يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
در گفت و گوی اختصاصی «فکرشهر» با مشاور امور جوانان و سمن های فرماندار دشتستان مطرح شد؛
به گزارش فکرشهر، این که بسیاری از فعالین فضاهای اجتماعی در ماه های اخیر، به همین دلیل به این عرصه ها وارد شده اند، بسیار محتمل است ولی چنین دیدگاهی درباره ی همه ی فعالین سیاسی و اجتماعی استان صدق نمی کند؛ علاوه بر این که بین فعالین اجتماعی با فعالین فضای اجتماعی تفاوت بسیاری وجود دارد...
کد خبر: ۳۱۰۱۹
جمعه ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۸

فکرشهر: در حالی که تا نام نویسی انتخابات شورای شهر و روستا بیش از یک ماه و تا انجام انتخابات بیش از سه ماه مانده است، لیست های متعددی از اسامی در رسانه های مجازی و فضاهای اجتماعی مطرح می شود. در یکی از این جدید ترین اقدمات و گمانه زنی ها، یکی از سایت ها، لیستی صد نفره که کلیه ی فعالین فضاهای واتس آپی شهرستان را در بر داشت، منتشر کرد؛ لیستی که صدها دشتستانی در سنین و جنسیت های مختلف را شامل می شد.

به گزارش فکرشهر، این که بسیاری از فعالین فضاهای اجتماعی در ماه های اخیر، به همین دلیل به این عرصه ها وارد شده اند، بسیار محتمل است ولی چنین دیدگاهی درباره ی همه ی فعالین سیاسی و اجتماعی استان صدق نمی کند؛ علاوه بر این که بین فعالین اجتماعی با فعالین فضای اجتماعی تفاوت بسیاری وجود دارد.

در همین راستا، با یکی از فعالین سیاسی و اجتماعی استان که اتفاقا در لیست فوق نیز نامش دیده می شود، به گفت و گو نشستیم. محمد آقایان حسینی که علاوه بر فعالیت های سیاسی و اجتماعی، مشاور فرماندار دشتستان در امور جوانان و سمن ها نیز می باشد، معتقد است «این که فعالین سیاسی و اجتماعی خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهند، امر مفیدی است ولی اگر کسی خواست به این عرصه وارد شود، باید یک سری ویژگی ها و توانایی هایی را در خود داشته باشد.»

او که در ابتدای گفت و گو، کاندیداتوری خود در انتخابات پیش روی شوراهای شهر و روستا را تکذیب می کرد، گفت: اصل قضیه این است که هر کسی که به مقوله‌هایی مثل شورای شهر وارد می‌شود، به نوعی احساس مسوولیت کرده و در خود این توانایی را دیده که در مسائلی همچون اداره ی شهر، تاثیری بگذارد و نقشی بیافریند.  

آقایان حسینی ادامه داد: موضوعی که درباره بنده مطرح شده است، به واسطه این است ‌که بنده به مسائل اجتماعی علاقمند هستم و از سال‌ها پیش فعالیت اجتماعی و مدنی را شروع کرده ام؛ اگرچه من معتقدم که امر بسیار مفیدی است که فعالین اجتماعی ـ سیاسی خود را در معرض نظر و انتخاب مردم قرار بدهند و این یک روند دموکراتیک زیبا است در اداره و تمشیت امور، اما به واسطه فضایی که بر ذهن خودم حاکم است و به واسطه برنامه‌ای که برای زندگی و به‌خصوص حوزه تحصیلی دنبال می‌کنم، فعلا این شرایط برایم مقدور نیست.  

وی که دانشجوی دکترای حقوق بین الملل است، با اشاره به شاخصه های لازم کاندیداهای شهر و روستا بیان داشت: ورود به مقوله انتخابات شورای شهر یک شاخصه‌هایی لازم دارد و بنده اگر مایل به حضور هستم، باید یک سری توانایی‌ها را در خود دیده باشم، از جمله روابط اجتماعی بالا داشته باشم و بتوانم به عنوان یک عضو در یک مجموعه فعالیت کنم و فرهنگ کار جمعی و شورایی را داشته باشم و بتوانم حضور دیگری را درک کنم؛ از طرف دیگر مردم نیز موقعی دست به انتخاب فرد می‌زنند که از وجود این شاخصه‌ها در فرد اطمینان حاصل کنند و بدانند این فرد می‌تواند حقوق آنها را استیفا کند.

او ادامه داد: فعالین اجتماعی نیز بخشی از جامعه هستند که با عمل خود به مردم گفته‌اند که ما دلسوز شهر هستیم و مردم نیز دیده‌اند که این افراد مایل به پیشرفت شهر و دلسوز آن در حوزه‌هایی همچون ورزش، حقوق معلولین، دفاع از حقوق شهروندی و... هستند، از طرف دیگر بعضی از این فعالین با توجه به اقبالی که از طرف مردم مشاهده کرده‌اند، به این باور رسیده‌اند که خوب است که به مقوله شورای شهر وارد شوند؛ بالاخره تصمیم همه دوستان اعم از فعالین اجتماعی و سایر افراد برای ما محترم است، ولی موضوع در باره بنده منتفی است. 

آقایان حسینی توضیح داد: اگر به گذشته بنگریم، به ویژه از سال 93 به بعد که فضا برای فعالیت اجتماعی باز تر شد، به‌گونه‌ای که افراد دلسوز فرصت پیدا کردند در راستای دغدغه‌شان کنشی داشته باشند، بعضی سازمان‌های مردم نهاد و فعالین اجتماعی ثابت کردند برای خدمت به جامعه نیاز نیست که فرد حتما پست مدیریتی داشته باشد؛ گاهی اوقات ما می‌بینیم بعضی از فعالین مدنی و سمن‌ها نقشی بسیار جدی‌تر نسبت به افرادی که دارای سمت مدیریتی هستند در پیشبرد یک سیاست اجتماعی، تحقق یک فرهنگ و نظارت بر دستگاه‌ها داشته‌اند، لذا به نظر می‌رسد که برای خدمت به جامعه نیاز نیست که حتما فرد در ساختار مدیریتی مسوولیتی داشته باشد و کسی که دلسوز جامعه است می‌تواند بدون داشتن پست و مقام به جامعه خدمت کند.

او ادامه داد: نکته دیگری که باید به آن توجه کنیم این است، افرادی که می‌خواهند نماینده مردم باشند بالاخره باید خود را به نوعی به جامعه معرفی کنند و یکی از بهترین شیوه‌ها برای این‌که افراد خود را به جامعه معرفی کنند، همین فعالیت‌های اجتماعی و یا فعالیت در سازمان‌های مردم نهاد است؛ اما مساله مهم این است که ما به هر دو مساله باید با هم نگاه کنیم، هم این که تنها راه خدمت داشتن پست نیست و هم این که فعالین اجتماعی هم می‌توانند نماینده مردم باشند.

مشاور فرماندار دشتستان در امور جوانان و سمن ها در پاسخ به دیدگاه «فکرشهر» مبنی بر سوء استفاده از سمن ها، اظهارداشت: در باب مساله‌ای هم که می فرمایید، از سمن‌ها استفاده می‌کنند برای موفقیت در حوزه انتخاب شورای شهر، من این مساله را مثبت می‌بینم و اشکالی در آن نمی بینم و آن را به عنوان ظاهرسازی و ریاکاری نمی‌بینم؛ بالاخره فردی که تلاش می‌کند طی مدتی خود را به مردم اثبات کند، بهتر است از کسی که هر چهار سال یک بار پیدا می شود و از قضا می‌خواهد در همان یکی دو ماه منتهی به انتخابات رای مردم را به دست آورد. 

این فعال اجتماعی ـ سیاسی افزود: به نظر من هر فردی که در فعالیت‌هایش صداقت، سلامت و توانایی نمود داشته باشد، مردم می‌توانند جهت نمایندگی به آنها اطمینان کنند. 

 وی اضافه کرد: درنهایت هم باید خدمتتان عرض کنم که هر فردی که فعالیت اجتماعی می‌کند، به این معنی نیست که می‌خواهد به پستی برسد و این دو در عین این که با هم منافاتی ندارند، ملازمه‌ای هم با هم ندارند و برای همه ی افرادی هم که به مقوله شورای شهر وارد شده‌اند، آرزوی موفقیت می کنم و امیدوارم مردم با هوشمندی در انتخابات شرکت کنند به گونه ای که بعدا حسرت و افسوس نخورند.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
-
|
جمعه ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۵
درود بر فکرشهر\r\n
سودای سرخ
|
-
|
سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۰
جمعه بازار  شورای شهر\r\n
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر