پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: مسئول مرکز فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: از سال 84 تاکنون در این استان 30 اهدای عضو انجام شده که در مجموع به 90 بیمار نیازمند پیوند عضو جان دوباره بخشیده است...
کد خبر: ۳۵۰۹۳
پنجشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳

فکرشهر: مسئول مرکز فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: از سال 84 تاکنون در این استان 30 اهدای عضو انجام شده که در مجموع به 90 بیمار نیازمند پیوند عضو جان دوباره بخشیده است.

به گزارش فکرشهر، علیرضا باقری روز پنجشنبه در آئین تقدیر از تیم واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: آمار اهدای عضو در استان بوشهر از سه مورد در سال 94 به 12 مورد در سال 95 افزایش یافته و در سه ماه نخست امسال نیز تاکنون پنج مورد اهدا انجام شده، این درحالی است که درمقایسه با مدت مشابه سال قبل در این مدت تنها یک مورد اهدا عضو انجام شده بود.

باقری بیان کرد: بیشتر بیمارانی که در استان بوشهر به اهدا می رسند با میانگین سنی 20 سال و نوجوان و جوان هستند.

مسئول مرکز فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر گفت: ارگانهای ریه، قلب، کلیه، کبد، پانکراس و روده از جمله اعضایی هستند که امکان اهدا دارند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در هر دقیقه در جهان یک نفر به لیست انتظار دریافت عضو اضافه می شود و هر 2 ساعت یک بیمار نیازمند به دریافت عضو می میرد و در هر 12ساعت یک نفر عضو دریافت می کند باید افزون براینکه در بخش پیشگیری برای حفظ سلامتی افراد برنامه ریزی کرد در زمینه ترویج فرهنگ اهدای عضو در جامعه نیز تلاش شود.

باقری، کمبود نیرو در بخش تیم فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و آموزش در بخشهای مختلف را از جمله مهمترین مشکلات این تیم عنوان کرد.

وی گفت: همکاری ضعیف برخی از آی سی یو ها در اعلام مورد مرگ مغزی به تیم فراهم آوری اعضای پیوندی از جمله مشکلات این بخش است.

باقری با بیان اینکه علت اصلی کمبود ارگانهای مورد نیاز پیوندی رضایت ندادن خانواده ها به دلیل وجود امید در زنده ماندن عزیزان آنهاست یادآور شد: سنگین ترین بخش کار پیوند رضایت گیری از خانواده های فرد مرگ مغزی است و تصور می کنند مرگ مغزی همان کماست و امکان بازگشت بیمارشان وجود دارد.

وی تاکید کرد: فرهنگ سازی و آموزش از راهکارهای لازم برای رضایت گیری است. باقری گفت: باتوجه به اینکه یک درصد از همه مرگ ها، مرگ مغزی است خداوند این فرصت را به انسان می دهد تا بتواند بخشش کند و افراد نیازمند به عضو را به زندگی برگرداند.

وی با بیان اینکه نقطه سیاه بخش پیوند اروش اعضاست یادآور شد: آمار روند اهدا عضو از فرد زنده امروز در جامعه کاهش یافته و تلاش می شود به روزی برسیم که هیچ اهدایی از فرد زنده ای نداشته باشیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر