شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: مدیرعامل تعاونی صیادان گناوه گفت: کاهش 97 درصدی صید ماهی مرکب (خساک) در فصل جاری درصیدگاههای شهرستان گناوه زنگ خطر انقراض نسل این آبزی صادراتی وارز آور را به صدا در آورده است.\n\nبه گزارش فکرشهر، عبداله بویراتی روز دوشنبه به ایرنا اعلام کرد: میزان صید استحصال شده این آبزی در فصل صید سال گذشته بین 30 تا 35 تن بود و این درحالی است که از زمان آزاد شدن آن در فصل جاری از اول اسفند 94 سال گذشته تاکنون تنها یک تن و600 کیلوگرم صید شده است. 
کد خبر: ۲۱۴۷۵
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۹

فکرشهر: مدیرعامل تعاونی صیادان گناوه گفت: کاهش 97 درصدی صید ماهی مرکب (خساک) در فصل جاری درصیدگاههای شهرستان گناوه زنگ خطر انقراض نسل این آبزی صادراتی وارز آور را به صدا در آورده است.

\n\n

به گزارش فکرشهر، عبداله بویراتی روز دوشنبه به ایرنا اعلام کرد: میزان صید استحصال شده این آبزی در فصل صید سال گذشته بین 30 تا 35 تن بود و این درحالی است که از زمان آزاد شدن آن در فصل جاری از اول اسفند 94 سال گذشته تاکنون تنها یک تن و600 کیلوگرم صید شده است. 

\n\n

وی افزود: : تعاونی صیادان تنها در شش روز نخست از زمان آغاز صید، این آبزی را از صیادان خریداری کرد وبعد از آن میزان صید درحد ناچیز وقابل خرید نبوده است. 

\n\n

\n\n

بویراتی بیان کرد: زمان آغاز وپایان صید ماهی صادراتی مرکب طبق اعلام مرکز تحقیقات آبزیان شیلات استان بوشهر از اول اسفند تا پایان فروردین است اما درفصل جاری صید این آبزی به دلیل افت شدید میزان صید، پیش از موعد متوقف شده است. 

\n\n

وی اظهار کرد: حدود 100 قایق صیادی هرکدام با تهیه 300 گرگور(قفس توری ویژه صید ماهی) درعملیات صید این فصل شرکت کردند که همگی متحمل زیانهای زیادی شدند.

\n\n

مدیرعامل تعاونی صیادان گناوه با بیان اینکه یکی از علل کاهش چشمگیر صید این ماهی استفاده از روش صیدمخرب ترال و تورهای رکاسی است، گفت: شیلات کشورباید جلوی این روش صید را بگیرد اما دراین زمینه موفق نبوده است. 

\n\n

وی ادامه داد: اگر فرایند صید در سالهای آینده بدین منوال باشد درآینده نه چندان دور شاهد انقراض گونه های ماهی مرکب درصیدگاههای شهرستان گناوه خواهیم شد.

\n\n

ماهی مرکب که به زبان محلی منطقه به آن خساک می گویند به دلیل وجود موانع شرعی استفاده غذایی ندارد وبه خارج از کشور صادر می شود. 

\n\n

این آبزی ارز آور در کشورهای خارجی بویژه شرق آسیا علاوه بر مصرف غذایی، استفاده دارویی نیز می شود. 

\n\n

صیدگاه های شهرستان گناوه وامام حسن دیلم درشمال استان بوشهر بهترین محل تخم گذاری این آبزی است. 

\n\n

صید ماهی مرکب با وسیله ای به نام گرگور که نوعی قفس سیمی است، انجام می شود و با توجه به اینکه در این فصل این آبزی برای تخم ریزی و یافتن پناهگاه از اعماق دریا به سواحل کم عمق می آید، گرگورهای صیادان را مامنی برای تخم ریزی خود انتخاب می کند. 

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر