يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۶۱۴۵
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵

فکرشهر: کارگاه آموزشی گزش مار و عقرب ویژه پزشکان مراکز خدمات جامع سلامت دشتستان برگزار شد.

عقرب

به گزارش فکرشهر به نقل از مهر، رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان صبح شنبه در حاشیه این کارگاه اظهار داشت: در راستای کنترل و درمان به‌موقع گزش‌های جانوران زهردار، شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی گزش ویژه پزشکان مراکز خدمات جامع سلامت کرد.

حسین دارابی گفت: بررسی گزارش‌ها نشان می‌دهد که عوامل مختلفی از قبیل نداشتن آگاهی و آموزش کافی در برخورد با آسیب‌زدگان و درعین‌حال ناقص بودن اطلاعات درباره خصوصیات زیستی و محدوده انتشار و پراکندگی جغرافیایی جانوران زهردار مثل مار و عقرب این مشکل را در کشور به‌صورت مسئله پیچیده‌ای درآورده است.

وی افزود: در حالی‌که باکمی توجه و صرف هزینه آموزش و پیشگیری، که در مقایسه با هزینه‌های درمانی، رفت‌وآمد بیماران و تهیه سرم ضد زهر بسیار ناچیز است، می‌توان این مشکل را به میزان محسوسی کاهش داد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در سه‌ماهه امسال نسبت به موارد مشابه سال گذشته، میزان گزارش دهی و ثبت گزش‌ها در مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان دشتستان افزایش‌یافته است که علت آن حساسیت و بالا رفتن آگاهی مردم نسبت به گزش‌ها می‌تواند باشد و عواملی مانند، برگزاری کلاس‌های آموزش گروهی در مدارس و مراکز تجمعی و همچنین تهیه بروشور در زمینه گزش جانوران زهردار از عوامل اصلی مراجعات بلافاصله مردم پس از گزش‌ها مؤثر بوده است.

متخصص طب اورژانس بیمارستان شهید گنجی برازجان نیز در این کارگاه آموزشی کلیاتی در خصوص مار و عقرب بیان کرد و گفت: در دنیا حدود ۲۰۰ نوع عقرب وجود دارد که فقط ۲۰ نوع آن سمی است.

دکتر جنتی افزود: سالانه ۵۰ هزار موارد گزش با جانوران سمی در کشور گزارش می‌شود که بیشترین آن گزش با مار و عقرب می‌باشد و ایران رتبه سوم جهان در خصوص گزش جانوران سمی را دارد و ۹۰ درصد از گزش‌ها در فصل تابستان اتفاق می‌افتد.

وی گفت: کودکان و افرادی که بیماری‌های قلبی عروقی دارند از گروه‌های در معرض خطر با گزش جانوران سمی هستند و مراقبت از این گروه‌ها توسط پزشکان در الویت قرار دارد.

متخصص طب اورژانس تصریح کرد: عوامل متعددی در بروز مسمومیت در افراد بیمار مؤثر است و می‌تواند شدت گزش، گونه، اندازه، میزان دفعات گزش و میزان و مقدار زهر، شرایط میزبان، زمان گزش که شب باشد یا روز، محل نیش نسبت به سر و گردن و همچنین زمان طول کشیده تا رساندن بیمار به بیمارستان اشاره کرد.

وی در خصوص درمان گزش‌ها گفت: اغلب گزش‌ها جزیی بوده و با اقداماتی از قبیل دادن ضد درد،، مراقبت از محل زخم و بی‌حرکتی اندام، گذاشتن کیسه یخ، پروفیلاکسی کزاز و تحت نظر گرفتن بیمار به دلیل امکان پیشرفت درمان می‌شوند.

جنتی خاطرنشان کرد: با رعایت نکات ایمنی مانند احتیاط در پوشیدن لباس و کفش، استفاده از تخت‌های بلند و پایه‌دار گذاشتن گونی خیس باعث جمع شدن عقرب‌ها در زیر آن می‌شود، خودداری از فروبردن دست در لانه پرندگان، احتیاط در استفاده از سموم در روز در مسیر یا لانه عقربه می‌توانیم تا گزش جانوران زهردار و سمی را کنترل و کاهش دهیم و این امر مهم با آگاهی دادن و آموزش مردم امکان‌پذیر است.
 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر