يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۱۴۷۲
يکشنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳

فکرشهر: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیش از ۵۰ درصد مرگ و میرها در کشور بر اثر شیوع بیماری‌های غیرواگیر رخ می‌دهد.

به گزارش فکرشهر و به نقل از  خبرگزاری صدا و سیما، سید حسن قاضی زاده هاشمی در نخستین مجمع ملی سلامت افزود: توجه دولت یازدهم به مقوله سلامت بی سابقه بوده است و دولت کمک بسیاری اعم از وزراء، معاونین فرمانداران و مجلس به حوزه سلامت کرده‌اند؛ البته امیدواریم در دوره ۱۰ تا ۱۵ ساله بتوانیم به استانداردهای مطلوب در این زمینه دست یابیم.

وی گفت: همچنین اقدامات خوبی درخصوص غذای سالم پس از توافق هسته‌ای انجام شده است به خصوص در حوزه کودهای شیمیایی، دارو و سموم دفع آفات گیاهی و همان طور که مطلع هستید ما در تأمین مواد اولیه مشکلات زیادی داشتیم که پس از توافق هسته‌ای تا حدی مرتفع شده است.

وزیر بهداشت افزود: امروزه مشکلات ما درخصوص بیماری‌های غیرواگیر است که البته این مشکلات در کشورهای پیشرفته نیز وجود دارد.

وی گفت: در پیمایش ملی عوامل خطر که در وزارت بهداشت انجام شده، آمده است؛ شیوع چاقی در زنان ایرانی ۲۹ و ۷۶ صدم درصد، در مردان ایرانی ۱۵ و ۲۹ صدم درصد که براساس محل سکونت این میزان در مناطق شهری ۲۴ درصد و در مناطق روستایی ۲۲ درصد است.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه استان مازندران بیشترین شیوع چاقی را در کشور دارد افزود: شیوع پرفشاری خون در زنان ایرانی ۲۸ و ۱۹ صدم درصد و در مردان ایرانی ۲۸ و ۳۱ صدم درصد است که براساس محل سکونت در مناطق شهری ۲۶ درصد و در مناطق روستایی ۲۸ درصد است.

وزیر بهداشت گفت: ۵۰ درصد کسانی که مبتلا به فشار خون هستند از بیماری خود اطلاع ندارند البته امیدواریم توسعه شبکه بهداشت قبل از پایان دولت بتواند با هدف پیشگیری از این موضوع اطلاع رسانی لازم را در این زمینه انجام دهد.

وی در خصوص شیوع دیابت در کشور نیز افزود: ۲۰ و ۹ دهم درصد در زنان و ۸ و نیم درصد در مردان ابتلا به دیابت دیده می‌شود که این بیماری براساس محل سکونت؛ ۹ و ۹ دهم درصد در مناطق شهری و ۸ و ۷ دهم درصد در مناطق روستایی شیوع دارد.

قاضی زاده هاشمی با اعلام اینکه استان سمنان بیشترین بیماری دیابت را به خود اختصاص داده است گفت: این بیماری جزء بیماری اغنیا به حساب می‌آید.

وی درخصوص شیوع چربی در کشور ادامه داد: ۲۹ و نیم درصد زنان و ۲۲ و نیم درصد مردان به چربی خون مبتلا هستند که براساس محل سکونت ۲۷ و ۷ دهم در مناطق شهری و ۲۲ و ۷ دهم در مناطق روستایی چربی خون دارند و بر همین اساس میزان چربی خون در استان تهران بیش از سایر استان های کشور است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ۵۰ درصد مرگ و میرها در کشور بر اثر بیماری های قلبی و سکته های مغزی رخ می‌دهد، گفت: استعمال دخانیات نیز به تفکیک جنسیت در زنان ۴ درصد و در مردان ۲۵ و ۱۶ صدم درصد است که به تفکیک محل سکونت ۱۳ درصد در مناطق شهری و ۱۵ و نیم درصد در مناطق روستایی دیده می شود و بر همین اساس استان قزوین بیشترین استعمال دخانیات در کشور را دارد.

وی با اشاره به اینکه استان بوشهر بیشترین مصرف سبزیجات در کشور را به خود اختصاص داده است گفت: مصرف فست فود در زنان ۱۱ درصد و در مردان ۱۴ و ۶ دهم درصد است. که به تفکیک محل سکونت ۱۴ درصد در مناطق شهری و ۹ درصد در مناطق روستایی مصرف می شود و این آمار حاکی از نزدیک شدن الگوی مصرف و شیوع بیماری ها در مناطق روستایی به شهری است.

وزیر بهداشت با اعلام اینکه بیشترین مصرف فست فود در استان یزد دیده می شود ادامه داد: استان بوشهر بیشترین مصرف ماهی را در کشور دارد.

قاضی زاده گفت: مصرف نمک در کشور به صورت متوسط ۱۲ گرم در روز است که این میزان ۳ برابر مقدار مجاز است و ۸۵ درصد زنان و ۶ درصد مردان نمک زیاد مصرف می‌کنند و در همین خصوص استان گیلان کمترین مصرف نمک را در کشور دارد.

وی با بیان اینکه بسیاری از بیماری ها به علت کم تحرکی رخ می دهد ادامه داد: ۹۶ درصد زنان و ۸۳ درصد مردان فعالیت فیزیکی خیلی کم دارند که کمترین فعالیت بدنی در زنان استان بوشهر در گروه سنی بالای ۷۰ سال دیده می‌شود و الگوی کم تحرکی در کشور به گونه ای است که فعالیت یک دختر ۱۸ ساله با یک خانم ۵۰ ساله تفاوتی ندارد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه امروز مهمترین علت مرگ و میر در جهان و ایران بیماری های غیرواگیر است گفت: ۴ بیماری اصلی قلبی، سرطان، دیابت و بیماری‌های مزمن تنفسی مهمترین علت مرگ و میر در کشور است و مصرف دخانیات، رژیم غذایی نامناسب، کم تحرکی و مصرف الکل عوامل بروز این بیماری ها هستند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر