است، در ماه فوریه گذشته تحت عمل جراحی بزرگ کمر قرار گرفت که باعث شد تا ماه آوریل نتواند در انظار عمومی ظاهر شود.

مارگارت دوم، ۸۳ ساله گفت: "این جراحی سوالاتی را در مورد آینده و این سوال ایجاد کرد که آیا زمان انتقال مسئولیت‌ها به نسل بعدی فرا رسیده است. "

نوع حکومت دانمارک واقع در شمال اروپا (شمال دانمارک و جنوب سوئد) پادشاهی مشروطه است.

مارگارت دوم که از زمان مرگ پدرش در سال ۱۹۷۲ به تخت پادشاهی نشست در مدرن کردن تصویر سلطنت در دانمارک نقش داشت.

کناره گیری ملکه دانمارک بعد از ۵۲ سال سلطنت + تصاویر

فردریک، ولیعهد ۵۵ ساله دانمارک پادشاه جدید است

از زمان مرگ الیزابت دوم ملکه بریتانیا، مارگارت تنها ملکه‌ای است که بر یک کشور اروپایی حکومت می‌کند. در سال‌های قبل هم ملکه هلند و پادشاه اسپانیا از مقام خود کناره گیری کردند تا فرزند و ولیعهد جانشین شود.

خبرگزاری فرانسه نوشت بیش از ۸۰ درصد دانمارکی‌ها طرفدار سلطنت هستند. در طول سال گذشته، هزاران نفر از آن‌ها در جشن‌های پنجاهمین سالگرد به سلطنت رسیدن او شرکت کردند.

"مته فردریکسن" نخست وزیر دانمارک هم در واکنش در بیانیه‌ای گفت: "تعداد زیادی از ما هرگز با پادشاه دیگری زندگی نکرده ایم. ملکه مارگرت تجسم واقعی دانمارک است. او در طول سال‌ها هویت ما را به عنوان یک مردم و یک ملت از طریق سخنرانی‌ها و احساسات خود بیان کرده است. "

تا سال ۱۹۵۳، قانون اساسی دانمارک یک زن را از تصدی مقام پادشاهی در این کشور منع می‌کرد، اما پس از یک همه پرسی که تحت فشار دولت دانمارک برگزار شد، قانون اصلاح شد.

کناره گیری ملکه دانمارک بعد از ۵۲ سال سلطنت + تصاویر

"مارگارت دوم" ملکه دانمارک

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر