پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر - مژگان مشایخ: اما سؤالی که پیش می‌آید این است که آیا توزیع امکانات و نوآوری‌های پزشکی، نیروی کار متخصص و... در همه استان‌های کشور برابر است؟ آیا مردم همه استان‌ها دسترسی یکسانی به این امکانات دارند؟
کد خبر: ۲۰۰۴۷۴۸
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹

فکرشهر - مژگان مشایخ*: امروزه عوامل متعددی مانند بحران‌های آب و هوایی، سوءتغذیه، فقر، سبک زندگی و عادت‌های نادرست غذایی و...، باعث گسترش انواع بیماری‌ها در سطح جهان می‌شوند و به تبع سلامت افراد جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهند. همین موارد، کشور‌های جهان را بر این داشته است که برای مقابله با این چالش‌ها و تأمین و ارتقای سلامت افراد جامعه، در پی تشکیل و گسترش شبکه بهداشت و درمان خود باشند.

در کشور ما نیز با تلاش‌های خوبی که در عرصه‌های پزشکی، تولید دارو، نیروی کار مجرب و متخصص و... صورت گرفته است، پیشرفت‌های چشمگیری را شاهد هستیم؛ به گونه‌ای که کشور ایران به سمت یکی از قطب‌های گردشگری پزشکی پیش می‌رود.

اما سؤالی که پیش می‌آید این است که آیا توزیع امکانات و نوآوری‌های پزشکی، نیروی کار متخصص و... در همه استان‌های کشور برابر است؟ آیا مردم همه استان‌ها دسترسی یکسانی به این امکانات دارند؟

متاسفانه آنچه ما شاهد آن هستیم، وجود نوعی نابرابری در نظام سلامت ماست. برای مثال در استان خودمان، بوشهر، هیچ کلینیک یا درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی چشم پزشکی وجود ندارد و به دلیل این کمبود، مردم شریف استان مجبور هستند با متحمل شدن هزینه‌های بسیار، برای درمان به استان‌های همجوار مراجعه کنند. مطمئنا اگر چنین کلینیک فوق تخصصی با کادری مجرب در شهرستان دشتستان که دارای پتانسیل زیادی در زمینه‌های گوناگون است ایجاد شود، دشتستان بزرگ به عنوان قطب چشم پزشکی استان مورد توجه قرار خواهد گرفت.

مورد بعدی که می‌توان به آن اشاره کرد، عدم وجود «دستگاه آنژیوگرافی» در بیمارستان‌های شهرستان دشتستان می‌باشد. آنژیوگرافی یکی از پرکاربردترین روش‌ها در تشخیص و تعیین بیماری‌های قلبی، مغزی و عروقی و البته راه درمان آن‌ها است. متأسفانه گاهی شاهد هستیم بیمارانی که باید در کم‌ترین زمان به این دستگاه دسترسی داشته باشند، یا مجبور می‌شوند در صف نوبت گیری در مرکز استان قرار گیرند یا دربه در به دنبال نوبت گیری در بیمارستان‌های سایر استان‌ها باشند که در شأن و منزلت همشهریان عزیز نمی‌باشد.

با این اوصاف اگر یکی از بیمارستان‌های شهرستان دشتستان نیز به این دستگاه و کادر متخصص مجهز شود، شاهد کاهش هزینه و زمان تشخیص و درمان بیماران و تاثیر آن در نجات جان عزیزان مان خواهیم بود.

مورد دیگر به مهاجرت پزشکان متخصص شهرستان دشتستان به کلان شهر‌ها و ناتوانی در جذب متخصصین برمی گردد. علیرغم وجود دو بیمارستان در شهرستان و برخی کلینیک‌ها و بیمارستان‌های نوساز یا در حال ساخت، نیاز به نیروی کار مجرب و متخصص حوزه درمان به طور جدی احساس می‌شود. قطعا وجود فضای فیزیکی مناسب و انواع دستگاه‌های پزشکی پیشرفته در بیمارستان ها، بدون وجود نیروی کار متخصص، نمی‌تواند آن گونه که باید پاسخ گوی نیاز‌های بیماران باشد؛ لذا انتظار می‌رود نماینده آینده شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی، با داشتن نگاهی عدالت محور به این مسائل، در جذب بودجه مناسب برای حوزه درمان و سلامت و شبکه بهداشت و درمان شهرستان موفق عمل کند به گونه‌ای که در آینده‌ای نزدیک شاهد شبکه بهداشت و درمانی قوی و شایسته مردم شریف دشتستان بزرگ باشیم.

*کارشناس حقوقی و فعال اجتماعی

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر