دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: کارشناس اداره میراث فرهنگی وصنایع دستی و گردشگری دشتستان استان بوشهر گفت: برای توسعه گردشکری و احیای کاخ بردک سیاه در این شهرستان کاوش باستانشناسی آن در آینده نزدیک در برنامه میراث فرهنگی قرار گرفته است.\n\nبه گزارش فکرشهر، خلیل رازه روز جمعه در حاشیه بازدید از کاخ هخامنشی بردک سیاه درگفت و گو با ایرنا افزود: کاخ هخامنشی بردک سیاه با قدمتی دوهزارو 500 ساله در دوره داریوش هخامنشی ساخته شده است.\n\nوی اضافه کرد: این کاخ در دو کیلومتری روستای درودگاه دشتستان در میان نخلستانها قرار گرفته است.
کد خبر: ۲۰۸۰۳
جمعه ۰۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۴

فکرشهر: کارشناس اداره میراث فرهنگی وصنایع دستی و گردشگری دشتستان استان بوشهر گفت: برای توسعه گردشکری و احیای کاخ بردک سیاه در این شهرستان کاوش باستانشناسی آن در آینده نزدیک در برنامه میراث فرهنگی قرار گرفته است.

\n\n

به گزارش فکرشهر، خلیل رازه روز جمعه در حاشیه بازدید از کاخ هخامنشی بردک سیاه درگفت و گو با ایرنا افزود: کاخ هخامنشی بردک سیاه با قدمتی دوهزارو 500 ساله در دوره داریوش هخامنشی ساخته شده است.

\n\n

وی اضافه کرد: این کاخ در دو کیلومتری روستای درودگاه دشتستان در میان نخلستانها قرار گرفته است.

\n\n

کارشناس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری شهرستان دشتستان ادامه داد: این مجموعه به عنوان یکی ازپایگاه های مهم نظامی هخامنشیان برای تسلط بیشتر بر خلیج فارس احداث شده بود.

\n\n

رازه گفت: این کاخ بعدها مورد حمله واقع و آتش زده می شود که آثار سوختگی این آتش سوزی دراین مکان هویداست.

\n\n

وی اظهارکرد: این مجموعه در چهار ردیف ستون با دو ردیف ستون ایوان که مربوط به دوره حکومت داریوش هخامنشی است ساخته شده است.

\n\n

\n\n

رازه افزود: مجموعه کاخ هخامنشی بردک سیاه در سال 1352 توسط دکتر علی اکبر سرافراز برای اولین بار مورد کاوش باستانشناسی قرار گرفت.

\n\n

کارشناس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری شهرستان دشتستان یادآور شد: وجود پایه ستون های سنگی سیاه و سفید با معماری زیبا ازویژگی های بارز این کاخ تاریخی است.

\n\n

کارشناس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری شهرستان دشتستان گفت: در این کاخ تالاری مستطیل شکل در مرکز و یک ایوان جانبی با پایه ستون های کوچکتر در جبهه جنوبی وجود دارد.

\n\n

رازه اضافه کرد: دراین کاخ علاوه بر وجود معماری شاخص، اشیایی شامل کتیبه هایی با خط میخی، نقش برجسته شاهزاده و اشیای زرین دیگر کشف شد.

\n\n

وی گفت: کاح بردک سیاه در سال 1380 به شماره 4042 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

\n\n

کارشناس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری شهرستان دشتستان بیان کرد: این کاخ در روستای درودگاه سعدآباد دشتستان در سال 86 برای بار دوم توسط دکتر یغمایی مورد باستانشناسی قرار گرفت و دراین کاوش یک سری ستون و ایوان های جدید نمایان شد.

\n\n

وی بیان کرد:همچنین مجمسه هایی که مربوط به یکی از شاهزاده های هخامنشی و کتیبه خط میخی و یک سری مکشوفات باستانشناسی کوچک دیگر نیز بدست آمد.

\n\n

رازه گفت: آثاری دراین منطقه وجود دارد که نیاز به کاوش باستان شناسی دارد که در آینده صورت می گیرد.

\n\n

\n\n

وی افزود: محدوده باستان شناسی این کاخ چهار هکتار است که 1.5هکتار از این مجموعه توسط دولت خریداری شده است.

\n\n

رازه بیان کرد: ایجاد پایگاههای یگان حفاظت و سایه بان و یک سری اقدامات برای رفاه حال گردشگران و میهمانان دراین منطقه نیز ساخته شده است.

\n\n

کارشناس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری دشتستان گفت:در سالهای آتی نیز اداره کل میراث فرهنگی و گردشکری استان بوشهر در برنامه دارد که سایه بانی جدید به شکل استاندارد، آسفالت راه دسترسی و برق رسانی و ایجاد روشنایی اثر تاریخی را به انجام رساند.

\n\n

مسئول انجمن فرهنگی و گردشگری دورودگاه دشتستان گفت:سالیانه هزاران گردشکر داخلی و خارجی ازمجموعه کاخ هخامنشی بردک سیاه بازدید می کنند.

\n\n

ابوذر محتشمی با بیان ویژگی های این کاخ هخامنشی خواستار ایجاد راه دسترسی به کاخ شد و گفت: نبود راه مناسب دسترسی به کاخ که چیزی حدود دوکیلومتر خاکی است نیاز به آسفالت دارد و یکی از درخواست های مهم و اولیه گردشگرانی است که از این منطقه بازدید می کنند.

\n\n

وی، فرسایش ته ستون های کاخ بر اثر گرما وسرما را از دیگر نگرانی ها برای این مجموعه عنوان کرد.

\n\n

شهرستان دشتستان با مرکزیت شهر برازجان قطب جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی استان بوشهر است.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر